Kuinka voi olla vahingoniloinen YSTÄVÄLLE?

Vierailija

Ymmärrän jotenkin jos on vahingoniloinen ihmiselle josta ei pidä, mutta ystävälle - oikeasti en ymmärrä. Voiko joku sellittää?

Kommentit (8)

Vierailija

Tuttava voi olla esim. työkollega tai miehen ystävän puoliso, jonka kanssa siis on "pakosti" tekemisissä. Henkiläkohtaisesti ei siis ole valinnut tätä ihmistä lähipiiriinsä, mutta voi joutua olemaan vaikka päivittäin tekemisissä...

Vierailija

Minulla on aivan ihana ystävä mutta hieman pumpulissa kasvanut (ts. kaikki on aina mennyt hänellä niin kuin hän on halunnut, opinnot, työpaikat, miehen löytäminen, perheen perustus - kaikki juuri siinä aikataulussa kun hän on "aikatauluttanut"). Tämä ystäväni on todella mukava ja sydämellinen mutta koska ei ole elämässään kokenut lähes mitään vastoinkäymisiä niin hän myös ajattelee kovin mustavalkoisesti kaikesta - esim. jos joku joutuu työttömäksi niin se on vain ja ainoastaan tämän vika, jos joku ei ollut mennyt naimisiin ja saanut jo lasta kun täytti 30v niin se oli ihan oma vika (kyllähän niitä miehiä löytyy tuosta vaan ja lapsia saadaan heti kunhan tilaukseen laitetaan). Jne jne. Sairaudet ovat kunkin omaa syytä (ihan kaikki, sellaisetkin jotka eivät ole tosiaankaan elämäntavoista kiinni). Jne jne.

No joka tapauksessa....tämä ystäväni on minulle silti todella rakas mutta täytyy sanoa että olin kyllä vähän vahingoniloinen kun hän sitten yhtäkkiä joutuikin kärsimään sekundäärisestä lapsettomuudesta. Kun lapsi aikataulutettiin syntymään toukokuun lopussa 2007 (että silloin ehtii vielä pitää aina synttärijuhlat lapsen kavereille ennen kesälomia kun koulut ei ole vielä loppu ja toisaalta mies voi jäädä pitkäksi aikaa kotiin kun pitää ekaksi isyysloman ja sitten kesäloman) niin lasta ei ole vieläkään kuulunut. Olen tietenkin tukenut ko. ystävääni hänen surussaan mutta en voi sille mitään että minusta oli todella hyvä että hänkin joutui elämässään kokemaan edes jonkinmoisen vastoinkäymisen - hänestä on nimittäin tullut paljon empaattisempi tämän kokemuksen myötä kun hän on joutunut huomaamaan ettei kaikkea aina saakaan heti jota haluaa.

Vierailija

Ainoastaan Harlekiini/Valitut Palat -elämässä ihmiset tuntevat ainoastaan jaloja tunteita ystäviään ja lähimpiään kohtaan...

Ihminen kykenee vihaan ja vahingoniloon jopa kaikkein rakkaimpia ihmisiään kohtaan. Kun olet jankuttanut tsiljoona kertaa, ettei lätäkköön kannata hypätä, koska vesi voi loiskahtaa goretexeistä sisään - ja lapsi silti uhmaa ja hyppää - niin aika inhimillistä on, että siinä tuntee häivähdyksen vahingoniloa (ja tietenkin harmia siitä, että on pakko palata sisälle kesken ulkoilun).

Joten jopa parhaat ystävät saattavat olla ajoittain ärsyttäviä. Olennaista on, tunnemmeko ärtymystä ja vahingoniloa vain ohimenevästi vai onko se vallitseva mielentila, kun olemme kontaktissa kyseiseen ystävään. Ystävälleen pitäisi kuitenkin enimmäkseen toivoa hyvää - ja älytä tuntea huonoa omaatuntoa, jos ajattelemme jotain negatiivista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat