Tuulimunaraskaus..

Vierailija

Onko mitään oireita? Vuotoa? Päättyykö useimmiten itsestään ja millä viikoilla suurinpiirtein?

Mulla rv 8+2 ja hirvee pelko että kaikki ei oo hyvin =( Pitäis töissä kertoa lähimmille kavereille ja esimiehille ainakin ku niin hirveet pahoinvoinnit että joutuu yhtenään ramppaamaan vessassa..

Kertoisitteko te jo näillä viikoilla?

Kiitos vastauksista!

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

raskaus vaikuttaisi työntekooni. Mitä sitten vaikka menisi keskenkin tai olisi tuulimuna. Sehän on elämää vaan. Pyydä päästä neuvolaan, sydänäänet saattavat jo kuulua tai ainakin näkyä ultrassa.

Vierailija

Sinänsä pohdin asiaa, kun itselläni ollut 1 tuulimuna ja muistaakseni tällöin ei ollut pahoinvointia (rv oli jo 6-8), kaikissa muissa on ollut selkeä pahoinvointi. No, nyt taas oli jonkinasteista pahoinvointia heti alusta, mutta se on jäänyt pois muutaman päivän ajan... (nyt vajaa rv6), joten huolettaa vähän...

Pohtija

Vierailija

Ei oo kivaa ku koko ajan pelottaa että kaikki ei oo hyvin =( Jos se neuvolalääkäri ei tee mitää ultratutkimusta ni sit varaan ajan yksityiselle..

Mut onko totta että tuulimunat ei oo kauheen yleisiä? Jostain niin luin..

ap

Vierailija

Täällä stadissa ei neuvolassa ultrata, vaan kutsutaan erikseen synnärille ultraan rv 11-13 ja n. rv 18.

Soita neuvolaan ja kysy, mitä ekalla lääkärikäynnillä tehdään. Aika erikoista, jos teilläpäin on lääkäri jo rv 9, yleensä siinä vaiheessa lienee vasta eka neuvolaterkkari.

Lainaus:

Tekeekö ne ekalla neuvolalääkärikäynnillä mitään ultraa?

Kun mä ymmärsin et sisätutkimus ja ultra olis...

ap

Vierailija

Tuo "puolet" viittaa arvioon, joka koskee jo sellaisiakin raskauksia, jotka päättyvät kuukautisiin eikä nainen edes tiedä olleensa raskaana. Joten tuokin luku on arvio, ei fakta. Asiaa on hurjan vaikea tutkia, koska valtaosa keskenmenoista siis tapahtuu naisten tietämättä.

Mutta pidemmälle ehtineistä ei puolet pääty keskenmenoon. (kuten itsekin sanoit, havaitut raskaudet on pienempi luku)

Vierailija

Anteeks mun hermoilut ja kiitos kaikille vastauksista.. Oon vaan tällänen hermoheikko tyyppi..

En mä synnytystä pelkää mutta kaikkia mahdollisia sairauksia ym.. Ei ne pelot mun yöunia vie eikä muutenkaan vaikuta elämään..

ap

Vierailija

Itse kerroin vasta vkolla 20, hyvin pystyin salaamaan, kukaan ei huomannut mitään.

Tuulimunaraskaudessa itselläni oli kovat kivut ja runsas vuoto,viikkoja oli 7+5,

kaavintaa ei tarvittu.

Vierailija

Kyllä menetys on aina menetys!

Minullakin olisi lomamatka parin vk päästä edessä... Jos nyt onkin keskenmeno = kuollut vauva tai tuulimuna, niin mitenhän sen käy. Matka on varattu ja pitäisi piakkoin maksaa... Täällä ei ole terveyskeskuksessa ultraa, ja mies ei taatusti halua maksaa yksityisestä... Kuinkahan saisin varmuuden asiasta...

Pohtija

Vierailija

Raskauksista päätyy keskenmenoon 10-15% ja NIISTÄ arvioidaan, että 70% oli ollut tuulimunaraskauksia. Eli raskauksista vain 7-10,5% on tuulimunia...

Vierailija

ne ovat kaikesta ihanuudestaan huolimatta stressitasoa nostattavaa aikaa (ihan tutkimusten mukaan), joten erinäiset pelot helposti aktivoituvat tänä aikana. Jos tunnet että alat huolehtia liikaa ja pelätä liian paljon kaikkea ja koet tarvitsevasi keskusteluapua, hae sitä rohkeasti neuvolasta.

Vierailija

Hei!

Olen myös kokenut tuulimunaraskauden ihan muutama viikko takaperin. Menin ensimmäiseen ultraan (raskausviikko 7), jossa huomattiin, että sikiöpussi näkyy mutta ei muita elonmerkkejä. Gyne lähetti minut sairaalaan tutkimuksiin ja päivystyspotilaana kaavintaan. Olen erittäin tyytyväinen, että menin ultraan yksityiselle gynelle, jotta asia selvisi mahdollisimman nopeasti.

Minulla ei ollut mitään erityisiä oireita (esim. vuotoa) eikä varsinkaan voimakasta pahoinvointia. Ennemminkin päinvastoin. Minulla ei siis ollut mitään muuta erityistä syytä mennä lääkäriin muuta kuin se, että raskaus vahvistuisi.

Toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa ja näin varmaan onkin. Minusta sinun kannattaisi mennä käymään yksityisesti gynelle (olet ehkä jo käynytkin siellä) niin saat mielenrauhan. Vähän se tietysti kirpaisee kukkaroa mutta se on pieni hinta mielenrauhasta. Itse olin erittäin tyytyväinen, etten jäänyt odottamaan kunnallisia palveluita. Olen tyytyväinen, että sain tietää tilastani mahdollisimman aikaisin.

Mitä tulee tuohon itse raskauteen. Yleensä sanotaan, ettei siitä kannata kertoa ennenkuin 3kk on ohitse. Mutta jos raskaus haittaa työntekoasi jollain tavoin, ehkä sinun kannattaa kertoa asiasta esimiehellesi (mutta vasta ensimmäisen uä:n jälkeen).

Vierailija

Ja muutenkin oli sellainen olo, ettei kaikki ole kunnossa. Kyseessä oli viides raskaus. Neuvolan ultrassa 10. viikolla ei näkynyt mitään, mutta äitipolin ultrassa näkyi viikolla 12 tyhjä raskauspussi. Silloin oli jo rusehtava vuoto alkanut. Mulle ei tehty kaavintaa, vaan kohtu sai tyhjentyä itsekseen.

Vierailija

yleensä merkki siitä, että raskaushormoneita erittyy riittävästi ja että raskauteen liittyy alkio. Mitä kamalampi olo, sen parempi:-). Tosin joillakin pahoinvointia ei ole ja silti kyse on alkiollisesta raskaudesta, jokä päättyy vauvan täysaikaiseen syntymään.

Minulla vuoto (tai pieni veriviiru vessapaperissa) alkoi viikolla 11, joten tuulimuna voi edetä pitkällekin ilman vuotoa. Toisaalta, toisessa raskaudessa minulla oli jo viikoilla 7-8 verenvuotoa ja silti kaikki sujui hyvin ja vauva syntyi suht ajallaan.

Onko sinulla jokin konreettinen syy olla huolissasi?

VOisitko mennä yksityiseen ultraan, se voisi helpottaa oloasi?

Vierailija

ne näkee jo ultrassa. Mene tarkistukseen, jos sillä saat mielenrauhan.

Sinänsä sinulla ei ole mitään syytä tuohon pelkoosi, joten voisit yrittää noin ensityönäsi psyykata itsesi siitä eroon - huolenaiheitahan riittää, joten kun tuosta pääset, aiotko seuraavaksi pelätä epämuodostumia, sitten keskenmenoa, sitten ties mitä...?

MUTTA jos rahnaa riittää, ja pelko valvottaa öitä, niin sitten menet ultraan. Pelkkä lääkärintarkastus ei auta asiaa, ilman ultraa ei tuulimunaraskautta voi noilla viikoilla todeta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat