Mitä sisältää mielestänne terveellinen ruokavalio.

Vierailija

Ja mitä ei.

Mielipiteitä on tietysti niin monta kuin vastaajiakin, mutta näiden keskusteluiden pohjalta kiinnostuin muiden näkemyksistä.



Itse en todellakaan pingota tämän asian suhteen, mutta tähän asti olen kuvitellut meidän perheen ravitsemuksen olevan kunnossa! Puuroja ja kasviksia kuluu, mutta toisinaan myös eineksiä.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Eli sellainen ruoka, jonka aineksiksi ostetaan kaupasta esimerkiksi pala kalaa, kaali, porkkanoita, oliiviöljyä ja pari perunaa - vrt. kalapuikot, pussimuusi ja valmissalaatti. Terveelliset ateriat ovat usein myös värikkäitä, lautasella on punaista, vihreää, keltaista, valkoista, ruskeaa, violettia jne - vrt. vaaleanruskea mössöruoka.

Vierailija

mulla on päivittäisestä energiansaannista jopa 60E% rasvaa... Ja olen hoikka ja kolesterolit kunnossa.



Mutta ei siitä sen enempää, sillä täällä on asiasta jauhettu ja jos liputtaa leivän ja kevyttuotteiden puolesta, niin ei sitä voi ymmärtää.



Yleisesti ottaen ulkomailla ei syödä yhtään sen epäterveellisemmin kuin meillä Suomessakaan, uskoisin, mutta kummasti vaan on Suomi Euroopan lihavinta kansaa. Esim. Keski-Euroopassa syödään huomattavasti paljon enemmän rasvaa kuin meillä ja ihmiset ovat hoikempia.



Ja eikös se kreetalainen ruokavalio ollut se kaikista tervein? Se, jossa syldään paljolti kasviksia, lihaa ja lorotellaan öljyä surutta?

Vierailija

-mahdollisemman vähän käsiteltyä ruokaa, siis eineksiä ja puolivalmisteita

-reilusti rasvaa, voita, kermaa, oliivi- ja rypsiöljyä

-kaikki tuotteet täysrasvaisina, maito luomua kevytmaitoa

-ei kevyttuotteita, ei margariineja



-runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä

-kauden mukaan syöminen

-täysjyvä riisiä ja spagettia kohtuudella

-lihaa jonkin verran, kalaa lähinnä, kanaa joskus punaista lihaa. Riistaa suositaan.

-paljon kasvisprodea eri muodoissa.

-kanamunia ehkä 3-4 kertaa viikossa

-pähkinöitä liki päivittäin

-sokeria vältämme, sekä perunaa ,lapset syö ehkä kerran viikossa.



Meillä tälläinen sekaruokavalio joka lienee aika karppia. Hyväkarppia lähinnä.

Lapset 4 ja 5-vuotiaita.

Vierailija

kuitupitoisia tuotteita, vihanneksia, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita jne... En nyt jaksa selittää - ei kai nyt Suomessa asu ketään, joka ei tietäisi, miten pitää syödä.

Vierailija

jos syövät vähän marjoja (ei pakasteta kotona Suomen tapaan) ja syövät vaaleaa viljaa (pasta& leipä)?



Lainaus:

Minun näkemysteni mukaan terveellinen ruokavalio sisältää tärkeysjärjestyksessä:



- runsaasti kasviksia

- enemmän marjoja, vähemmän hedelmiä

- lihaa, kalaa, kanaa, munia

- täysrasvaisia juustoja ja maitotuotteita

- pähkinöitä ja siemeniä

- tummaa suklaata

- öljyä, voita, kermaa



Ja siihen ei kuulu:



- teolliset transrasvat

- kevyttuotteet

- kermakkeet ja juustokkeet (eli teolliset sinnepäin olevat kevyttuotteet)

- sokeri

- kuorittu vilja

- margariini

Vierailija

Minusta se sisältää PALJON kasviksa monessa muodossa. Jokaisella lämpimällä aterialla pitää olla lämminkasvislisäke (tai esim. keitossa, padassa, laatikossa joukossa paljon kasviksia) ja salaattia/raastetta.



Jos esim. teen pastavuokaa, niin laitan joukkoon paljon porkkanaraastetta ja tomaattimurskaa. 8 hengen annokseen laitan vain 4 hengen annoksen mukaisesti pastaa. Tarkoitus olisi siis täyttää maha kasviksilla, jauhelihalla ja pasta on siinä vähän niin kuin näön vuoksi ;) Ja toki tummana ja runsaskuituisena! Lisäksi tuolla aterialla tarjoilisin salaattia ja raejuustoa, juomana rasvaton maito.



Herkkuruokaa meillä voisi olla esim. uunilohi ja paahdetut kasvikset. Eli lohi uuniin, sille kylmä kastike, uuniin myös lanttua, porkkanaa ja bataattia. Tarjoillaan taas salaatin kanssa.



Tässä siis esimerkkiruokia. Aamulla/illalla meillä lapset syö joko puuroa tai ruisleipää päällysteillä. Lisäksi hedelmää/kasvista (tykkäävät esim. juurespaloista). Välipalana hedelmiä.



Leivät on aina ruisleipää, yleensä 100% ruista. Näkkäriäkin tykätään syödä. Pasta on aina tummaa ja runsaskuituista, samoin riisi. Perunaa syödään tosi vähän. Kalaa pyritään syömään säännöllisesti. Lihaa syödään kyllä oikeastaan joka päivä. Jälkkäreitäkin meillä on, esim. marjarahkaa (tosi miedosti sokeroitus).



Juhla on sitten asia erikseen, silloin on herkut pöydässä :) Samoin saunajätskit syödään kerran viikossa ja karkkipäiväkin löytyy.

Vierailija

Kyllä se mun näkemyksen mukaan perustuu runsaaseen kasvisten käyttöön, runsaaseen kalan käyttöön ja runsaaseen öljyn käyttöön. Lihaa ja viljaa kohtuudella.



Sä voit olla eri mieltä. Tulkintaeroja.

Vierailija

Kokojyväleipää, vähärasvaista lihaa, perunaa, kasviksia, hedelmiä, maitoa, puuroa, mysliä... Ylenmääräistä sokerin syöntiä vältetään, esim. jogurttia max. yhdellä aterialla päivässä. Karkkipäivä kerran viikossa. Ranskalaisia, pizzaa ym. noin kerran kuussa.

Vierailija

missä sanotaan että kreetalaiseen ruokavalioon kuuluu vilja "kohtuudella". Minä olen jo laittanut niitä missä sanotaan päinvastoin.



Lainaus:

Kyllä se mun näkemyksen mukaan perustuu runsaaseen kasvisten käyttöön, runsaaseen kalan käyttöön ja runsaaseen öljyn käyttöön. Lihaa ja viljaa kohtuudella.



Sä voit olla eri mieltä. Tulkintaeroja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat