Tyhmä kysymys: Kuinka lapsi opetetaan pois yövaipasta?

Vierailija

En kehtaa kysyä edes neuvolassa, koska tuntuu, että tämmöiset asiat pitäisi itse ymmärtää ja osata.

Kommentit (12)

Vierailija

En tiedä enäään mitä tässä pitäisi tehdä. Tuntuu että osaa olla pissaamatta jos vaan haluaa, mutta luulen ettei halua.

Monesti aamuisin pissaa valuu pitkin jalkoja kun ei ole jaksanut mennä vessaan ja pissaa siis hereilläänkin vaippaan.

Kaksoissisko oppi jo vajaa 3 v yökuivaksi, ja tuntuu että tämä meidän kuopuskin, kohta 2v on kypsempi olemaan yökuiva kuin 5v.

Vierailija

kannattaa kuitenkin rajoittaa iltajuomista ja käyttää yöllä potalla jos herää. kun vaippa kuiva aamulla niin pärjää ilman. meidän tyttö pissas aamulla vaippaan heti kun heräsi ja vaippa tuntui lämpimältä, silloin jätettiin vaippa pois ja juoksutettiin heti aamulla vessaan.

ei ole niin noloa kysymystä, jota ei vois neuvolassa kysyä. se on niitten työ neuvoa.

Vierailija

aluksi nukkua ilman vaippaa pelkillä alushousuilla. Kun oli oppinut päiväkuivaksi, aloitettiin päiväunet ilman vaippaa ja sitten yöunet. Aluksi taittelin alushousujen sisään harson. Se tuntuu vaipalta ja vahingon sattuessa suurin osa pissasta imeytyi siihen. Sitten kun se sujui, poika alkoi nukkumaan päiväunet pelkillä alushousuilla ja sitten yöunet. Yleensä käy kerran aamuyöllä potalla. Vahinkoja sattuu silti vieläkin toisinaan. Poika nyt 3,5-vuotias.

Vierailija

Yövaipasta ei kyllä varsinaisesti voi opetella pois, yöpissaaminen loppuu sitten kun elimistö on siihen valmis. Viisivuotiaana voidaan aloittaa hoidot jos vielä pissa yöllä, siihen asti asiaa pidetään ihan "normaalina".

Vierailija

Vaan hormonaalisen kypsymisen.

Kun lapsen elimistö erittää öisin tarpeeksi vasopressiini-hormonia, syntyy pissaa yöllä sen verran vähemmän että pystyy nukkumaan aamuun asti pissaamatta.

Poppaskonstit kuten lapsen herättäminen pissalle eivät jouduta yökuivuutta, vaan häiritsevät vain unta.

Yövaipan voi jättää pois kun "tuntuu" että lapsi olisi jo kuiva. Ja jos osoittautuu ettei olekaan niin vaippa takaisin ja kokeilemaan myöhemmin uudelleen.

Vierailija

tyttö "oppi" yökuivaksi ensin. Vajaa kaksivuotiaana jätin yövaipan pois, koska se oli poikkeuksetta kuiva. Sen jälkeen on tullut kolme pissaa sänkyyn, yksi niistä kipeänä ollessa ja kaksi aamulla kun nukuttiin myöhään. Kaksivuotiaana jäi myös päivävaippa pois. Ja mitenkään ei ole opetettu, muuta kuin tietysti päivisin viemällä potalle.

Vierailija

Odota hiukan. Sitten kun lapsesi yövaippa useinmiten aamulla kuiva, voit jättää sen pois - aikaisemmin ei maksa vaivaa.

Käytät illalla lapsen vessassa ennen nukkumaan menoa ja heti aamulla herättyä. Panet patjan suojaksi vaikkapa kerniä ja päälle pyyhkeen ja lakanan - ja varaudut ekoina viikkoina siihen, että niitä voi joutua vaihtamaan keskellä yötä (vaihtolakana kannattaa katsoa valmiiksi sängyn lähelle). Et moiti lasta, vaikka vahinko tapahtuisikin.

Vierailija

Päivävaippa on jo puolisen vuotta ollut pois, ja yövaippakin on satunnaisesti kuiva.

Se tuntuu olevan lapselle todella psykologisesti merkittävä asia, ts. ollaan yritetty nukkumaanmenoa ilman vaippaa, mutta lapsi ei saa nukuttua.

Taitaa siis itsekin jännittää sitä vaipattomuutta ja yökastelua, vaikka on mielestäni aina suhtauduttu asiaan positiivisesti eikä moittimalla.

Ikää on 3,5 vuotta, eli ei vielä tarvinne huolestua.

-ap

Vierailija

Elokuusta asti on ollut päiväkuiva. Nykyisin käy yöllä itse potalla jos pissittää. Aamulla menee myös potalle. 90%:sti yövaippa on aamulla kuiva, tosi harvoin siellä on pissiä. Olen itse miettinyt, että joko nyt voisi jättää yövaipan pois? Kun tyttö on kuitenkin vielä niin nuori.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat