Millaista teidän muiden lasten päiväkodeissa on ?

Vierailija

Itselläni kokemusta vain tästä yhdestä ja aikaisemmin pidin sitä huippuhyvänä mutta viime aikoina hoidon taso on laskenut huimasti . Nyt siis mietin että olenko vain oppinut " liian hyvälle " ja onko kaikkialla tälläistä ?

Hoitopaikka on siis pieni eli siellä on vain 12 lasta . Nyt kun on paljon flunssaa liikkeellä niin usein hoidossa on alle 10 lasta ja hoitajia aina sen 3 . Siitä huolimatta kukaan ei tule lapsia vastaann kun aamulla vien ne . Hoitajat vain seisovat kun esim ennen joku aina tuli sanomaan , että " hei Matti kiva kun tulit "

Iltapäivällä kun kysyn miten on mennyt niin vastaus on aina " ihan hyvin " koskaan ei mitään muuta . Haen lapsemme aikaisemmin ja koska muut nukkuvat vielä silloin niin lapset odottavat eteisessä että tulen hakemaan ( tämä siksi että eivät melullaan herätä muita )

Lisäksi päiväkodissa ulkoillaan suht vähän . Aina on jokin selitys miksi ei voi mennä ulos ja miksi ollaan sisällä . Myöskään nuorempaa lasta joka on nyt 3 v ei juurikaan pidetä sylissä tai halata vaan hän vain leikkii muiden kanssa ( ryhmässä siis eri - ikäisiä 1 - 5v )

Kokonaisuudessaan tulee kuva ettei ketään kiinnosta miten lapsilla menee . Hoitajat ovat jotenkin leipiintyneet ja juoruavat vain keskenään . Ymmärtäisin sen jos olisi kamala resurssipula mutta sama meno jatkuu vaikka viime viikolla hoidossa oli van 5 lasta koko viikon !

Kommentit (10)

Vierailija

Mulla on yhdestä päiväkodista kokemusta 11 vuoden ajalta. 10 vuotta sitten se oli mahtava paikka, mutta vuosi vuodelta aloin olla tyytymättömämpi. Mitään kehitystä ei tapahtunut, mutta enemmän ja enemmän asioita alettiin tehdä aikuisten ehdoilla, ja lasten näkökulma jäänyt aina vaan vähemmälle. Nuorimmaista en sinne edes hakenut, mutta joutui tässä olemaan pari päivää siellä varahoidossa. Ja yhä vakuuttuneempi olen että en hae sinne (enkä kai minnekään päiväkotiin) jatkossakaan. Kunnan määrärahat oli reilut 10 v sitten niin tiukat että uuden päiväkodin leluhankintoihin ei juuri jäänyt rahaa. Kaikki ne lelut mitä me vanhemmat hankittiin sinne aikanaan, on menneet rikki ja uusiakaan ei ole tullut. Eli ulkona yli 30 lapselle on sitten liukumäki, kilpikonnakiikku, kasa kuraista hiekkaa ja jokunen lapio ja ämpäri. Oma lapseni nojaili siellä tuohon kiikkuun, eikä tehnyt yhtään mitään vaikka onkin tosi aktiivinen yleensä ulkona. Hoitajat seisoi keskellä pihaa tumput suorina keskenään juttelemassa. Tosin oli myös järkyn väsynyt päivän jälkeen. Normaalisti tullessaan perhepäivähoidosta on iloinen ja virkeä. Toivottavasti ei jouduta usein tilanteeseen että muutakaan hoitovaihtoehtoa ei voida järjestää.

Vierailija

Mutta hiukan ihmettelen tuota "ettei hoitaja tule eteiseen vastaan". Meidän lapsen ryhmässä on 14 lasta ja kaksi hoitajaa ja lapset tulevat eri aikaan. En oikein ymmärrä, miten hoitaja voisi tulla eteiseen vastaan, kun on siellä huoneessa hoitamassa jo tulleita lapsia, järjestää heille ohjelmaa, valvoo yms..., mahdollisesti tarjoilee aamupalaa jne...

Odotan siis itse kun lapsi riisuu itsensä ja kipittää huoneeseen. Huikkaan ovelta huomenet ja häivyn. En siis tosiaan ymmärrä, miten hoitaja voisikaan aina tulla eteiseen jokaista eri aikaan tulevaa lasta vastaan. Tervehtii toki lasta sitten siellä huoneessa.

Vierailija

Meidän lapset ovat myös pienessä pk:ssa hoidossa. Nuorempi eli kohta 3-vuotias on pienten puolella, missä ryhmässä taitaa olla 14 lasta, hoitajia yhteensä 4, mutta ei tietenkään yhtä aikaa kaikki paikalla. Vanhempi, 4,5-vuotias on isojen puolella, missä 22 lasta (puolet eskareita, puolet näitä pienempiä "isoja") ja 3 hoitajaa. Kummallakin puolella hoitaja tulee aina eteiseen vastaan toivottamaan tervetulleeksi, osa hoitajista kyselee aamun kuulumisia enenmmän, osa vähemmän, mutta aina tulee hoitaja vastaan. Jos lapsella on joskus paha mieli (onneksi harvoin), niin hoitaja ottaa kyllä aina syliin ja saa lapsen äkkiä unohtamaan murheet. Eritysiesti pienten puolella olen huomannut hoitajien kiinnittävän paljon huomiota siihen, että lapset saavat huomiota, läheisyyttä ja hellyyttäkin. Siellä sitten ei ole niin paljon mahdollisuuksia ohjatuille retkille ja askartelulle ja muulle, panostetaan enemmän lasten omiin leikkeihin ja hoitajan läsnäoloon. Minusta sen on aivan oikein. Isojen puolella taas lapsilla on paljon ohjattua toimintaa, retkiä ja kaikenlaista hommaa, joka saa lapset tuntemaan itsensä osaaviksi ja taitaviksi. Molemmissa ryhmissä ulkoillaan riittävästi eli sekä aamulla että iltapäivällä, mikäli ei ole kova pakkanen tai aivan kammottava vesisade. Kesäkelillä ulkoillaan tietysti enemmän. Iltapäivällä lapsia hakiessa hoitajat kertovat aina kuulumiset, monesti kuulen päivän hauskoja kommelluksia ja mitä ovat tehneet kavereiden kanssa. Eikä kertaakaan ole tullut sellainen tunne, että hoitajilla ei olisi aikaa jutella kanssani. Kaiken kaikkiaan loistava hoitopaikka, missä lapset viihtyvät ja vanhemmilla on huoleton olo lasten pärjäämisen suhteen.

Vierailija

Kotona otan lapset vastaan eteisen lattialla istuen. Vanhempien kanssa puhumme edellisen illan, yön ja kyseisen aamun kuulumiset.

Päiväkodissa olen huomannut myös tuon, että hoitajat istuvat sohvalla keskenään ja vanhemmat tuovat lapsen siihen. Ei jutustella mitään ja minulle tulee ainakin epämiellyttävä olo tilanteesta.

Omat hoitolapseni jos tulevat päiväkotiin hoitoon jossa olen töissä niin menen jo eteiseen vastaan. Muu henkilökunta pitää sitä varmasti outona.

Vierailija

Tietenkin ymmärrän ettei aina voi tulla välttämättä vastaan mutta hei , jos hoidossa on 5 lasta ja 3 hoitajaa ja tila on pieni niin ehkä voi kävellä sen pari metriä lasta vastaan eikä istua penkillä juoruamassa muiden kanssa kahvikuppi kädessä !

Vierailija

Lapsi on nyt eskarissa päiväkodissa. Ennen sitä olleet aina perhepäivähoitajalla. Nuoermpi on edelleen pph:lla.

Pojan eskarissa tullaan aina vastaan. On ihan ohjeistettu, että pitää odottaa niin kauna, että joku hoitajista tulee ovelle vastaan. Toki siis poika siinä odottaessa riisuu vaatteensa, mutta minä en lähde ennenkuin joku aikuinen on käynyt siinä.

Tässä päiväkodissa lapset iältään 4-6 vuotta, joten ihan pieniä ei ole. Meidän kunnassa (todella pieni) on kaikki alle 4-vuotiaat perhepäivähoidossa ja täällä on vain yksi päiväkoti.

Ulkoilevat aina säännöllisesti ja siksi pitää olla kure ym. vaatteet aina hoidossa, koska mikään keli ei estä ulkoilua. Sanoivat, että kovalla pakkasellakin käyvät vaika piipahtamassa ulkona. Hyvin säännöllisen aikataulun mukaan siis menevät ja minusta ihan hyvä.

Kun lapsi haetaan pois, niin taas on ohjeistettu, että vanhemmat pitää mennä pihan puolelle lasta hakemaan,, ei siis saa itse odottaa portin ulkopuolella. Ja aina taas pitää "keskustella" hoitajan kanssa. Lähes aina vaihdetaan pienet kuulumiset, mutta ei mitään pitkää palautetta päivästä koskaan tule. Tosin mitään ongelmia ole ollut.

Voisko tuosta teidän tilanteesta antaa palautetta päiväkodin johtajalle?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat