Missä iässä vielä voi mielestäsi hankkia lapsia?

Vierailija

olen nyt 38 ja vasta nyt haluaisin lapsia.

Sivut

Kommentit (50)

Vierailija

jos ei ajoissa, niin ei liiankaan myöhään.

Miehillä se onkin toinen juttu. Sellaisia kommentteja olen kuullut, että jos mies on isänä sen ikäinen, kun toiset on jo isoisiä, niin välistä on jäänyt yksi sukupolvi ja oikeasti isän ja lapsen välille voi varsinkin murrosiässä kasvaa iso kuilu. Ja vaikken tuota kalkkisvanhempiajattelua noin yleensä kannatakaan, niin kyllä se tässä tapauksessa voi jo olla tottakin: maailma muuttuu ja lasten ja nuorten elämä esim. 50 tai jopa 60 vuodessa niin paljon, että onko 60v isällä enää mitään käsitystä millaisessa maailmassa murkut elää.

Vierailija

riippuu varmaan enemmän ihmisestä kuin iästä! Eihän kaikki kolmikymppisetkään tiedä mitään nuorten elämästä, niinkuin nämä kaikki kalapuikkoketjut eilen osoittivat ;) On paljon ammatteja, joissa ollaan jo työn puolesta nuorten maailmassa. Itse ainakin toivon etten 60-vuotiaana lakkaa ymmärtämästä nuorten maailmaa! Eläkeikä kun on silloin varmaan jo se 67v...

Vierailija

ajattelisin, että ennen 40 vuotta - lähinnä riskien takia. Mutta jos on terve ja hyväkuntoinen, niin varmaan niin kauan, kuin se on mahdollista.

Vierailija

olen nyt 35 vuotias, lapset tehty. Oma äitini kuoli nuorena, joten en halua tehdä vanhoilla päivillä lapsia. Ei lasten kuulu jäädä isättömiksi/äidittömiksi alle 20 vuotiaana niinkuin minulle ja sisaruksilleni kävi.

Mielummin jos luoja suo (en ole uskovainen) vanhoja päiviä nautin niistä aikuisten lasteni ja mahdollisesti heidän lasten kanssa niin paljon kuin mahdollista....

Vierailija

mun raja on 30 vuotta, siihen on viel 2 vuotta aikaa...

tuskinpa edes haluan enää sen jälkeen lapsia, tällä hetkellä odotan viidettä.

oma äitini oli minut saadessaan 42 ja hienot välit on hänellä kaikkien lastenlastenkin kanssa. ikä tietysti painaa jo sen verran, että en veisi pieniä lapsia yöhoitoon tms. mut eihän ne isovanhemmat ole lastenvahdeiksi tarkoitettukkaan! minulla ei ole ollut mummoja tai pappoja, koska kaikki ovat kuolleet ennen syntymääni, mut niinkuin joku jo sanoi sellaista kun ei voi kaivata mitä ei ole koskaan ollutkaan.

Vierailija

kun synnyin, molempien esikoinen. En muista että olis ikinä hävettänyt vanhempien ikä! Isovanhempiani en muista kummankaan puolelta (kuolivat kun olin pieni), mutta asia on niin, ettei sellaista osaa kaivata mitä ei ole ikinä tavallaan ollutkaan, kuten omalla kohdallani "puuttuvia" isovanhempia.

Vierailija

sitä voisi ainakin pitää jonkinlaisena rajapyykkinä kun ajatellaan lapsen kannalta asiaa. Sitä varmasti tutkittu? Biologisesti raja on yksilöllinen.

Vierailija

ja haaveilen toisesta lapsesta. Minä pelkään, että en kykene saamaan tervettä kasta ja pidän itseäni vanhana (johtuu työpaikan sosiaalisista paineista ja ilkeilyistä), mutta gynet ja kätilön nauraa. En ole heille kuulemma edes vanha, koska en ole ensisynnyttäjä. Joten toivottakaa onnea yritykseemme.

Vierailija

niin kuin minä tein nuorena isäni kohdalla. Isäni oli 39, kun sai minut. Jos kaikki menee nyt hyvin, saan kolmannen lapseni ennen kuin täytän 23. Siihen saa sitten toistaiseksi jäädäkin.

Vierailija

Ikä ei ole mielestäni este lapsille, jos itse niitä haluaa... Olen tullut lapsettomuudesta kärsineenä "allergiseksi" sanalle "hankkia". Kun minä päätin "hankkia" lapsia, ei niitä tullut kuin vasta kuuden vuoden yrittämisen jälkeen, ja olin hieman alle 30, kun päätin niitä "hankkia"... Olkaamme onnellisia, että SAAMME lapsia!

Vierailija

Lainaus:

Hmm...tulipa muuten mieleen ajatus. Kumpi ehtii olla enemmän (jos ihan tunteja lasketaan) lapsensa kanssa viettämässä "laatuaikaa":

1) isä joka saa lapsen 30v ikäisenä ja on kiitämässä uraputkessa aina 50v asti (ja tekee niitä "normaaleja" 8-19 työpäiviä) vai

2) isä joka saa lapsen 60v ikäisenä ja on eläkkeellä 63v ikäisestä asti mutta tulee huonokuntoiseksi 73v ikäisenä.

Jotenkin näppituntuma väittäisi että tuo kakkosisä.

Varmaan tolla kakkosisällä on enemmän aikaa lapselleen tossa lapsivaiheessa jolloin lapsi kaiketi tarttee eniten vanhempiaan. Onhan se jees jos on nuoret isovanhemmat (tai isovanhemmat nyt yleensä) mut tärkeintähän se vanhempien läsnäolo on kun lapsi on pieni.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat