Velattomat ja varakkaat, käyttekö töissä?

Vierailija

Meillä ei ole velkaa ja omaisuuttakin on jo hankittu. Kun taloudellinen tilanne on hyvä, haluaisin tehdä vähemmän töitä ja olla enemmän lasten kanssa. On vaan vaikeaa, kun uudessa työpaikassa olen ollut vasta vähän aikaa. Ja jos sieltä lähden ilman kunnon syytä, saan kyllä sellaiset haukut... Sieltä on jäämässä äitiyslomalle yksi ja siksi en voi vähempää työtunteja pyytää.

Rahaa tulee ja pankkitili kasvaa, mutta yhtään ei oo kivaa raataa vaan... Mitähän tässä tekisi?

Kommentit (3)

Vierailija

varaa olla töitäkään tekemättä. Omaisuus on se asunto, joten elämiseen pitää rahat saada duunista. Velattomuus mahdollistaa kuitenkin esim. sen että teen lyhennettyä työpäivää eikä tarvitse kauheasti stressata, vaikka miehen alalla tuleekin jatkuvasti lomautusuutisia. Me selvitään oikein hyvin vaikka molemmaat jäätäis työttömiksi, kun vaan aletaan vähän enemmän katsoa mitä mikin maksaa ja tingitään matkustelusta.

Me ei tosin tehty hirveästi töitä silloinkaan kun asuntovelkaa vielä maksettiin. Elettiin sen verran nuukasti muuten, että ei tarvinnut tehdä ylitöitä ja minä pystyin olemaan hoitovapaalla pari vuotta lasten kanssa. Olemme molemmat myös päättäneet, että emme lähde tekemään uraa. Viihdymme nykyisissä tehtävissämme ja ne sujuvat mukavasti - ja kun työ vie vähemmän energiaa, sitä riittää enemmän muuhun. Harrastamme aktiivisesti, minä osallistun lasten koulun ja harrastusyhdistyksiin emmekä silti ole rättipoikki jatkuvasti.

Pohjimmiltan kyse on valinnoista. Jos olet vasta aloittanut töissä, sinulla ei ole vielä oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen, mutta muistaakseni saat sen jo puolen vuoden jälkeen. Voisiko miehesi tehdä sen aikaa lyhyempää päivää? Työpaikan vaihtaminen ei varmaan auta mitään, jos nykypaikassa ei ole mitään suurempaa vikaa. Sinun täytyy vain päättää, että et uhraa perheaikaa työn hyväksi ja tehdä se selväksi töissäkin. Jatkuvista ylitöistä voi kieltäytyä ja lomat pitää voida pitää. Jotkut voivat katsoa asennettasi nyrpistellen, mutta se on sinun oikeutesi ja laissa turvattu.

Vierailija

Juu, tiedän. Ongelmana on "vain" sen loistavan yritysidean keksiminen. Siis sellaisen, joka tuo sopivasti rahaa, mutta jättää riittävästi vapaa-aikaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat