Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabeetikkoja paikalla? Millä herkuttelette? Itsellä niin epätoivoinen olo :(

Vierailija

Kävin tänään diabeteshoitajalla ja surettaa välillä tuo hiilareitten laskeminen, ja kun ei saisi periaatteessa herkutella juuri ollenkaan. Esim pitsaakin saisi syödä joskus vain 1/4 kokoisen palan pienestä pitsasta. Ja karkkia ei ollenkaan, eikä suklaata... Toki ruokavalio on terveellinen ja järkevä, mutta kun joskus tekisi mieli jotain hyvää ja syödä ns mielin määrin laskematta!!

Toivottavasti joku ymmärtää miltä musta tuntuu. Vauvakin syntyy vasta kesällä...

Kommentit (12)

Vierailija

en ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta en siis laihakaan (ennen raskautta siis), ihan sopusuhtainen siis. Suvussa vaan on erittäin paljon diabetesta.

ap

Vierailija

n. 8 kg... mutta olen aina paisunut odotusaikana, ja tämä on kolmas raskauteni ja olen kyllä syönyt huomattavasti terveellisemmin kuin aiemmissa odotuksissa (joista 1.ssä oli myös raskausdiabetes, toisessa ei, ja nyt kolmannessa taas). Voisiko todellakin olla mahdollista "laihtua" odottaessa? Se olisi kyllä jo jotain :) Vaikka tärkeintä onkin vauvan terveys, mutta tietysti mukavaa jos itsekin vielä laihtuisi kun jaksaa noudattaa ruokavaliota :)

ap

Vierailija

Oletko esimerkiksi ylipainoinen? Kaverillani oli raskauden alkaessa painoa melkein 80kg ja hän joutui kauhealle ruokavaliolle. Haaveili edes yhdestä suklaapatukasta tai hampurilaisesta koko raskausajan. Lapsen synnyttyä hänestä kuoriutui yllättävän hoikka nainen. Koko aikana paino nousi vain 2,5kg ja odotusajan jälkeen painoi 71 kg eli oli ihan sutjakka, kun on aika pitkä nainen. Hehkui oikein onnesta, kun vauvan lisäksi oli saanut linjansa takaisin. En nyt tarkoita, että tuo asia on tärkeintä, mutta se oli mukava palkkio terveen lapsen lisäksi siitä kidutuksesta.:)

Vierailija

katso niistä ohjeistä se turvallinen makeutusaine ja laita sitä johonkin marja- jukurttiherkkuun.

Käytännössä kaikki hiilihydraatti esim. pannukakut ja pitsapohjatkin ovat pahasta koska ne näyvät sokeriksi elimistössä kumminkin.

Vältä kaikkea hiilaria niin sulle tulee sutjakka vauva jonka sokerit eivät heittele. Itse olin tosi tiukkana 3kk, vauva oli ihan kunnossa ja itse elin pari kolmepäivää pelkillä geishatuuteilla :)

tsemppiä, kamala homma, mut olethan ilman alkoholiakin, dietilläsi on tosi tärkeä tarkoitus.. Peinen hetken seisoo vaikka kepin nokassa. Lue netistä niitä kauheuksia mitä sokerivauvoille voi koitua, niin ei tee enää makeaa mieli :)

Vierailija

Vaikeaahan se oli mutta minulle tosiaan kävi vähän niinkuin joku jo kertoikin kaveristaan - laihduin raskausaikana! Olin 70kg ennen raskautta ja raskauden lopussa 75kg. Laitokselta kun tulin kotiin niin painoin 67kg (lapsi 3300g). Minulla laihtuminen johtui varmasti siitä että raskausdiabeetikon ruokavalio on tosiaan hyvin terveellinen ja en mussuttanut enää sipseillä, pizzalla ja pullanpaloilla kuten ennen. Söin kiltisti ne 1800kcal mutta joka ilta klo 18 aikaan olin jo niin ähky etten tiennyt miten viimeiset 200-300kcal saisin kulutettua.

Mutta sitten siitä herkuttelusta. Minä herkuttelin seuraavasti:

- luonnonjogurttia ja puolikas banaani (kokonainen omena/nektariini) pilkottuna sekaan

- sokerittomat karkit (joskus)

- jos olet Helsingin alueella niin Kaakaopuu niminen suklaapuoti myy sokerittomia suklaita

- hyvin harvoin otin sokerittoman pullan

Juuh...tiedän että on vaikeaa. Mutta oikeasti - se kannattaa! :-)

Vierailija

Mutta entäs ne sokerittomat karkit? Onko ne sallittuja? Oon tottunut syömään outoja itsekin kun jouduin toista vuotta olemaan imetysdietillä vauvan allergioiden vuoksi. Kaikki normiherkut jäivät pois ja nyt kun saan syödä mitä vaan taas kun imetys loppui niin aika jännä juttu: ei tee edes mieli! Eli ehkä se on vähän myös korvienvälijuttu että "pakko saada jotain". Marjatuoremehusta ja pakastemarjoista saa hyviä kiisseleitä ainakin, entäs jotkut jätskit? Onko niissä hiilareita? Light limuissa on varmaan kanssa jotain hyvän makuisia ensihätään. Koita kestää, raskausaika on lyhyt aika! Mieti jos olisit sillä ruokavaliolla lopun ikääsi!

Vierailija

Millaisia kauheuksia? :o/ Jotenkin vaan niin risoo, vaikka ymmärrän kyllä että on tärkeää noudattaa ruokavaliota, mutta kun olis niin ihana kun JOTAIN hyvää saisi syödä luvan kanssa! Siis jotain muutakin kuin silloin tällöin pullapalan kahvin kanssa, näin kärjistetysti... pitää varmaan ruveta juomaan niitä light limsoja niin saa jotain "hyvää" mikä ei nosta sokereita.

ap

Uusimmat

Suosituimmat