kotiäidit ovat ihan oma ihmislajinsa; ???

Vierailija

siis naiset, jotka ovat lasten kanssa vuosikausia kotona

Voisiko joku hiukan valaista tätä kohtaa, jonka napparin tuolta mammapiirikeskustelusta? Onko tämä samaa sarjaa kuin että pelkkien poikien tai tyttöjen äidit ovat oma lajinsa?

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

Mukava alkaa sitten 45-vuotiaana etsimään lapselleen terapeuttia kun lapset on sysitty yhteiskunnan, tietsikan ja harrastusten kasvatettaviksi, eikä vanhemmilla ole koskaan ollut aikaa uransa ja luottamustehtäviensä lomassa pitää lastaan sylissä tai pysähtyä viettämään oikeasti aikaa kotona oman lapsensa kanssa. Puhumattakaan siitä, tunteeko oikeasti edes omaa lastaan tai osaako koskaan kertoa, koska pieni oppi erilaisia taitojaan ensimmäistä kertaa?

"Kotiäiti" voi olla koulutettu nainen, joka panostaa pieniin lapsiinsa ja palaa työhönsä, kun lapset ovat kasvaneet turvallisessa ympäristössä tarpeeksi isoiksi pärjäämään suuressa maailmassa.

Itse en koe yhtään uhraukseksi sitä, että SAAN olla lasteni kanssa kotona. Meillä on kivaa keskenämme ja kaunis koti. Mun ura ei mihinkään tuolta karkaa, voin hyvinkin olla elämäni tärkeimmässä pestissä tämän muutaman vuoden ajan ja kuolla joskus tyytyväisenä siitä, että sain nähdä lasteni kasvavan ja olin tukena ja turvana heille elämän ensivuosina.

Vierailija

heti leimataan kotiäidit kategoriaan, jossa on

a) sosiaalisista peloista kärsiviä

b) kouluttamattomia luusereita

c) uraltaan putoavia

d) hissukoita, jotka viihtyvät vain neljän seinän sisällä

Ja lopuksi painotetaan päiväkotia onnelana, jossa lapset viihtyvät. Jokin tässä mättää ;) Mutta kaikki tekee tavallaan.

Vierailija

oma elämä valuu hukkaan. Mukava alkaa sitten 45-vuotiaana etsimään itselleen työpaikkaa kun koulutus on vanhentunut ja ukkokin jättänyt kun lapset ovat tarpeeksi vanhoja pärjäämään ilman äitiä

Vierailija

Ihan oikeasti mä koen viettäväni perheeni kanssa nimenomaan vapaa-aikaa, vaikka se ei tarkoitakaan sitä että voisin tehdä samoja asioita kuin tekisin jos olisin lapseton sinkku. Siihen liittyy paljon velvollisuuksiakin, mutta silti mulle on täysin mahdoton ajatus nimetä omien lasteni kanssa leikkiminen työksi, vaikka en käykään juuri nyt kodin ulkopuolella ansiotyössä. Ja vaikka tietenkin on työläämpää olla kahden (tai useamman) lapsen kanssa kotona kuin olla yksin kotona. Kotityö on mulle jotain vähän vastenmielistä pakkohommaa joka vain on tehtävä, esim. pyykki tai tiski. Lasten kanssa oleminen ei ole samalla tavalla epämiellyttävä velvollisuus.

Mitä termiä siitä saa käyttää ettei loukkaa av-mammojen etikettiä?

Vierailija

Lainaus:

Onko tämä samaa sarjaa kuin että pelkkien poikien tai tyttöjen äidit ovat oma lajinsa?

Kahden pojan äitinä olisin kiinnostunut kuulemaan lisää :).

Vierailija

Joo, kyllähän ne taitaa oma lajinsa olla. Jutuista huomaa heti ketä on kotona ollut pitkään ja ketä ei. Kotiäitien kanssa ei tarvitse hirveästi jutella lasten kanssa ravintoloissa tai elokuvissa käynneistä, ruoka kassin sisällöstä jos sieltä löytyy muutakin kuin peruskamaa, ulkomaan matkoista, (uusien) vaatteiden ostamisesta merkkiliikkeestä, viineistä (siis muistakin kuin kissapulloista...) jne.

Ja jos näistä erehtyy puhumaan, niin... no näkeehän sen tältäkin palstalta millaista keskustelua syntyy :p

Vierailija

itse palasin opintojen pariin kun lapsi oli n. 9kk, tosin opinnot olivat melkoisen joustavia eli ei tosiaan tullut tilanteita joissa äiti on 20h/vrk poissa ja lapsi hoidossa, ja lisäksi mies, eli lapsen isä, jäi kotiin lasta hoitamaan peräti 2 vuoden ajaksi.

Mutta mä olen lyhythermoinen, kärsimätön, ilmeisesti liikaa toisten aikuisten seuraa kaipaava sekä ehkäpä myös itserakas, koska mulla ei yksinkertaisesti kestänyt pinna hoitaa lasta kotona 24h/vrk. Näin joululomien jälkeen voin taas kerran ihan rehellisesti tunnustaa, että mä kyllä rakastan arkea - ei tarvinnut kun viikko olla koko perhe lomalla niin johan meillä kaikilla paloi pinna toisiimme. Mies tiuski ja äyski jatkuvasti jostakin, ja suurimman osan ajasta vietti a)keittiössä tiskaamassa tai b) kuuraamassa vessanpönttöä, kun tuo esikoinen, kohtapuoliin 3,5v, sai joka toinen minuutti raivarin aivan mistä sattuu asiasta, oltiin sitten kotona, kaupassa, kaupungilla, kahvilassa, kylässä, puistossa tai missä tahansa. Itse kärsin lähes koko loman kroonisesta päänsärystä, kun hampaita kiristellen yritin tulla toimeen paitsi lapsen, myös mieheni kanssa... meillä on arkea helpottanut aivan älyttömästi se että lapsi on päässyt pph:lle hoitoon. Ilmeisesti pelkästään se, että saa siellä leikkiä samanikäisten, muiden lasten kanssa, on hänelle todella tärkeää, koska hoitopäivien jälkeen iltapäivät ja illat n. klo 15.30 asti sujuvat kotonakin mukavammin, kuin jos hän olisi aamusta asti kotona pelkästään.

Eikä kyse ainakaan mun mielestäni ole siitä, etteikö kotona olisi tarpeeksi virikkeitä, koska samoja asioita me tehdään kotona kuin tehdään tuolla pph:llakin, eli ulkoilut, leikit, ruokailut, päiväunet ja muut ovat aivan samassa rytmissä ja samoihin aikoihin niin kotona kuin hoidossa. Ainoa ero pph:n ja kodin välillä on se, ettei täällä ole kolmea muuta suunnilleen samanikäistä lasta leikkikaverina :)

Vierailija

yksi akateemisesti korkeasti koulutettu kotiäiti ilmoittautuu!

Kun palaan töihin olen ollut melkein 5 vuotta kotona hoitamassa muksuja, enkä

kadu pätkääkään! Toki huonojakin päiviä on ollut mutta kaiken kaikkiaan olen kyllä nauttinut muksujen kanssa olemisesta ja tästä "rauhallisesta" elämänrytmistä. Töitä ehdin tekemään (vakipaikka odottaa), mutta lapset eivät ole ikuisesti pieniä

Vierailija

Älä ainakaan minua sääli. Olin yli 10 vuotta kotona lasten kanssa ja NAUTIN suunnattomasti. Kuten kaikki muukin hyvä, sekin loppui puolisen vuotta sitten. Kävin työkkärissä, sain omalta alalta työharjoittelupaikan ja muutaman kuukauden jälkeen sain työpaikan! Koulutuksen päivitys hoitui näppärästi, kyseessä opistotasoinen koulutus. Ala on kehittynyt suunnattomasti mutta ex-kotiäidillä on halua ja intoa oppia! Ensimmäiset viikot olivat aika rankkoja mutta nyt on jo rennonpaa ;).

Kotiäitiaikaa muistelen kaiholla. Luulen, että lapsetkin tykkäsivät olla kotona/ siitä että äiti oli kotona. Kotiäidit: nauttikaa hitaista aamuista, pulkkamäestä ja puistokäynneistä. Se aika menee todella nopeasti ohi.

Vierailija

"Pitää olla älytön kyky kestää rutiineja,

-Taidat olla niin onnellisessa asemassa, ettei työpäiväsi koostu rutiineista. Omassa työssäni olin huomattavasti riippuvaisempi minuuttiaikataulusta ja rutiineista kuin "työssäni" kotona.

"..aikuisseuran puutetta ja älyllisiä virikkeitä,.."

-Töissä ollessani aikuisseura koostui työkavereista, joiden kanssa ei olisi tullut mieleenkään puhua mistään henkilökohtaisemmista aiheista...Kotona ollessani olen tutustunut hyvin erilaisiin ja mukaviin aikuisiin, sekä kokonaisiin perheisiin, joiden kanssa vietämme vapaa-aikaa.

".. lehmän hermot.."

-Kyllä, minulle on kasvanut onneksi lehmän hermot. Vanhat hermoni olivat jo täysin raunioilla työstressin ja turhautumisen vuoksi.

"..sekä ammatillisesti ei voi olla kovin kunnianhimoinen jne."

-Ammatillisesti olen ollut hyvinkin kunnianhimoinen ja olen ollut työelämässä ennen lapsia yli kymmenen vuotta, mutta vasta kotona ollessani olen kokenut tekeväni jotain oikeasti mielekästä, palkitsevaa ja haastavaa työtä.

Vierailija

Kyllä mä ainakin viihdyn paremmin pilttieni parissa kuin töissä hirveän esimiehen hiostaessa, kalenterin täyttyessä, katsoen päivästä päivään tylsiä työkavereitani ja kuunnellen niiden juttuja. Eikä kiinnosta myöskään matkustella tai soitella asiakkaille ym. ym.

Kotona on mukavaa, ikuista viikonloppua ja lomaa! Ehtii laitella syötäviä, kotia, käydä lasten kanssa erilaisissa paikoissa ja askarrella, lukea satuja, ulkoilla ja olla varma siitä, että lapset saa luksushoitoa! Mulla on etuoikeus olla lasteni ensivuodet heidän kanssaan ja katsoa heidän kehittymistään, olla osana sitä. Kohta tää on ohi :( sillä aika kulkee pian. Olen onnellinen, että tässä ainutkertaisessa elämässä sain olla lasteni kanssa kun he olivat pieniä ja tarvitsivat mua. Työnantaja ei tule muistamaan mua koskaan kuolinvuoteellani.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat