Paljonko saa yksityisenä pph:na yhdestä lapsesta ja pitääkö sillä summalla

Vierailija

myös ruokkia lapsi vai tuleeko erikseen kulukorvaus? Jos tarvitaan jotain askartelumateriaalia tms. kuuluuko kaikkia hankkia sillä yhdellä "palkalla"?

Kommentit (9)

Vierailija

Ensi muista, paljonko se on tällä hetkellä. Voi myös kerätä kaikki kuitit talteen ja laskea ne sitten yhteen kirjanpitoon. Tämä kyllä edellyttää, että esim. ruuat ostetaan hoitolapsille ja omalle perheelle erikseen.

Vierailija

ja maksaa tietysti kaikki kulunsa. Hinnan saa määritellä itse, mutta varmaan ei ole tunkua, jos lyöt hinnaksi 1000 Euroa/kk. Normaalitaso on tällä hetkellä jossain 500-600 Euron välillä. Tuohon lapsen perhe saa tukia ja loput maksaa itse. Sinä taas maksat tuosta summasta verot ja mahdollisesti eläkemaksut + ne askartelutarvikkeet yms. Yhdellä lapsella et tosiaan lyö leiviksi. Neljä, jos on, niin jotenkin tulee toimeen, vaikkei siitäkään nyt niin kauheita rahoja tule, kun tosiaan maksaa noita eläkkeitä, vakuutuksia yms.

Vierailija

No tietenkin pitää hankkia ruoka, askartelumateriaalit ym. sillä "palkalla". Mistä muualta ajattelit sen rahan noihin kuluihin tulevan...?

Lisäksi sinun pitää maksaa vero ja pakollinen yrittäjäeläkevakuutus jos tulot ylittävät tietyn summan vuodessa, sekä vastuuvakutuus.

Verotuksessa saat vähentää tietyn summan / lapsi, tai sitten todelliset kulut, mutta sinun pitää kerätä kaikki kuitit ruuista ja muista menoista.

"Palkan" eli hoitomaksun saat määritellä itse, kukaan ei ole määräämässä otatko 200e vai 1000e. Olet itsenäinen yrittäjä, joka on vapautettu alv:sta.

Hae googlella tietoa, niin löydät yksityisten pph:ien sivut ja sieltä löytyy kaikki tieto!

Vierailija

Erityisruokavalio ruoat joudumme itse viemään hoitajalle, ja perusraaka-aineet hoitaja hankkii. Hoitaja ostaa potat, vaunut, askartelutarvikkeet ym. Tosin hän saa vähentää ne veroista samoin kuin jonkin verran asunnon kulumisesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat