Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä kouluissa (ja kasvatuksessa) oikein mättää!??

Vierailija

Sanokaapa omia mielipiteitänne, mikä mättää kun kasvatamme huonosti voivia nuoria...



Olen itse pohtinut sitä paljon mikä kouluissa on vialla... Ensinnäkin on mielestäni tosi väärin, että näitä aivan tärkeimpiä (sairaaloiden ym ohella) laitoksia pyöritetään niin pienellä rahalla, että siitä kärsivät kasvavat nuoret joiden pitäisi tähän yhteiskuntaan kasvaa ja sopeutua. Nuorille pitäisi vähintäänkin taata ruokaa ja tarpeeksi aikuisia antamaan aikaa ja neuvoja. Toisekseen olen paljon pohtinut sitäkin, että koulua sinänsä voisi pikkuhiljaa ruveta muuttamaan, koska ajatus siitä että kaikki oppivat kaikkea ja samalla tavoin on jostain viime vuosisadan alkupuolelta. Kaikki ihmiset eivät ole koskaan oppineet kaikkea ja minusta on aina ollut todella outoa, että sitä edes odotetaan. vasta vajaan sadan vuoden ajan on kaikki lapset pakotettu oppimaan kaikkia kouluaineita ja näitä kaikkia aineita on myös arvosteltu ja minkä tahansa aineen takia voitu jättää luokalle.. jotenkin se tuntuu niin absurdille, kun onhan kaikille selvää, että ihmisillä on aivan eri lahjakkuudet ja mielenkiinnon kohteet, joten on turhaa odottaa että jokainen olisi vähintään tyydyttävä joka aineessa. On tehty tutkimuksia joiden mukaan koulu nykymuodossaan on muutenkin täysin luonnonvastainen nuorille kasvaville ihmisille.. lasten kehot kärsivät siitä, että he joutuvat istumaan hyvin pitkiä aikoja, eikä ihmisen silmiä esimerkiksi ole tarkoitettu lukemaan kirjoja pitkin päivää. Monien tutkimusten mukaan oppimistulokset paranisivat merkittävästi myös jos oppilaat saisivat nukkua aamuisin pitempään kuten varsinkin teini-ikäisille on luontaista (hormoonit tekevät aamu-uniseksi)... En nyt tarkoita että koulujärjestelmää kannattaa romuttaa vaan sitä, että kouluissa pitäisi reilusti lisätä liikunnan ja harrastamisen määrää, koulujen pitäisi alkaa inhimillisiin kellonaikoihin, lapsille pitäisi olla tarjolla hyvää ruokaa ja aikuisten turvaa. Myöskin eri aineiden arvosteluperiaatteita ja opetustavoitteita olisi hyvä miettiä, pohtia mitkä ovat ne ensisijaiset aineet joita kaikkien tulisi oppia ja millä keinoin voidaan opettaa niitä ihmiselle jolle se aine ei ole lainkaan luontainen opittava...



Toisekseen kodeissa tulisi ymmärtää kuinka tärkeää on vanhempien läsnäolo, paljon tärkeämpää kuin kovat palkat, iso uusi omakotitalo ja iskällä hieno farkkuvolvo.. lapsi voi paremmin köyhemmissäkin oloissa jos hänellä on edes yksi kunnollinen rakastava aikuinen. Kodeissa pitäisi myös panostaa nuorten terveyteen ruokien ja liikunnan kautta sekä niin että vanhemmat lähtisivät harrastamaan lastensa kanssa eivätkä vain tyytyväisinä antaisi lasten pelata pleikkaa kun silloinhan he ovat hiljaa.. Pitäisi vihdoin tajuta, tutkimustulostenkin jo asian moneen kertaan todenneina, että esimerkiksi videopelit ja liiallinen tv:n katselu oikeasti vahingoittavat kasvavan nuoren aivotoimintaa.

Kommentit (9)

Vierailija

voisi koulussa oikeasti olla yksilöllisestä ja erilaiset oppimistyylit huomioivaa.

Se olisi keskeinen ja tärkeä uudistus. Opettajilla on varmasti käsitys mitä laadukas opettaminen on, mutta käytännössä resursseja ei siihen löydy - eikä kaikkea voi vetää omasta selkänahasta,



Koulussa pitäisi huomioida myös paremmin lapsen omat kokemukset ja tunteet, kaikissa oppiaineissa. TAito- ja taideaineita pidetään helposti puuhasteluna, vaikka ne tukevat lapsen monipuolisesti lapsen kehitystä ja niillä jokaisella on myös oma tiedonluonteensa ja tiedollinen oppisisältönsä, ne eivät ole pelkkää itseilmaisua - niiden tehtävänä ei siis ole toimia kevennyksenä koulutyössä vaan tuottaa myös ymmärrystä.

Vierailija

Tiivistäen voisin sanoa, että mielestäni niin kasvatuksessa, koulutukssa kuin koko yhteiskunnassa on vialla se, ettei ihmistä ymmärretä tuntevana ja psykofyysisenä kokonaisuutena. Ihmisen tunne-elämän tarpeita ei pystytä tai osata huomioida, kuvitellaan, että järki on ihmistä ohjaava asia. Lapsen tunnetarpeiden huomioiminen "pelastaisi" monta asiaa maailmassa.

Vierailija

Miten tällaisen koulun käynnyt nuori sopeutuu siihen, että töissä on oltava esim. 7.00 - 16.00 ?

Miten jaksaa tehdä töitä, kun on tottunut nukkumaan pitkään aamulla ja pelamaan ja leikkimään sielä koulussa erinlaisten liikuntapelien parissa.



Minusta on jokaisen osattava ne perustaidot ja tiedot. Yläasteella voisi olla valinnaisia aineita enemmän. Tosin aika harva tietää vielä mitä haluaa isona tehdä ja siksi on hyvä osata monia asioita. Kurja jos haave ammatti tyssääkin lapsena tehtyihin vääriin oppiaine valintoihin, kun ei ole tajunnut, että esim. sähkömiehenä ei pärjää ilman matikaa tai vastaavaa.

Vierailija

on sellaista tee-tee-tee-meejatee-mentaliteettia jonka mukaan varsinkin nuori on täysi laiska paska jos ei ole jatkuvasti tekemässä ja menemässä. Täysin ylimitoitettuja vaatimuksia joita vanhempi sukupolvi ei ymmärrä itsekään koska se sukupolvi teki fyysistä työtä. Vanhempi sukupolvi on jatkuvasti moittimassa nuorempia vaikka todellisuudessa nuoremmasta sukupolvesta tulee tulevaisuudessa niitä yhteiskunnan uranuurtajia jotka haluavat yhteiskunnasta paremman paikan elää ja kehittää sitä jatkuvasti.

Vierailija

Teini valitsee mielellään pelkkiä liikunta- ja harrasteaineita, jos saa.



Lainaus:

Minusta on jokaisen osattava ne perustaidot ja tiedot. Yläasteella voisi olla valinnaisia aineita enemmän. Tosin aika harva tietää vielä mitä haluaa isona tehdä ja siksi on hyvä osata monia asioita. Kurja jos haave ammatti tyssääkin lapsena tehtyihin vääriin oppiaine valintoihin, kun ei ole tajunnut, että esim. sähkömiehenä ei pärjää ilman matikaa tai vastaavaa.




Muistakaapa siskot ääripään esimerkkiä eli Yhdysvaltoja. Siellä valinnaisuus on laajaa, pakollisia aineita erittäin vähän. Osa high schoolin päättäneistä ei osaa edes lukea kunnolla, koska koulun pääsee lävitse niinkin, että valitsee etupäässä kivoja harrasteaineita.



SAMAAN aikaan kunnianhimoiset vanhemmat panostavat lastensa koulunkäyntiin ja lapset itsekin ponnistelevat opintojensa eteen. Valitsevat laajalti akateemisia aineita, ja hommaavat kehittäviä harrastuksia. Opiskelevat huippuyliopistoissa stipendien ja/tai vanhempien säästöjen turvin.



Samassa maassa on hurja määrä nobelisteja ja huippulahjakkaita tieteentekijöitä - ja yleinen sivistystaso on silti kurja.

Ei minusta mikään tavoiteltava malli!

Vierailija

Lainaus:

Toisekseen kodeissa tulisi ymmärtää kuinka tärkeää on vanhempien läsnäolo, paljon tärkeämpää kuin kovat palkat, iso uusi omakotitalo ja iskällä hieno farkkuvolvo.. lapsi voi paremmin köyhemmissäkin oloissa jos hänellä on edes yksi kunnollinen rakastava aikuinen. Kodeissa pitäisi myös panostaa nuorten terveyteen ruokien ja liikunnan kautta sekä niin että vanhemmat lähtisivät harrastamaan lastensa kanssa eivätkä vain tyytyväisinä antaisi lasten pelata pleikkaa kun silloinhan he ovat hiljaa.. Pitäisi vihdoin tajuta, tutkimustulostenkin jo asian moneen kertaan todenneina, että esimerkiksi videopelit ja liiallinen tv:n katselu oikeasti vahingoittavat kasvavan nuoren aivotoimintaa.




Kiitos hyvästä tekstistäsi!



Niin... Tällä ja monella muulla palstalla tunnutaan tietävän aina ammattilaisia paremmin. Vauvan voi hyvin dumpata yökylään kerran-pari kuussa, vanhemmat voivat harrastaa ja mennä omia menojaan mielin määrin. Pelaaminen tai tv eivät vahingoita ketään ja niin edelleen.



Kasvatustieteen ammattilaisena olen todella surullinen siitä, kuinka vähän kasvattajat tuntuvat tietävän lapsen psyykkisestä kehityksestä. Kannattaisi lukea edes yksi perusteos. Mutta ei - av-mamma tietää aina paremmin. =(

Vierailija

Jos lähdetään siitä, että koulussa pitää olla kivaa ja mukavaa, ollaan hakoteillä. Koulu on lapsen työtä ja on väärä asenne ajatella, että sen eteen ei pitäisi vähän ponnistellakin.



Ei siis "iltakouluja" ja kivaa puuhastelua, vaan vanhemmille ja koteihin toisenlainen asenne koulunkäyntiin! Illalla ajoissa nukkumaan ja juu: läksyt on tehtävä ja niiden tekoa on syytä valvoa.



Harrastuksia ei tarvitse lisätä, niiden aika on vapaa-ajalla. Sen sijaan opetusmetodeja voidaan kehittää - ja on paljon kehitettykin siitä, kun itse kävin koulua 70-ja 80-luvuilla. Opettaja on kuitenkin siellä vähän toista tarkoitusta varten kuin hauskuuttamassa lapsia!



Minusta on oikeasti aika kamala ajatus, jos luovutaan peruskoulun kattavuudesta ja siitä, että kaikille opetetaan perustaidot ja tiedot. LAPSET kyllä mielellään menevät sieltä, missä aita on matalin, varsinkin, jos vanhemmat tykkäävät, että "ei se nyt niin tärkeää ole, ja ei kaikki tartte näitä tietoja ja ei se meidän Niko-Petteri varmaan osaa ja jaksa..."



Se on nimenomaan suomalaisen koulujärjestelmän vahvuus, ettei ketään jätetä ja slarvaamiseen ei kannusteta.



Ei pienestä lapsesta tai edes teini-ikäisestä vielä voi sanoa, mihin hän oikean opettajan kanssa kykenee. Tai miten tärkeäksi joku sillä hetkellä tyhjänpäiväiseksi koettu tieto/taito myöhemmin osoittautuukin! On ikävää, jos unelma-ammatti menee sivu suun siksi, että vanhemmat eivät lapsena tukeneet lapsensa opintoja ja antoivat mennä koulun läpi vähimmän mahdollisimman vaivannäön metodilla.



Sen sijaan voitaisiin tukea erityislahjakkuuksia. Tietääkseni Suomessa on todella vähän esim. matemaattista erityislahjakkaiden lasten opetusta - miksi?

Vierailija

tullut huomatuksi omana itsenään eikä saanut tuntea niitä tunteita mitä tunsi, piti kuollettaa oma tunne-elämä ja olla kiltti ja sopeutuva, harmiton ja ahkera.

Ihminen uskoo saavansa vain täydellisyydellä ja alinomaisella tekemisellä rakkautta ja hyväksyntää.



Rajansa tietenkin kaikella - kyllähän myös nuorten pitää tehdä asioita eikä vain vetelehtiä, joten ehkä joitakin pitää välillä vähän patistellakin. Silti ihmisarvo pitäisi jokaisella olla suorituksista huolimatta. Pitää tuntea tulevansa rakastetuksi oman itsenään, itsensä vuoksi.

Uusimmat

Suosituimmat