Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vedänkö ranteet auki vai tyydynkö osaani?!?

Vierailija

mä olen maisteri, joka ei löydä oman alan töitä. Olen etsinyt jo vuoden, ja nyt laitosapulaisena terveyskeskuksen vuodeosastolla. Mä teen pätkiä, nytkin on taas viikon työsopimus. Mulla on opintolaina ja maisterin paperit joilla voi pyyhkiä persettä. Helsingissä voisi olla kuulema töitä, vaan miehen virka on täällä, joten täällä olen ja pysyn!

onko täällä ketään toista, joka ei ole oman alansa töissä?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Saat vähän kokemusta, joka helpottaa sitten kokopäivätyön saantia. Mä olin vähän samassa tilanteessa reilu vuosi sitten; koulutus myös VTM (viestintä) ja vielä pienemmässä tuppukylässä miehen työn takia.

Olin hoitovapaalla, ja aloitin työnetsinnän tekemällä ensin freelance-juttuja muutamaan lehteen. Aloita jostain pienestä, joka maksaa huonosti - esim. yliopiston lehti. Sitten kun on juttunäytteitä, ota yhteyttä suurempiin lehtiin. Käytä hyväksesi sosiologian tuntemustasi, tai vaikka gradusi aihetta, voisko se kiinnostaa jotain lehteä?

Kun olet julkaissut muutaman jutun, otat yhteyttä sikäläisiin viestintä- ja mainostoimistoihin. Et puhu laitoshuoltajan hommista, vaan esittelet itsesi ammattitaitoisena kirjoittajana ja freelancetoimittajana, joka etsii nyt kokopäiväisiä tehtäviä viestinnän parista. Ei tarvitse kättelyssä kertoa, että freehommia on takana vasta muutama kuukausi ja antamasi juttunäytteet on ne ainoat julkaistut...

Mä tein freejuttuja yhden syksyn, ja laitoin sitten avoimet hakemukset alle kymmeneen paikkaan. Sain vakituisen työn yhdestä niistä.

Vierailija

Kyllä se ura tuosta vielä urkenee. Ole sinnikäs ja tartu vähänkin omaa alaasi sivuavaan työtarjoukseen. Kannattaisiko ja löytyisikö energiaa täydennyskoulutukseen?

Vierailija

Lainaus:

"En mä voi muuttaa, kun mun miehellä on työ täällä päläpälä.." Ihan kuin se mies olisi joku ukko jumala, jonka perässä mennään ja tullaan. Ei jumalauta..

Mun mies on yrittäjä ja yritys on miehen kotipaikkakunnalla (jossa nyt siis asutaan), joten ei se ole ihan noinkaan kuten sanot! Ei kai elämässä pelkästään tärkeää ole se työ? Mulla nyt onneksi on pysyvä työpaikka, että ei tarvitse tuollaisia miettiä. Mutta kuitenkin, jos jäisin työttömäksi ja oman alan töitä ei olisi, ei minulle olisi myöskään vaihtoehto lähteä, koska on yhteiset lapset ja talo... Ja aika tärkeä ihminen miehenikin on minulle, että en hänestäkään haluaisi erossa olla pitkiä aikoja!

AP:lle vielä: Kyllä uskon, että löydät vielä oman alasi töitä. Vaikka jotain lyhyitä projekteja tms. Tai voithan tässä ohessa tehdä esim. avoimessa jotain täydentäviä opintoja... Tai sitten lähdet tekemään jatko-opintoja!

Vierailija

Veikkaisin tuota taidehistoriaongelmaa. Lisäksi kannattaa maisterinkin pitää mielessä, että jos on outo tai muuten luuserin oloinen, ei paljon auta maisterin paperit työnhaussa.

Vierailija

Voisiko joku pieni opiskelu lisätä työn saannin mahdollisuutta. Yrittäjyys, etätyö?

Laitoshuoltajan työ on kyllä minusta hyvin arvokas homma, joten en nyt moisen vuoksi ranteitani pilaisi.

Vierailija

Lainaus:

Helsingissä voisi olla kuulema töitä, vaan miehen virka on täällä, joten täällä olen ja pysyn!

Et voi koko ikääsi odottaa että tyo tulee luoksesi.

Miehen on muutettava mukanasi.

Vierailija

On mistä valita ja eiköhän siitä sitten jotain työn sarkaa irtoa kun yrittää. Opiskelu kuitenkin pitää ajantasalla.

Ole aktiivinen soita haluamiisi työpaikkoihin vaikka siellä ei olisi paikkoja vapaana. Kerran -pari kuussa soitat työpaikoille, kutsu itse itsesi juttelemaan ole "positiivinen-aktiivinen tyrkky" kyllä sieltä jotain haluamaasi (jossain vaiheessa)löytyy vaikka paikkoja ei olisi auki. Ensin lomia sitten pidempiä lomia....

Vierailija

ja sanoivat, että jos on mahdollisuus muutta töiden perässä muualle niin kannattaa. Täältä tuskin löytyy ainakaan oman alan töitä.

Vierailija

Minä olen freelancer ja ihmettelen kovasti, kuinka kaikille ollaan ensimmäisenä tuputtamassa freelancerin hommia. Mikä hemnmetin luulo se on, että jos ihminen on maisteri niin automaattisesti osaa kirjoittaa julkaisukelpoisia juttuja? Ei hemmetti. Kyllä se vaatii vähän muutakin!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat