Miten saan opetettua pian 3 v. täyttävän pois vaipoista?

Vierailija

Vai onko se vaan uskottava että se aikoo mennä kouluunkin vaipoissaan? Jos on ilman housuja niin osaa käydä pöntöllä mutta heti jos on jotain jalassa niin kaikki menee niihin, ei näytä yhtään edes häiritsevän. Ja älkää ehdottako että pidät vaan housuja, koska en voi antaa sen istuskella paskat housussa täällä ympäri taloa. Vai aikako vaan auttaa?

Kommentit (12)

Vierailija

Aika... kärsivällisyys.. jne... voit puhua lapsellesi asiasta, mutta yritä tehdä se vaivihkaa ja rakkaudella. Paniikkia asiasta ei kannata tehdä, sillä uskoisin ettei koululaisena kukaan kehtaa tehdä tarpeita housuun. Minulla itselläni on 5-lasta ja kaikki on oppinut kuivaksi öisin vuoden ikäisenä, mutta päivisin kaikki on mennyt vaippaan 2v.9kk. Olen hiukan sitä mieltä, että nykyiset vaipat ovat liian mukavia. Kokeile kestovaippoja. En usko, että kauaa haluaa pissata housuun ym. kun peppu on epämiellyttävän tuntuinen. Eli suosittelen sitä, että lapsi itse huomaa oman olon kurjistuvan märissä vaipoissa ym. On olemassa harjoittelu vaippoja, jotka eivät ole niin imukykyisiä, kuin kaupan ns. kertakäyttövaipat. Lapsen kehityksissä on myös paljon eroja. Toiset vain oppivat siisteys asiat hitaammin, mutta toiset taidot ovat edellä muita. Eli jos lapsesi on muuten reipas älä huolestu!!!

Vierailija

Kaikki aikanaan. Muistan itsekin, kuinka kaverit kehuskehuivat omiensa (vielä nuorempia kuin mun) osaavan jo tehdä pottaan jne. Olin vähän onneton tuon omani kanssa, että eikö se jo osaa, kun 3 v tuli täyteen. Neuvolassakaan en kehdannut kertoa koko totuutta. Sitten vaan yhtenä päivänä homma alkoi toimia yht'äkkiä kuin taikaiskusta. Kaikilla lapsilla on oma oppimisvalmiutensa ja -aikansa, niin myös tässäkin asiassa. Muualla Euroopassa ne kulkee vaipoissa vielä 6v, mikä on jo hälyttävää.

Suomessa vaan ollaan niin kirjaimellisia kaiken oppimisen kanssa, kun on neuvola, joka seuraa ja antaa aikatauluja. Äidit siinä sitten vertailevat lapsiaan ja kehuvat omiaan ihan tavallisista asioista, jotka jokainen kuitenkin oppii kouluikään mennessä (ikäänkuin joku hyppimään oppiminen/vaipattomuus alle 2v. olisi merkki suuresta älykkyydestä)

Vierailija

Kannattaa tietenkin kokeilla esim. palkitsemista: otatte jonkun paperin, johon liimaatte tarran aina kun lapsi tekee jotain pottaan tai pönttöön. Vajaa 3v ymmärtää kyllä, että tarra tulee vain, jos onnistuu, ei siis siitä että käy istumassa vessassa. Kun sitten lapsella on paperissaan sovittu määrä tarroja (älä aseta liian korkeaa tavoitetta, joku 2-5 on yleensä hyvä määrä) saa hän jonkin todella mieluisan palkinnon. Tämä tekniikka on toiminut monella "jästipäiselläkin" lapsella, kunhan vain aikuinen pysyy johdonmukaisena.

Jos taas lapsi ei tunnu innostuvan tästä tarratouhusta ollenkaan niin siihen on turha lähteä. Sitten kannattaa melkein vain odotella ja puhua lapselle siitä kuinka mukava olisi kun ei tarvitsisi vaippoja jne. mutta vaipoista ei myöskään kannata tehdä suurta numeroa...mielummin käyttäydy hyvin välinpitämättömästi puhuessasi koko vaipoista. Jos lapsella on kavereita tms. jotka eivät käytä vaippoja, niin heistä kannattaa puhua positiiviseen sävyyn :)

Itselläni esikoinen oppi päivä+yökuivaksi alle 2v, keskimmäinen oli reilut 3v eikä koskaan mennyt potalle vaan suoraan pöntölle...ja kolmannen kanssa en edes yrittänyt koko pottailua...hän jätti vaipat pois ollessaan 1v7kk (jopa yövaipan)...

Kyllä se siitä. :)

Vierailija

ja kyselet sitten 3-vuotisneuvolasta vinkkejä.

Meillä esikoinen nyt 2v10kk. 2v2kk iässä päivävaippa jäi pois ihan lapsen omasta aloitteesta. Samoin kävi yövaipan kanssa noin 3 kuukautta sitten. Vahinkoja on toki tapahtunut.

Vierailija

Tästä sen taas näkee, kun yritetään saada lapsi kuivaksi, ennen kun on itse siihen valmis! Kun ajoitus on oikea, niin vaipoista pääsee hetkessä.

[/quote]

Vierailija

tuskastuttaa vaan kun homma ei etene yhtään vaikka näin on jatkettu jo 1,5 vuotta. Ulkonakin on pakko käydä ja samantien kun päästään ovesta ulos niin kakka on vaipassa. Ollaan yritetty kaikenlaisia palkintoja mutta ei niistäkään tunnu olevan apua.

Vierailija

kaapissa oli enää muutama ja sanoin lapselle, että lisää ei enää osteta. Tiesin, että valmiudet vaipattomuuteen on. Lapsi oli vuorokauden verran pissaamatta ollenkaa...pidätyskykyä siis löytyy, aloin itsekin jo hieman huolestua. Sen jälkeen kävi potalla ja palkittiin tarralla, jostain tietystä määrästä sai lelun palkinnoksi. Ja lapsi oli tuolloin lähemmäs 3v.

Näin siis meillä.

Vierailija

Ensimmäinen tyttö oppi pian 2 v- täytettyään täysin kuivaksi, siis yölläkin. Ei mitään ongelmia asian suhteen. Keskimmäinen on poika ja oletin asian olevan vaikeampaa. Alkoi n. 1,5 vuotiaana olemaan kotona ilmna vaippa (housut kuitenkin jalassa) ja vahinkoja kävi vain muutaman kerran. Inhosi niitä märkiä housuja yli kaiken ja huusi kuin hyeena kun oli pissat housussa. Olin jo alle 2-vuotiaana täysin kuiva, myös yölläkin.

Sitten nuorimmaisin. Ei sitten niin millään oppinut kuivaksi, vaikka ihan samoja opetustapoja kokeiltiin. Tätä ei sitten niin yhtään haitannut pissit housussa, vaan jatkoi touhuja samalla tavalla. Potalle ei millää suostunut ja sitten saatiin poika opetettua istumaan pöntöllä supistajan kanssa, mutta sinne ei millään pääse itse. Vielä 3-v synttäreiden aikoihin tuli pissat vaippaan. Sitten vasta pikkuhiljaa oppi tietämään, että milloin pissä tulee. Monesti sanoi tämänkin liian myöhään ja vasta sitten kun ne jo ehti tulla housuihin. Sitten ihan y'täkkiä parissa kuukaudessa oppi tarpeeksi ajoissa sanomaan pissahädästä ja nykyään ehditän jo aina vessaan ja yötkin tuli samantien kuiviksi. Poika nyt siis 3 v 4 kk. Aloin jo olla ihan epätoivoinen, koska tuntu, että kaikki keinot on käytetty ja silti ei opi millään. Kai siihen sitten on vain oma aika, kun lapsi oppii tuntemaan sen hädän tunteen ja toimimaan niin kuin pitäisi.

Älä siis vielä menetä toivoa, kyllä se siitä aikanaan tulee.

Vierailija

-anna olla ilman housuja

-aika auttaa

Entä jos potta on vaikka olkkarissa, että on heti saatavilla, kun hätä yllättää?

Onko lapsi hoidossa, miten siellä sujuu?

Tästä sen taas näkee, kun yritetään saada lapsi kuivaksi, ennen kun on itse siihen valmis! Kun ajoitus on oikea, niin vaipoista pääsee hetkessä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat