Kuntosalista VIELÄ kysymys! Max suuret painot - mutta kuuluuko kipu seur. päivänä asiaan?

Vierailija

ainakin itselle tämä on iäisyysongelma! Haluaisin tehdä todella suurilla painoilla, jotta saa tuloksia nopeasti, mutta en halua lihaksi niin kipeiksi ettei 2-3 päivään kärsi tehdä mitään.



Hyvästä lämmittelystä huolimatta itselle tulee "paikat" kipeeksi maksimipainoilla tehdessä, siis kun jaksaa nippa nappa sen 3-6 toistoa. Erityisen tuskallista ja elämää rajoittavaa on se, jos rintalihakset kipeytyvät liiaksi.



Miten te tähän asiaan suhtaudutte, vai kipeytyykö muilla lihakset lainkaan? Tietty pieni kipu on toivottavaa ("jotakin on tehty!"), mutta liika on liikaa...

Kommentit (1)

Vierailija

tuo on ihan normaalia viivästynyttä lihaskipua. Eräiden lähteiden mukaan siihen voi vaikuttaa venyttelyllä, mutta joidenkin tutkijoiden mielestä venyttelyllä ei ole vaikutusta. Yleensä kivun määrä vähenee treenien jatkuttua useita kuukausia. Silloinkin siedettävä jälkikipu on yleensä hyvä asia, koska se on kehon tapa ilmaista, että treeni on mennyt perille.



Toistomääriä kannattaa vaihdella sekä liikelaajuuteen ja -tekniikkaan kiinnittää huomiota. Vajailla liikeradoilla saattaa saada paikat todella kipeiksi, mutta kehitys ei ole optimaalista. Myös lyhyillä liikeradoilla on paikkansa kuntosaliharjoittelussa, mutta tehokkainta on yleensä pyrkiä suureen liikelaajuuteen, jos esimerkiksi jokin vamma ei sitä estä.



Muistathan myös, että samaa lihasryhmää ei kannata treenata muutenkaan kahden päivän välein, eikä kolmenkaan, jos lihas ei ole palautunut. Ohjelma kannattaa jakaa osiin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat