Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö opettajankoulutuslaitokset osaa hommaansa, kun ammattikasvattajat

Vierailija

saavat aina niin tuta näillä keskutelupalstoilla ja heidän ammatitaito arvioidaan usein aivan surkeaksi. Pitäisi lähettää tavallisia äitejä tekemään kasvatus- ja opetustyötä, he kun näyttävät tämänkin palstan valossa tietävät kaiken lapseen, kasvatukseen ja oppimiseen liittyvistä asioista.



Miten on mahdollista, että OKL:n käytyään naisesta tulee kaikesta tietämätön pässi?

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

itse mitä opettaa. Kun koulu ei ole pelkästään heikoille, vaan niillekin, jotka jatkavat sitten vaikka yliopistoon. Eivätkä he ole yhtään vähemmän tärkeitä, kuin ne heikoimmat.



Lainaus:

kyllä olla vähän parempi käsitys siitä, miten koulusta tehdään niille heikoille ja kouluvastaisille oppilaille parempi paikka kuin kympin tytöillä, jotka ovat jo ala-asteella kirjoittaneet ystäväkirjaan, että haluan opettajaksi koska koulussa on niin kivaa, lempiaineeni on matikka ja suurin idolini on ope.

Vierailija

</p> <p>Niin mutta tällä hetkellä ongelma on sem että koulu on pelkästään niille, jotka jatkavat sitten vaikka yliopistoon, vaikka ne muut eivät ole yhtään vähemmän tärkeitä.<br /><br /><br /><br /></p> <p>[quote kirjoitti:

itse mitä opettaa. Kun koulu ei ole pelkästään heikoille, vaan niillekin, jotka jatkavat sitten vaikka yliopistoon. Eivätkä he ole yhtään vähemmän tärkeitä, kuin ne heikoimmat.




Eriarvoisuutta tulee olemaan aina, vaikka siitä kuinka yritetään pois. Erilaisia opetus- ja oppimismetodeja on myös niin monia kuin on opettajia ja oppilaitakin. On siis lähes mahdotonta opettaa kaikkia oppilaita "juuri hänelle sopivalla tavalla", varsinkin kun luokkakoot ovat mitä ovat.



Koulun ja kodin välistä yhteistyötä tulisi kehittää ja lujittaa, jotta kasvattavat osapuolet pystyisivät toimimaan yhdessä. Ei tarvitsisi miettiä, kenellä se kasvatusvastuu on.

Vierailija

pyydän OPSit vanhemmilta (oppiaine/perhe). Opettajaksi tulee sitten aina yksi äideistä ja itse toimin kouluavustajana. Vanhemmat saavat itse antaa todistusarvosanat lapselleen, etten tule antaneeksi vääriä numeroita. Palkinnoksi minä vien kaikki Linnanmäelle.

Vierailija

opettajanopinnoissani ei ainakaan sitä kerrota, että miten luokassa saa pidettyä kurin, tai mitä pitää tehdä häiriköiville oppilaille. Pitää sitten itse keksiä joku systeemi.

Vierailija

voidaan tai pitäisi muotoilla että se menisi vitosen tytöille paremmin päähän ja mikä heitä motivoisi. Ne koulu on kivaa ja helppoo en oo ikinä lukenut läksyjä mutta saan aina kymppejä -tyypit eivät sitä osaa, koska he oppivat opetuksesta huolimatta, ei sen ansiosta.

Vierailija

se kasvatus ole ensisijaisesti kodin homma!!! Jos kotona kasvatusasiat päin mäntyä, niin ei siinä opettajalle ole juuri mitään tehtävissä!!! Koulu kodin tukena, niinhän se menee, kasvatusvastuu vanhemmille!! Yläasteella monet oppilaat haistattaa opettajalle päin naamaa, siinä näkee mitä ne saa kotona vanhemmilleen puhua!! Aivan turha koulua tai opettajakoulutusta syyttää, jos sun muksu on huonosti kasvatettu, kahto peiliin!!

Vierailija

opetushallitukseen, niin saataisiin välineitä tehdä koulusta parempi paikka viitosen oppilaille. Käsittääkseni opettajat eivät voi yksin muuttaa koulun käytänteitä (kuten opetussuunnitelmaa, vaikka se joustava onkin) ja muuttaa tuntijakoa yms. Kyllä OKL:sissa, tutkimukseen perustuvan opetuksen järjestäjinä on tietoa erilaisista oppimistyyleistä yms, mutta jos resurssit eivät anna realistisia mahdollisuuksia sellaisia käyttää (ja oppilaita on luokassa aivan liikaa, joilla monilla on vielä eriasteisia "erityisyyksiä"), niin eihän sitä ihmeisiin pysty kukaan.

Vierailija

Eiköhän ne vitoset johdu siitä, ettei viitsitä opiskella. Ellei ole kyse lukihäiriöstä tms. poikkeavuudesta, jolle ei mitään voida. Eli pitäisikö käydä yläasteelta keräämässä kaikki vitosen oppilaat ja lykätä ne yliopistoon opiskelemaan pedagogiikkaa vai? Voihan oppilailta toki kysellä mielipiteitä, mutta tässä ehdotettiin, että heistä tehdään opettajia. Kysyn vaan, että miten ihmeessä?

Vierailija

Suurin osa ei kuitenkaan näin ajattele, mutta vaistoavat open negatiivisen syyttelevän asenteen ja saattavat alkaa ajatella opesta negatiivisemmin.



Lainaus:

mieltä että ope on homo/huora ja koulu on paskaa?

Hyvät lähtökohdat yhteistyölle...

Vierailija

Eikä aina niille keskiverroillekaan. Parhaamme yritämme niillä resursseilla, joita meillä on, ja yleensä niin oppilaat kuin vanhemmatkin sen ymmärtävät.



Valitettavasti on ihmisiä, joiden kanssa kommunikointi on vaikeaa. Näitä on kaikissa ikäryhmissä, ja varmasti kaikki ihmiset, jotka ovat tekemisissä missä tahansa ihmisten kanssa, sen hyvin tietävät. Murrosikäinenkin voi oireilla tosi pahasti, ja jos persoonallisuus on ihan hajalla, ei siinä open vuorovaikutustaidot enää pahemmin auta. Normaalin murkun kanssa kyllä pärjää.

Vierailija

pistettäisiin pommi 60-70-luvun homeisille, pitkäkäytävisille, ankeille kouluille ja rakennettaisiin viihtyisisä, hyvän arkkitehtuurin mukaisia uusia rakennettaisiin. Samalla kaivettaisiin se yksi ruostunut rekkitanko pihalta pois ja tehtäisiin pihasta tsadaa myöskin viihtyisä ja erilaista tekemistä ja oleskelua mahdollistava. Rempan yhteydessä päätettäisiin alkaa kasvattamaan muitakin kasveja kuin voikukkia asfaltin raoista.



Puolitettaisiin luokkakoot tai sijoitettaisiin joka luokkaan kaksi aikuista, yksi opettamaan ainetta, toinen palauttamaan harhailijat paikoilleen, sulkemaan seitsemättätoista kertaa saman oppilaan kännykkä, keräämään pipot pois silmiltä ja kengät pois pulpeteilta, avaamaan kirjat ja ojentamaan teroitetut kynät käteen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat