Pienet koululaiset ja pelaaminen - millaiset säännöt teillä?

Vierailija

Kuinka usein 1-3 -luokkalaiset saavat teillä pelata Pleikkaa tms. Pätevätkö samat säännöt myös, kun kavereita on kylässä?

Meillä tokaluokkalainen poika sai joululahjaksi Xboxin ja pelipäiviksi ollaan sovittu keskiviikko ja lauantai. Nyt kun kavereita tulee koulun jälkeen aina kylään, niin mankuvat aina pelien perään. Olen antanut pelata, mutta poika on sitten menettänyt niistä omat pelipäivänsä. Pelaa siis vain kavereiden kanssa.

Millainen käytäntö olisi paras?

Kommentit (14)

Vierailija

saavat kukin pelata 1h15min lauantaisin.

Vanhin saa lisäksi surffailla esim wikipediassa ja kirjoittaa sähköposteja 30min päivässä.

Meillä myös menettää peliaikaa tuijottaessaan toisen pelaamista.

Kaverin luona ei pelata, tämä ilmoitettu myös kavereiden äideille.

Joskus pidetään erityispäiviä, jolloin saa pelata ekstraa, ja esim matkoilla pelaavat autossa käsikonsoleilla kaikki.

Vierailija

Pelaavat vain urheilupeleja (NHL/FIFA) Aamuisin ei saa saa pelata, ja illalla kasilta pitää lopettaa, siinä ainoat säännöt. Pojilla on niin paljon treenejä että saavat vapaasti pelata silloin kun siihen mahd. Käytännössä itse lopettavat pelaamisen reilun tunnin päästä.

Huom jollekkin:puoli tuntia on liian lyhyt peliaika, monesti pelien säädöt yms vievät aikaa ennen varsinaisen pelaamisen alkua. Parempi siis vaikka harvemmin pidempi aika.

Vierailija

Moi

poikani 12v ja 6v,saavat pelata ma/ke/la,isompi 2h/kerta ja pienempi 1 h/kerta.Jos hölmöilee menee peliáikaa tai päivä.Jos ei liiku7ulkoile ei saa pelata.Taasen kipeänä voi saada ylimääräistä aikaa.Joku kertoi että jouluna saa pelata rajoituksetta.Meillä ei missään nimessä pelata aattona tai eka joulupäivänä,ne on perheen yhteistä joulun aikaa ruokailut lautapelit joululeffat yms,lapset nauttii kun olemme 3 päivää täysin yhdessä.Yleensäkään pelit,tv,tietsikka ei saa olla päivien ykköset.Olen täällä surffailemassa kun lapset nyt pelaa...

Vierailija

Juu, ei pelaa, on ainakin toistaiseksi niin kiltti poika. Ei myöskään pelannut isänsä luona, kun olin asettanut viikon pelikiellon viime vuonna ja isä ei halunnut tätä ohjetta heillä noudattaa, mutta poika päätti noudattaa ;-)

Isänsä luona poika saa kai pelata aika rajattomasti.

Niin ja kotona saa pelata jotain hyötyohjelmia tuon puolituntisen päälle eli esim. singstaria saa laulaa sen päälle tai jos haluaa esim. tehdä jotain alkupolku matikkaa, niin sitä saa kans tehdä. Välillä pitää kuitenkin pitää vähintaaä puolentunnin tai tunnin tauko ja pitää tehdä illassa muutakin järkevää, esim. ulkoilla.

Vierailija

Pelipäiviä ovat ti ja pe. Kyseisinä päivinä saa pelata koulusta tultuaan aina klo 19.30 asti, kunhan seuraavat asiat täyttyvät:

-koulusta / eskarista tullaan kotiin kävellen, matkaa kertyy 2,5 km

-läksyt on oltava tehtynä ennen kuin alkaa pelaamaan

-pelaamiseen tulee tunnin ulkoilun (no ihan kaikenlaisilla säillä ei ole pakko ulkoilla, mutta kuitenkin puuhastella jotain), välipalan sekä päivällisen mittaiset tauot

-nuorempi pojista ns. keittiövuorossa ti, vanhempi pe (eli tulee auttamaan päivällisen valmistamisessa tekemällä salaatin ja kattamalla pöydän)

Nämä kaikki kun toteutuu, lapset pelaavat käytännössä n. 3 tuntia per pelipäivä eikä siis missään tapauksessa yhteen pötköön.

Näitä sääntöjä noudatetaan, oli kavereita tai ei. Siihen en ole ottanut kantaa mitä he kavereidensa luona tekevät, kumpikin on ainakin toistaiseksi poissa kotoa sen verran harvoin. Jos siellä pelataan niin sitten pelataan, minä en voi mielestäni määrätä ettei vieras lapsi saisi omassa kodissaan pelata kun omani sitten kuitenkin tuijottaisi ja kommentoisi pelaamista vaikkei itse ohjaimeen koskisikaan.

Aiemmin meillä sai pelata joka toinen pvä tunnin verran, mutta pojat pelaavat eniten ns. tasohyppelypelejä (tai sitten urheilupelejä turnausmuotoisina), joita ei voi tallentamatta lopettaa ihan tuosta noin vaan. Ja sitten se tunti kuitenkin venyi ja paukkui kun peli piti saada sellaiseen vaiheeseen että sen voi tallentaa.. Nyt peliaikaa on niin paljon, että pojat ehtivät jo melkein kyllästyä siihen eikä lopettamisen kanssa ole mitään ongelmia :)

Ja vielä sellainen huomautus, että olen vauvan kanssa kotona joten näitä sääntöjä on helppo valvoa :)

Vierailija

Meillä on poika nyt sellaisessa iässä, että kutsuimme ekaa kertaa hänen kaverinsa yksinään meille kylään. Hain lapsen päiväkodista ja tarjosin välipalaa: ruisleipä juustolla, pillimehu ja jacky makupala. Lapsen kommentit: "Mä en syö kuin vaniljajackya", tarjolla oli maitosuklaata. Yritin sitten banaania, johon "Siinä on ruskeeta, en syö". Kokeilin punaista omenaa, ja "mä syön vain vihreitä omenia". Poika söi lopulta leivän ja mehun ja vaikutti ihan tyytyväiseltä, mutta minä kolmen lapsen äitinä jäin ihmettelemään, että näinkö ronkeleiksi lapset nykyaikana kotona opetetaan.

Vierailija

Onko poikasi niin kuuliainen, että noudattaa sääntöä kavereidenkin luona? Eli ei tosiaan pelaa sielläkään, jos on oman puolituntisensa jo käyttänyt? Todella ihailtavaa, jos tosiaan on niin kiltti. Meidänkin poika on kyllä tottelevainen yleensä, mutta tuossa asiassa uskoisin, että tahto kuitenkin voittaisi ja pelaisi kuitenkin. Ei välttämättä kertoisi mulle, että on pelannut.

ap

Vierailija

Pelataan useamman kerran viikossa xboxia, mutta ei koskaan iltapäivisin eikä kavereitten kanssa. Menee turhaksi riehumiseksi meillä muuten. Tämä sääntö on ihan hyvin kelvannut pojalle.

Vierailija

Yhteensä kolme tuntia. Jos tulee kavereita (ei läheskään joka viikko sillä on iltapäiväkerhossa eikä sen jälkeen enää kyläillä), niin silloin katson läpi sormien.

Meillä lasketaan peliajaksi myös se, jos katsotaan vierestä, kun toinen pelaa (esim. pikkuveli). Sillä yhtälailla siinä tuijotetaan tv-ruutua ja se kai tässä se pointti on.

Vierailija

Pelaavat vain lasten pelejä, ikärajoista pidän tiukasti kiinni. Eivätkä kyllä haluaisikaan pelata pelottavia räiskintäpelejä.

Eniten pelaavat tietokoneella netissä olevia pelejä. Joinain päivinä eivät pelaa ollenkaan, toisina jopa 2-3 tuntia - silloinkaan eivät kyllä yhteen pötköön. Pleikka 2:lla pelaavat ehkä parisen tuntia viikossa, max.

Minusta olennaisinta on, MITÄ lapset pelaavat. Ei muistipeli muutu pahaksi siitä, että se on tietokoneella... Toki silmät rasittuvat ja liika pelaaminen rajoittaa muuta tekemistä, mutta se on sitten tapauskohtaisesti rajoitettavissa. "Pane se tietsikka kiinni nyt, ja pelataan mieluummin lautapeliä yhdessä!"

Vierailija

Meillä saa pelata joka päivä. Aika on puoli tuntia, sitä enempää ei. Eikä pelata juuri ennen nukkumaanmenoa. Samat säännöt pätee kavereiden kanssa. Joskus joutuu hassuun tilanteeseen, kun menee kaverille ja on jo pelannut oman puolituntisensa. Käytännössä sitten katsoo kun kaveri pelaa.

Vierailija

Peliaikaa on puoli tuntia päivässä, viikonloppuna tunti. Huonosta käytöksestä menettää peliaikaa, joten käytännössä saattaa mennä jopa viikko, ettei saa lainkaan pelata. Synttäripäivä ja joulu on päivät, jolloin saa pelata rajoituksetta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat