Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nimistä: kuinka moni antanut lapselleen toiseksi/ kolmanneksi jonkun sukulaisen nimen?

Vierailija

Esimerkiksi lapsen isän /isosisän / isoisoisän nimen. Miksi päädyitte ratkaisuun ja oliko suvun puolelta painostusta, että tulevalla lapsella olisi hyvä olla joku nimi suvusta muistona?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Voithan antaa sitten mahdolliselle toiselle lapsellenne nimen sinun sukusi puolelta. Näin on siskoni perheessä. Meillä esikoisella (ainoalla) on minun vaarini ensimmäinen nimi toisena nimenä; jos toinen saadaan, ei olla vielä mietitty, huomioidaanko miehen sukua sitten jotenkin, riippuu varmaan sukupuolestakin..

Vierailija

Tyttäremme sai toisen nimen, joka löytyy isän äidiltä ja äidin isän äidiltä. Painostusta ei ollut. Anoppi oli aluksi ajatuksesta kauhuissaan kun ei itse pidä tuosta toisesta nimestään. :D

Nimeen päädyimme monestakin syystä. Se on kevään kukka ja kaunis nimi. Ja kun selvisi, että nimi löytyy molempien vanhempien suvusta niin päätös oli selvä...minulle..miehen taivutteluun meni hetken aikaa.

Vierailija

on mummojen nimet molempien suvuista toisena ja kolmantena nimenä. Ei ollut mitään painostusta mistään suunnasta. Itse halusimme nimille jotain merkitystä ja mummojen nimet rimmasivat kivasti vielä yhteen.

Vierailija

Eli meidän tytär sai etunimensä minun (jo kuolleelta) mummoltani. Ratkaisuun päädyttiin, koska nimi itsessään on kaunis ja kun vielä isomummollaan ollut sama, niin vielä parempi. Painostusta ei missään vaiheessa miltään suunnalta tullut.

Vierailija

Esikoisen: Ensimmäinen nimi ei-merkityksellinen, toinen nimi minun mummuni

Keskimmäinen: ensimmäinen nimi mieheni isomummu (ei kyllä tiedetty tätä etukäteen ;o), toinen nimi mieheni mummu ja kolmas ei-merkityksellinen

Kuopus: ensimmäinen nimi ei-merkityksellinen, toinen minun rakas, edesmennyt isotätini ja kolmas minun toinen nimeni

Vierailija

kulkee heillä suvussa. Ei siinä mitään painostusta ollut, emmekä olisi sitä nimeä antaneet jos molemmat ei olisi siitä nimestä pitäneet. Omaa toista nimeäni en olisi ikinä halunnut lapselle, jos olisi tullut tyttö! Mies olisi halunnut jos olisi tyttö tullut, että hänen äitinsä toinen nimi olisi annettu tytön toiseksi nimeksi, mikä on myös mieheni veljen tyttölapsen nimi. Onneksi ei tullut tyttöä, on nimittäin tyhmä se nimi, olisi siitä joutunut tappelemaan!

Vierailija

Pojalla toinen nimi on isän (mieheni) etunimi kuten miehellänikin toisena nimenä isänsä etunimi. Tytöllä taas toisena nimenä meidän molempien suvuista löytynyt nimi. Minusta on kiva että nimessä on jotain jujua ja "perittyä".

Vierailija

on toinen ja kolmas nimi suvusta joko suoraan tai muunneltuna. Eikä kukaan ole painostanut, ihan on ollut oma valinta ja nimistä ollaan tykätty.

Vierailija

Perinne heidän puolellaan ja nimet muutoin sopivia. Minulle jäi päätäntävalta sitten muissa nimissä. Korostan vielä ettei tässä ollut kysymyksessä mikään valtataistelu siitä kummanpuolen nimiä otetaan tms

Vierailija

Päätettiin nimet valmiiksi jo ennenkuin tiedettiin vauvan sukupuoli oli tiedossa. Pojan etunimi tulee suoraan mieheni papalta. Pappa oli todella tärkeä miehelleni ja muutenkin hän oli hieno mies. Pappa menehtyi viisi kuukautta ennen pienen kaimansa syntymää. Mieheni kanssa siis päätettiin nimi joka tuli julki vasta ristiäisissä, anoppi oli liikuttunut kun kuuli nimen...

Vierailija

olemme ne itse valinneet, ja suku itse asiassa 'osin' järkyttyi kun ne halusimme lapillemme. Esikon nimen olin halunnut lapselleni jo teini-iästä asti. Musta on hienoa liittää lapsi sukunsa historiaan - omat lapseni aina kyselee niistä esi-äideistä tietoja, kuvia jne joilta nimensä (4 nimeä 5stä) ovat perineet. Näilä nimillä on tunnemerkitystä meille vanhempina - silti lapsemme ovat omia persooniaan kaikki, ja kuitenkin ihmeellisellä tavalla nimiensä kaltaisia.

Vierailija

isänsä toinen nimi. Kulkenut heillä suvussa toisena nimenä miehillä jo 5 sukupolvea ja musta olisi hieno jatkaa tätä perinnettä...

Ja nimi sattuu olemaan yksi mun suosikkeja, että ei haittaa antaa nimeä lapselle yhtään...=)

Vierailija

esikoinen;

etunimi, minun toinen nimi, miehen aidin nimi

kuopus

etunimi, siskoni (kummi) toinen nimi , miehen mummin nimi

Mielestani tosi natit nimet tuli kummallekin lapselle ja painostusta ei ollut mistaan. Musta on kiva laittaa suvun nimia toisiksi nimiksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat