Normaalipainoiset: Millainen olisi tyypillinen ruokapäiväkirjan "sivunne"?

Vierailija

Eli mitä syötte?



Olen runsaasti ylipainoinen (35kg ylimääräistä) ja pyrin pääsemään kiinni normaaliin syömiskulttuuriin. Nyt laihduttaessa ruokavalioni on kutakuinkin tällainen:



maitokahvi

sämpylä (itse tehty) päällä kinkkua ja sulatejuustoa

banaani



makaroonilaatikkoa

salaattia



kanasalaatti

täysjyväleipää



rahkaa (rasvaton)

omena

leipää 2 palaa





Pohdin olisiko tämä ruokavalioni sellainen, jota te normaalipainoiset ihmiset tavallisesti syötte.



t. innokas laihduttaja

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

162/60 (tätä pienempään painoon pääsen sellasella ruokavaliolla kun ap:lla oli + hikiliikunnalla, mutta oon valinnut 4 kg enemmän ja nautinnot :)



vannon myös arikiliikunnan nimeen.



- aamu: jugurtti+ sokerimysli/branflakes+rasvaton maito

- lounas: tavallinen ruoka, usein kasvis, ei kuitenkaan raskas (ts. pihvi ja kermaperunat).

- välipala: kaksi juustoleipää, jossain välissä myös hedelmä

- päivällinen: tavallinen ruoka, kuten pastaa ja tomaattikastiketta, kanakeittoa, yleensä vielä yksi juustoleipä



ruokavaliosta muuten

- vältän syömästä aterioiden välillä. syön neljä kertaa päivässä

- vältän käyttämästä ruuanlaitossa kermaa ja tuorejuustoja, joita monet tuntuvat käyttävän. en pidä niiden tunkkaisesta mausta, sopivat hyvin harvoihin ruokiin

- en käytä mitään kevyttuotteita. mun mielestä kevyttuotteet pitäis kieltää lailla, ne hämärtää ihmisten käsitystä määrisät, joita voi syödä. (tää on niin kevyttä, että otetaanpa vielä vähän lisää! puhumattakaan siitä, että maistuvat karmeilta



tsemppiä laihdutukseen

Vierailija

Eivät varmaan sitten liiku yhtään. Huomaa, että liikuntaa harrastavat voivat syödä paljon enemmän ja pysyvät mitoissaan.



Minun tyypillinen päiväni:



aamulla: kaurapuuro + kaloritonta mehukeittoa + tuoremehua

lounas: joku lämmin ruoka (kotoa edellisen päivän ruokaa tai työpaikkaruokalasta) + salaattia kunnolla

välipalaksi: joskus joku hedelmä, joskus vain kuppi teetä

päivällisaikaan: välillä lämmin ruoka kotona (jos lounas ollut kevyempi), välillä vain leipä ja hedelmä, ehkä jogurttia

iltapala: 1-2 leipää, hedelmää tai marjoja, jäätelöä tms. hyvää



Käytän kevyttuotteita mm. levitteessä ja juustossa. Karkkia syön lähes päivittäin. Ainakin jotain hyvää on saatava joka päivä, viimeistään illalla jätskiä. Roskaruokaa (hampurilaisen, pizzaa tms). syön ehkä kerran 2 viikossa.



Harrastan liikuntaa 4-5 kertaa viikossa, näistä yleensä kaksi kertaa juoksulenkkejä, 1 kerta jumppaa, 1-2 kertaa sauvakävelyä, yleensä 45 min - tunti kerrallaan.

Mitat 167 cm / 58 kg



Kannattaa kiinnittää huomiota annoskokoihin. Lämmintä ruokaa sopiva määrä, ei liikaa. Liikunta ei yksin laihduta, mutta sen avulla saa tosiaan luvan syödä vähän enemmän. Minulle liikunta on ainakin painonhallinnan a ja o.

Vierailija

Aamiainen: 2 ruisleipää raejuustolla tai esim. kotijuustolla (tai joskus vähärasvaisella kovalla juustolla), Flora-margariinilla ja vihanneksilla

Iso lautasellinen kaurapuuroa

Maitokahvi (rasvaton maito)

Tuoremehua



Lounas: Jotain peruskotiruokaa (pastaa, makaronilaatikkoa, nakkikeittoa jne usein kalaa, esim. lohta...)



Sitten välipaloiksi ja iltapaloiksi : ruisleipää samalla tavalla kuin aamulla, vihanneksia, hedelmiä, vettä, kahvia, jogurttia (rasvaton jogurtti ja vauvan sosetta / hedelmiä / marjoja / leseitä jne...), Weetabixiä tms..., joskus kananmunaa jne...



En yleensä syö toista lämmintä ateriaa



Oleellista siis on se, että syön paljon kuituja ja hedelmiä ja käytän vähärasvaisia maitotuotteita. Lisäksi aika usein syön leivät ainoastaan margariinilla ja vihanneksilla ja syön usein lounaaksi kalaa

Vierailija

Jugurtti & kahvi



tomaatti/kurkkua & yleisimmin pastaa ja vaihteleva kastike, kahvi



illalla yleensä ei mitään, tai leipä juustonsiivulla/hedelmä.

Vierailija

Aamupala: Kaura-ruispuuroa, vadelmia, 3dl maitoa



Lounas: Jotain kotiruokaa, esim. makaronilaatikkoa tms. (kaikki tehty täysjyväpastaan), jotain vihanneksia + light-limpparia



Välipala: Pari näkkäriä, päällä juustoa



Päivällinen: Joko näkkäriä tai sitten ruokaa jos sattuu olemaan + maitoa



Iltapala: Yleensä joku hedelmä / porkkanoita + pieni suklaapatukka.





Tällä hetkellä olen kotona lasten kanssa, joten saatan itse jäädä vaille päivällistä. Lounaan tähteet annan lapsille. Kun olen töissä, niin syön työpaikkaruokalassa + vielä illalla kotona lämpimän ruuan. Töissä syön välipalaksi yleensä omenan ja päärynän.



Iltaisin menee vettä noin litra.

Vierailija

Mulla on pitkä ura laihduttajana takana, ja tällaisella ankealla ruokavaliolla paino on pysynyt 63-65 kilon välissä kolme vuotta. Suuremmalla syömisellä se nousee; toki tällainen arkisyöminen mahdollistaa herkuttelun silloin, kun on sen aika. Liikun muuten noin 4-5 kertaa viikossa puolisentoistatuntia kerrallaan ja elän muutenkin ihan aktiivisesti. Puuroannos on 1,5 desiä kuivia hiutaleita, keittoannos noin 4dl, lämmin ruoka kokonaisuudessaan noin 3dl.



Lainaus:

Vaikutti niin askeettiselta, että kävin Kalorilaskurissa kokeilemassa, mitä siitä tulee. Laitoin kaikki annokset (puuro, keitto, laatikko) 300 grammaksi joka on jo ihan kunnon lautasellinen. Maitorahka ei edes ollut rasvatonta jonka laitoin, ja kaalilaatikon laitoin sika-naudasta. 180-senttinen ihminen ei nähdäkseni voi ylläpitää painoaan tuolla ruokamäärällä, paitsi jos viettää kaikki päivät vuoteessa liikkumatta. Tuo on rankan laihduttajan ruokavalio.

Vierailija

Leivällä käytän makuisa 60% levitettä, juusto on aina normaalirasvaista edamia. Maito on rasvatonta, sitä menee muutama lasillinen päivässä. Syön joka päivä jotain herkkua.



Liikunta ei tokikaan yksinään auta. Mutta jos haluaa syödä vähän enemmän kuin mitä linjat muuten sallii, niin liikunta on oiva apukeino... Itse kulutan noin 2000 kaloria viikossa liikunnalla. Se vastaa jo yhtä ylimääräistä ruokapäivää, joten lihomatta voin syödä melkoisen määrän herkkuja ;)



Mitat unohtui, eli olen 58/168.





Lainaus:

kiitos kaikille, on mielenkiintoista lukea.



Halusinkin tietää sitä syöttekö vähärasvaisia tuotteita, käytättekö juustoja, syöttekö joka päivä jotain pientä herkkua jne. Ilmeisesti monet tarkkailee rasvan määrää.



Tiedän että liikunnalla on iso merkitys, mutta se ei yksinään auta.

Vierailija

Minä laihtunut viitisen kiloa vajaassa vuodessa. Ja olin ihan normaalipainoinen sitä ennenkin, kolmen alle viisi vuotiaan äiti.



Mitat nyt 165cm ja 52kg suunnilleen.



Esimerkkipäivänä eilinen.

Aamupala: iso muki kahvia, runsaasti punaista maitoa

pala näkkäriä, päällä reilusti voita, 5 viipaletta oltermannia ja suolakurkkua



Lounas: kolmen munan munakas, pieni sipuli, oliiveja, pari viipaletta kermajuustoa, iso porkkana raastettuna munakkaaseen



Välipala: kourallinen cashew-pähkinöitä, kahvia kuten aamulla



Iltaruoka: lohta, uunijuureksia reilussa öljyssä (bataatti, lanttu, porkkana, sipuli, vs)



Iltapala: lasi punaviiniä, pala Aurajuustoa, pari palaa tummaa Lindt:in suklaata.



Eli olen ns. hyväkarppi. Olo on aivan mahtava, syön paljon juureksia ja kasviksia, marjoja ja jonkun verran hedelmiä. Paino on tippunut itsestään, syön terveellisesti, koskaan ei ole nälkä ja huimaus ja verensokerinheittely on muisto vain.



Kannattaa tutustua http://www.karppausinfo.fi

Vierailija

olen kyllä vähän pyöreä 165/68, mutta paino pysyny samana aina eli en lihonukaan ole. Liikuntaa harrastan kunnolla kerran pari viikossa, mutta hyötyliikuntaa kertyy mukavasti äivän aikana ja työssä olen liikeessä paljon

Vierailija

6.30 aamupala: kaksi kuppia kahvia kevytmaidolla

9: kuppi kahvia kevytmaidolla + hedelmä (jos kokous niin ehkä yksi pulla/sämpylä)

11.30: lounas esim pinaattikeitto ja täysjyväleipä ilman lisukkeita, vesi

14: kuppi kahvia kevytmaidolla

17.00: päivällinen, puolilautasta lämmintä liharuokaa loput kasviksia

21.00: banaani ja jotain herkkua (kourallinen karkkia tai pieni kulhollinen jäätelöä)



Tällä olen saanut painoni alas edellisen lapsen jäljiltä laihduttamatta ja nyt on hyvä. Itse pyrin syömään vain silloin kun on todella nälkä ja silloinkin kunnon ruokaa paitsi iltaisin kun on pakko saada edes joku pieni herkku ;)

Vierailija

kiitos kaikille, on mielenkiintoista lukea.



Halusinkin tietää sitä syöttekö vähärasvaisia tuotteita, käytättekö juustoja, syöttekö joka päivä jotain pientä herkkua jne. Ilmeisesti monet tarkkailee rasvan määrää.



Tiedän että liikunnalla on iso merkitys, mutta se ei yksinään auta.

Vierailija

Olen 172cm ja paino nykyisin 60-62kg, ikää 38v.



Arkiaamuisin juon ainoastaan ison mukillisen teetä koska aikaisin aamulla en kykene syömään mitään.



Syön töissä klo 11-12 maissa lounaan, johon kuuluu salaattia ja lämmin ruoka sekä jälkiruoka (rahka tai kiisseli tmv) tai hedelmä. Jos ruokana on keittoa, saatan ottaa myös leipää mutta yleensä jätän leivät väliin. Ruoan kanssa juon lasillisen rasvatonta maitoa ja lasillisen piimää.



Iltapäivällä kuluu muutama mukillinen teetä.



Illalla kotona valmistamme joka päivä lämpimän ruoan. Emme käytä eineksiä.



Näiden kahden kunnon aterian lisäksi en juuri syö muuta päivän aikana. Iltapala on yleensä pelkää teetä. Jos on ostettu hyvää tuoretta leipää, niin ehkä sitä kyytipojaksi.



Napostelua en harrasta, kun syön kunnolla ruokaa ja olen kylläinen, niin minun ei tee mitään muuta edes mieli.



Viikonloppuisin on enemmän aikaa, joten syön aamiaiseksi esim. munaa ja pekonia paahtoleivän kanssa tai puuroa kunnon voisilmän kera. Saatamme myös juoda päiväkahvit ja sen kanssa kuuluu olla joku pulla tai munkki. Kerran viikossa syötynä siitä ei varmasti ole haittaa. Viikonloppuna syömme usein kunnon aterian vasta illalla. Siihen kuuluu yleensä reilusti kasviksia (salaattia tai lämpimiä kasviksia), perunaa tai risottoa ja jotain grillattua tai paistettua lihaa tai kalaa. Ateria huuhdellaan alas parilla lasillisella hyvää punaviiniä. Makeita jälkiruokia harrastamme yleensä vain jos meillä on vieraita. Toki silloin tällöin paistetaan lättyjä, tehdään pannukakkua, leivotaan tai laitetaan vaikka marjarahkaa.



Lempparivälipalani on marja- tai hedelmäsmoothie, jonka hurauttaa monitoimikoneella parissa minuutissa maustamattomasta jogurtista, pakastemarjoista, banaanista ja tilkasta juoksevaa hunajaa.



Kylässä tai juhlissa en koskaan pihtaile, otan kaikkea mitä tarjotaan ja mitä tekee mieli. Syön ainakin omasta mielestäni aina kunnon ruoka-annoksia mutta en ahda itseäni liian täyteen. Lopetan syömisen heti kun tunnen oloni kylläiseksi ja vaikka jätän ruokaa lautaselle (menee meillä koirille, joten roskiin ei tarvitse mitään heittää! =))



Näillä eväillä paino ainakin minulla pysyy vaivatta vakiolukemissa eivätkä vaatteet kiristä.

Vierailija

Vaikutti niin askeettiselta, että kävin Kalorilaskurissa kokeilemassa, mitä siitä tulee. Laitoin kaikki annokset (puuro, keitto, laatikko) 300 grammaksi joka on jo ihan kunnon lautasellinen. Maitorahka ei edes ollut rasvatonta jonka laitoin, ja kaalilaatikon laitoin sika-naudasta. 180-senttinen ihminen ei nähdäkseni voi ylläpitää painoaan tuolla ruokamäärällä, paitsi jos viettää kaikki päivät vuoteessa liikkumatta. Tuo on rankan laihduttajan ruokavalio.

Vierailija

Mene kiloklubi.fi.



Päiväsi kuulostaa hyvältä _laihduttajan_ päivältä, mutta sitten kun laihdutus on ohi, voit syödä minusta vielä vähän enemmän.



Kiloklubi on tosi näppärä.

Vierailija

saat jopa liian vähän energiaa ja siksi laihtuminen pysähtyy. Mun normaali pvä:



ruishiutalepuuro, mehukeitto (sokeriton), tuoremehu ja maitokahvi

rasvaton cappuccino töissä, omena välipalaksi

lounaalla esim kanaa tai kalaa, 2 pientä perunaa, salaattia reilusti, pala ruisleipää josskus marjarahka jälkkäriksi

kotona esim makaronilaatikkoa, jotain keittoa tai vaikka kanawokkia, leipää ja maitoa

illalla maitokahvi, joskus ruisleipä juustolla



tässäkin on liian vähän energiaa, mutta en tarvitse enempää. Kastikkeistta en pidä, pataruuista kylläkin

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat