Onko kukaan muuttanut perheen kans vähäks aikaa ulkomaille?Kannattiko?

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Yli vuoden mittaisissa ulkomaanoleskeluissa putoaa pois Kelan piiristä. Ja silloinkin voi tosiaan pysyä siinä, jos kuuluu johonkin poikkeuskategoriaan (joita on älyttömästi kuten urheilijat, opiskelijat, tutkijat, taiteilijat, expatit, lähetystyöntekijät....)

Vierailija

Kysy AINA ulkomaanajan tuista Kelan ulkomaanyksiköltä, älä KOSKAAN niistä asioista paikallistoimistoista. Paikallistoimistot ei tiedä näistä asioista riittävästi!

Käyntiosoite

Valimotie 1 B, 00380 HELSINKI

Postiosoite

PL 72, 00381 HELSINKI

puh. 020 634 2550 Eläkeasiat

puh. 020 634 2650 Vakuuttaminen ja etuudet

fax. 020 634 2502

inter.helsinki@kela.fi

Vierailija

Täältä myös kannattava lausunto :) Muutimme kesällä suomeen takaisin 7v.ulkomailla olon jälkeen, ja kyllä vieläkin pikkuisen harmittaa kun muutettiin takaisin, mutta koitetaan nyt sopeutua suomeen. Jos sitten eläkepäivinä muuttaisi takaisin ulkomaille, kun lapset ovat jo lentäneet pois pesästä :D

Kelalta kannattaa suoraan kysyä miten se Singaporeen tukia antaa, mutta muistaakseni se oli kun muutti pois suomesta, niin et kuulu enään suomen sosiaaliturvan piiriin. Mutta kaikki asiat kannattaa itse selvittää suoraan kyseisistä toimistoista, silloin saat heti aivan oikean vastauksen.

Vierailija

Jos muutat Suomesta pois, voit silti kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin JOS olet komennuksella. Tämä asia ei selviä Kelasta kysymällä, vaan työtä tarjotun henkilön (eli miehen?) työtarjousta lukemalla. Singaporessa on kait tätä nykyä enemmän ns. local+ soppareita kuin expat soppareita, joten olkaa tarkkana.

Olen itse asunut ulkomailla useamman vuoden, yhteensä 4 eri maassa. Ja kyllä, myös Singaporessa!

Vierailija

Jos tarvitset papereita ulkomaille, muista AINA erikseen pyytää ne englanniksi. En tajua miksi Kelan ulkomaan yksikkö toimittaa niin mielellään suomenkielisiä papereitaan ulkomaille virastoihin toimitettavaksi. Jotenkin voisi ajatella, että Kelan ulkomaanyksikön työntekijöiltä vaadittaisiin edes englannin kielen taito! Ja paikallistoimistot näissä ulkomaan asioissa tosiaan voit unohtaa samantein.

Vierailija

Juu, minä olen asunut Luxenpurgissa ja kyllä kannatti. Tosin muutama vuosi riitti ihan hyvin ja ihan oltiin sitten jo valmiit muuttamaan takaisin Suomeen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat