Tuosta synnyttämään lähtemisestä lapsi mukana

Vierailija

Eli me jouduttiin ottamaan lapsi mukaan synnärille. En nyt hirveästi lapsen edessä ulvonut tms. mutta lapsi kyllä näki että äidillä ei kaikki ole hyvin. Miten saisin selville, että millaisen trauman tuo on jättänyt lapseen?

Kaikki tapahtui niin nopeasti, että ei jotenkin osattu edes toimia niin että oltaisiin soitettu taksi taikka ambulanssi. Me vaan lähdettiin ja herätettiin esikoinen mukaan.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

monissa maissahan otetaan koko perhe mukaan sairaalaan tai koko suku vahtaamaan jalkoväliä kotisynnytyksissä, esim amerikassa näin. kyllähän se meistä suomalaisista tuntuu tosi oudolta kun lapsi pitelee äitiä polvesta ja appiukko huutaa ponnista ponnista... hehheh.. mutta en usko että lapsellesi tuosta sen suurempia traumoja jää... jouduin minäkin kerran saattamaan isäni sairaalaan kun se löi kirveellä jalkaansa... enkä traumatisoitunut :) meidän kulttuuriin vaan kuuluu se, että kaikki peitetään ja lapsillekin näyttäydytään vaan pukeissa hyvin voivina... no ei ole aina mahdollista..

Vierailija

Luulin, etta lapsi tuli mukaan synnytyssaliin! Eikai tuossa mun mielesta mitaan pahaa ole. Lapsi vei sut sairaalaan ja lahti kotiin. Kyllahan sina varmasti tuskainen olit, mutta supistusten valiinhan varmasti selitit, etta aitiin vahan sattuu, mutta menee ihan pian ohi! Ei ole varmasti jaanyt mitaan traumoja lapselle!

Vierailija

että lapsi oli mukananne sen MATKAN kotoa synnärille, ja näki sen aikana, ettei äidillä ole kaikki hyvin? Ja sitten sairaalassa odotteli isän tai jonkun muun kanssa muualla, kun vauva syntyi? Toivottavasti näin!!

Vierailija

jos oikein ruvetaan miettimään että mitä kaikkia traumoja lapsi VOI saada elämänsä aikana, niin mitäpä sitä oikeastaan uskaltaa enää tehdäkään?

Pitänee ruveta ostamaan jokainen karkki ja herkkupala kaupasta jonka lapsi keksii haluta, sehän voi saaha trauman kun "ei koskaan saa mitään", ja äiti vielä käskee olemaan hiljaa.

Ja varmaankin täytyy ruveta pysyvästi nukuttamaan tuo 3-v meidän vanhempien sänkyyn, koska hän haluaa nukkua siellä - sehän voi saada trauman kun sanotaan että hänellä on oma sänky jossa hänen pitäisi nukkua. Kyseessä on lapsi, joka ei ennen 3-v synttäreitään edes suostunut nukkumaan meidän vanhempien vieressä, sen jälkeen on jostain syystä halunnut toistuvasti meidän viereemme. Jos hän keskellä yötä kesken unien herättyään kiipeää viereen, hän saa sinne tulla, tai jos on kipeänä tai vastaavaa, saa tulla viereen, mutta toistaiseksi ei ole annettu hänen itse päättää missä haluaa yönsä nukkua, vaan oma sänky on sitä varten. Muuten hän varmaan nukkuisi osan öistään sohvalla, koska haluaa sitä itse - mutta selvä traumahan tästä hänelle aiheutuu.

Jotkut tuttuni ovat muuten ajaneet itse autolla sairaalaan synnyttämään, kun mies on jäänyt kotiin vanhempia lapsia vahtimaan ja etsimäänheille hoitajaa. En kyllä voisi itse kuvitellakaan tekeväni niin :) Tosin meilläkin on tuo tilanne tulossa, että äiti lähtee jossakin vaiheessa synnyttämään ja eiköhän tuo nyt jokusen supistuksen saata joutua näkemään tuo esikoinenkin. Todennäköisesti mies jää esikoisen kanssa kotiin ja yrittää etsiä hoitopaikan tai hoitajan hänelle, ja tulee sitten perässä, ja minä menen sairaalaan miten parhaiten taidan. Näin ihan siksi, ettei meillä edes ole autoa, jolla mies voisi minut sinne kuskata. Sairaalaan on n. puolen tunnin kävelymatka, mutta eihän sitä tiedä pystyykö sitä silloin kävelemäänkään.

Vierailija

siihen synnytykseen. Mulla viimeksi oli niin nopsa synnytys että todennäköisesti tämä neljäs vielä nopeampi ja siinä ei pahemmin ehdi. Viimeksikin ehdimme juuri ja juuri kuopuksen heittämään mutsille ja 20 min myöhemmin olin synnyttänyt.

Lapset on jo isoja (9 ja 7) nähneet synnytyksiä telkkarissa ja tietävät että se ei ole kivaa puuhaa. Ja tämä vain koska isä tulee takuuvarmasti mukaan synnytykseen.

t: neljättä odottava

Vierailija

Tuon logiikan mukaan pitäis välttää myös vasaralla sormeen lyömistä ym. tuskaa tuottavaa, ettei lapselle vain aiheuta traumoja... Eiköhän se synnyttäminen ole kuitenkin aivan luonnollinen asia. Kerrotteko lapsillenne että haikara toi pikkusisaruksen?!

Vierailija

Kyllä minä ainakin kerron lapselle, jos olen kipeä tai jos johonkin sattuu ja sen vuoksi esim. joudun lepäilemään tms.

Synnyttämään lähtiessä lapsi näki että minulla oli kovia kipuja mutta tuskin se häntä traumatisoi kun asia käytiin yhdessä läpi.

Paljon enemmän hallaa siinä tehdään, jos lapselta peitetään kokonaan tuollaiset luonnolliset asiat. Onhan se hyvä oppia että kipu kuulu elämään, eikä sitä yleensä tarvitse sen kummemmin pelätä, kun apuakin on saatavilla esim. sairaalasta.

Vierailija

jos oma vaimo synnyttää??? itse haluan tottakai että hän on mukana synnytyksessä.

Meilläpäin ambulanssia ei kutsuta kun synnytys alkaa. Ja miksi maksaa taksia kun pääsee omalla kyydillä?? Lapsen voi viedä siksi aikaa vaikka sukulaisille tai tuttaville jos ei voi sairaalaan ottaa mukaan.

Asiasta voisi myös ETUKÄTEEN sopia jonkun kanssa että joku olisi valmis tulemaan hoitamaan esikoista siksi aikaa kun olette sairaalassa.

Niin minä ainakin tekisin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat