Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Akateeminen työttömyys

Vierailija

Katsoin juuri Huomenta Suomen sivuilta aamuohjelman, jossa puhuttiin akateemisesta työttömyydestä. Suomessa koulutetaan ihan liikaa yhteiskuntarakenteeseen nähden ja siksi kaikille ei riitä töitä.

Meillä töissä on nykyään sellainen käytäntö, että otetaan maisteri hommiin kuin hommiin, koska he ovat kuulemma 'parhaita' hakijoita. Joo, koulutus on hyvä, mutta tuskin perustoimistotyö on maisterin unelma.

Itse olen tradenomi enkä myöskään saa mielekkäitä töitä. Haluaisin opiskella enemmän, jotta saisin paremman duunin. Mutta käytännössä saisin maisterina kuitenkin niitä samoja hommia, joita tradenomit ovat ennen tehneet.

Ärsyttääkö ketään muuta vastaava? En halua lietsoa mitään akateeminen vs. amk -vastakkainasettelua, vaan muuten jakaa ärsytystäni yhteiskuntaa kohtaan.

Kommentit (5)

Vierailija

Lainaus:

Muista paikoista en tiedä.

Teen tradenomina perustoimistotyötä, mutta niin tekee meillä monet maisteritkin. Itselläni olisi kunnianhimoa muuhunkin ja ihmettelen aina miten maisterit tyytyy näihin hommiin. Miksi opiskelit monta vuotta, että pääset perustyöhön?

ap

joutuisin tekemään paljon töitä myös viikonloppuisin ja lomilla. Lisäksi musta olis ihana tehdä jotain sellaista työtä, missä saa kirjoittaa koneella, hoitaa paperiasioita, järjestellä erilaisia asioita (esim. tapaamisia jne).

Vierailija

Meillä taas ei palkata maistereita sen vuoksi (siis mihin vaan tehtäviin) että vaikka motivaatiota löytyisikin nyt niin ovat sitä mieltä ettei sitä löydy kyllä tulevaisuudessa kun joku muu työ löytyy.

Vierailija

Muista paikoista en tiedä.

Teen tradenomina perustoimistotyötä, mutta niin tekee meillä monet maisteritkin. Itselläni olisi kunnianhimoa muuhunkin ja ihmettelen aina miten maisterit tyytyy näihin hommiin. Miksi opiskelit monta vuotta, että pääset perustyöhön?

ap

Vierailija

Olen vastikään valmistunut maisteriksi ja haluaisin ihan oikeasti perustoimistotöihin (mulla ei kyllä ole kaupallista koulutusta, mutta kirjoittaa osaan). Onko oikeasti niin, että humanisti-maisteri päihittää tradenomin toimistotyötä hakiessa? Olen nimittäin jättänyt hakematta sellaisia töitä, joihin tiedän tradenomienkin pääsevän, koska olen ajatellut tradenomeja olevan pilvin pimein.

Vierailija

Nuorille uskotellaan, että kannattaa opiskella esim. aineenopettajaksi, vaikka oikeasti ei kannattaisikaan. Sitten on kortisto täynnä työttömiä historianopettajia ynnä muita.

Kuulin hiljattain vitsin, jolle nauroin aivan hulluna. Se meni näin:

Mitä putkimies sanoo filosofian maisterille?

- Yksi BigMac, kiitos.

Että sellaista.

t: yksi työttömyysuhanalainen aineenopettaja

Uusimmat

Suosituimmat