Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä koulunkäyntiavustaja tekee?

Vierailija

Oppilaita, sekä opettajaa. Itse teen oikeastaan mitä tahansa pyydetään. Osa on sitä mieltä, ettei avustajalle kuulu kopioinnit, mutta mun mielestä taas on helpompaa, että jos opettaja huomaa jonkun monisteen puuttuvan, niin mä sen haen. Kuuluuhan siihen vaikka ja mitä... Reipasta ja vaihtuvaa työtä.

Kommentit (5)

Vierailija

kun nämä työskentelevät itsenäisesti, tai istuu sellaisen oppilaan lähistöllä, jonka on vaikea pysyä asiassa, ja pitää tämän työn touhussa. Ei opeta itse, eikä pitäisi olla yksin vastuussa luokasta, ei siis saisi käyttää sijaisena. Mutta tekee kaikkea mihin luokka tarvitsee apua ja tukea. Opettajan kanssa yhteistyössä. Yleensä kouluavustaja pyydetään luokkaan, kun opella on joku tarve siihen, esim luokassa on paljon vilkkaita tai oppimisvaikeuksisia lapsia.

Ja ihan pienten kanssa kouluavustajia saattaa olla ihan jatkuvasti mukana, että aikuisia olisi paikalla useampia.

Vierailija

Kouluavustajia ei kaikissa kunnissa palkata kesäksi. (Mikä tietysti ei sinänsä ole mikään hyvä juttu).

Lainaus:

Laittaa kahvit ja tarjottavat jos on vaikka veso tai muu kokous, vieraita tulossa tms. Ei tietenkään kaikki avustajat, vaan se sovitaan kuka hoitaa. Mutta näitä kahveja ym. ei todella hoida rehtori, koulusihteeri ja opet.

Ja koulujen loma-aikoina avustajat siivoaa luokkia, valmistelee opettajile monisteita, askartelujuttuja ym - et se siitä että opettajat aina vetoaa siihen että työtä on kesälläkin...Avustajat ne työt tekee kesäkuussa. Sen lisäks vielä kesällä tulee koulukirjat ja -tarvikkeet, avustajat purkaa kuormat, jakaa ne luokkiin jne. Eli avustajilla (ja sihteerillä) EI ole samoja lomia kuin opettajilla, vaikka monet niin olettaa.

Avustajat on todella tarpeen, oon miettiny miten silloin meidan kouluaikaan on pärjätty ilman?!

Vierailija

tilanteissa, joissa jotkut oppilaat tarvitsevat apua (esim oma asperger-lapseni sai avustajan parille välitunnille ja naulakoille pukemiaan/riisumaan päivässä, kun ei osannut olla sellaisessa tilanteessa, missä ei ollut selviä sääntöjä siitä, missä ollaan ja mitä tehdään ja oli paljon hälinää. Osasi siis kyllä pukea ja riisua, mutta ei kestänyt sitä, että siinä oli 25 lasta huitomassa ja huutamassa ja tönimässä samaan aikaan, eikä osannut välitunnilla mennä leikkiin mukaan TAI edes vaihtoehtoisesti pysyä poissa siitä, vaan haahuili sinne tänne epätietoisena ja aika pian myös hermostuneena).

Monet avustajat on itse sitä mieltä, että tämäkään ei kuulu heidän tehtäviinsä, mutta siitä oli esim meille paljon enemmän hyötyä kuin siitä, että samat avustajat seisoivat lapsen vieressä tunneilla (mihin he taas itse olivat valmiita ja määrättykin), sillä siellä tunnillahan oli selvä paikka ja tekemistä ja oppimisvaikeutta lapsella ei ollut.

Vierailija

Laittaa kahvit ja tarjottavat jos on vaikka veso tai muu kokous, vieraita tulossa tms. Ei tietenkään kaikki avustajat, vaan se sovitaan kuka hoitaa. Mutta näitä kahveja ym. ei todella hoida rehtori, koulusihteeri ja opet.

Ja koulujen loma-aikoina avustajat siivoaa luokkia, valmistelee opettajile monisteita, askartelujuttuja ym - et se siitä että opettajat aina vetoaa siihen että työtä on kesälläkin...Avustajat ne työt tekee kesäkuussa. Sen lisäks vielä kesällä tulee koulukirjat ja -tarvikkeet, avustajat purkaa kuormat, jakaa ne luokkiin jne. Eli avustajilla (ja sihteerillä) EI ole samoja lomia kuin opettajilla, vaikka monet niin olettaa.

Avustajat on todella tarpeen, oon miettiny miten silloin meidan kouluaikaan on pärjätty ilman?!

Uusimmat

Suosituimmat