Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HORMONIKIERUKKARASKAUS - totta vai legendaa?

Vierailija

Siis onko oikeasti mahdollista tulla raskaaksi hormonikierukans kanssa?

Tarkoittaako se sitä, että kierukka on lähtenyt huomaamatta paikaltaan vai onko se kohdussa ja silti tulee raskaaksi? Eikös ylimääräinen esine kohdussa ole aika iso riski raskaudelle?

Voiko hormonikierukka lähteä vahingossa esim. tamponin mukana pois ilman että sitä huomaa?

Mietiskelen tässä mahdollista ehkäisytapaa...

Kommentit (15)

Vierailija

ystäväni sai keskenmenon noin rv 8.

ultrassa näkyi syke sekä kierukka.

vuoto oli niin runsasta, että muutaman päivän jälkeen ultrassa ei enää sykettä näkynyt.

kierukkaa ei meinattu saada irti ja pois kohdusta.

kierukka oli ollut ystävälläni komisen vuotta.

Vierailija

Sinä raskautunut, miten kaikki meni? Saitko lapsen vai keskeytyikö raskaus?

Minulla on hormonikierukka ja nyt on sellaisia tuntemuksia, että saattaisin olla raskaana :/

Ei siinä muuten mitään, lapsi saisi tulla jos on tullakseen, pelkään vain kierukan vaikutusta sikiöön.

Kierukka on ollut jo viisi vuotta, voisiko hormonimäärä olla jo niin vähissä että siksi olisi pettänyt? Laitettaessä lääkäri sanoi sen toimivan jopa seitsemän vuotta...

No, ei kai tässä muuta kuin testiä hakemaan apteekista.

Vierailija

Lainaus:

vasekstomia vaihtiehto.

tarkoittaa siemenjohtimien katkaisua. kaikki toimii edelleen samalla tavalla. "mömmöistä " vaan puuttuu "simpat". ei siis tarvita edes kivesten poistoa.

lisäksi miehen vasektomiassa miehelle vähemmän haittaa, mitä naiselle tulee munajohtimien "klipsuttamisesta" . puhun nyt komplikaatioista, onnistumis prosenteista, toimenpiteen jälkeisistä kivuista.

Vierailija

Lainaus:

Sinä raskautunut, miten kaikki meni? Saitko lapsen vai keskeytyikö raskaus?

Minulla on hormonikierukka ja nyt on sellaisia tuntemuksia, että saattaisin olla raskaana :/

Ei siinä muuten mitään, lapsi saisi tulla jos on tullakseen, pelkään vain kierukan vaikutusta sikiöön.

Kierukka on ollut jo viisi vuotta, voisiko hormonimäärä olla jo niin vähissä että siksi olisi pettänyt? Laitettaessä lääkäri sanoi sen toimivan jopa seitsemän vuotta...

No, ei kai tässä muuta kuin testiä hakemaan apteekista.

Ja käsittääkseni hormonikierukan pitäisi toimia tuon ajan jälkeenkin kuten kuparikierukka. Mulla kierukka oli ollut 3 vuotta. Ja ikinä ei enää tule hormonikierukkaa itselle! Tsemppiä sulle!

Vierailija

VAIN ne tapaukset joissa se kierukka oli paikoillaan ja tuloksena raskaus, MUTTA mielestäni yhtä kaikki kierukan pettämistä on myös ne joissa se on lähtenyt kokonaan pois tai osittain !!!!

Eli tilastot eivät kerro koko totuutta.

t: raskautunut

Vierailija

asennuttaa se kierukka gynella, joka voi ultralla katsoa onko kunnolla paikallaa.

Jotenkin on naista alentavaa, ettei TK-lääköreillä ole tähän ultraa käytössään - ei kai se niin kallis olisi

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Tarkoittaako se sitä, että kierukka on lähtenyt huomaamatta paikaltaan vai onko se kohdussa ja silti tulee raskaaksi?

Vierailija

eihän maailmassa naisilla oikeasti ole kuin kaksi sataprosenttisen varmaa ehkäisytapaa - selibaatti ja kohdunpoisto. Miehillä taas vaihtoehdot on selibaatti ja kastrointi (vai mikähän se oikea sana on, kivesten poisto joka tapauksessa).

Hormonikierukan kanssa raskaaksi tulon mahdollisuus on n. yhden promillen luokkaa, eli yksi tuhannesta naisesta tulee raskaaksi siitä huolimatta. Kierukka voi myös lähteä itsekseen pois paikoiltaan, ilman että sitä huomaa, mutta ilmeisesti yleisempää on että se lähtee ns. vaeltamaan kohdun sisällä (tätä en mene todeksi vannomaan, mutta näin olen kuullut) kuin että se "luiskahtaisi" ulos huomaamatta tamponin tai minkään muunkaan vuoksi.

Jos hormonikierukasta huolimatta tulee raskaaksi, sen poistoa suositellaan välittömästi. Mun käsittääkseni yleensä suositellaan myös raskauden keskeytystä, koska siitä ei ole vielä tarpeeksi tutkittua tietoa, miten hormonikierukan sisältämät hormonit vaikuttavat alkioon ja sitä kautta tulevaan lapseen. Mutta, itse tiedän tapauksen, jossa äidillä oli hormonikierukka kulkeutunut poikittain toiseen munasarjaan, ja hän oli tullut raskaaksi. Raskaus oli edennyt jo viikolle 18 asti, eikä sitä keskeytetty (äiti ei olisi kuulemma keskeyttänyt vaikka olisi huomattu aiemminkin). Kierukka poistettiin munasarjasta pienellä leikkausoperaatiolla, ja myöhemmin äiti synnytti täysin terveen tyttövauvan (joka on nyt jo 5-vuotias).

Itse kyllä koin hormonikierukan oikein hyväksi ehkäisymenetelmäksi, päädyin siihen juuri siksi ettei tarvitse muistaa pillereitä, laastareita tai muitakaan juttuja. Ja iso plussa oli sekin, että hormonikierukan myötä kuukautiset usein jäävät pois, toisin kuin kuparikierukan kanssa :)

Vierailija

on mahdollista ja jos on oikein huono tuuri niin kierukassa ei ole hormonia tarpeeksi tai lainkaan...

siitä raskautui sisko.

nyton meidän lapsilla ihana serkkutyttö ja siskosta tuli yh.

Vierailija

Lainaus:

Jos hormonikierukasta huolimatta tulee raskaaksi, sen poistoa suositellaan välittömästi. Mun käsittääkseni yleensä suositellaan myös raskauden keskeytystä, koska siitä ei ole vielä tarpeeksi tutkittua tietoa, miten hormonikierukan sisältämät hormonit vaikuttavat alkioon ja sitä kautta tulevaan lapseen.

Eli eivät suosittele keskeytystä.

Muistaakseni kierukan poiston yhteydessä riski keskenmenolle on 30% eli aika suuri, mutta riski suurenee viikoille 20, jolloin se on luonnollisesti ikävämpää, siksi poisto mahdollisimman pian. Keskenmeno tapahtuu jos tapahtuu kierukan poiston yhteydessä eli alkio tulee kierukan kanssa yhdessä ulos jos on tullakseen.

t: se raskautunut ja tämän asian kokenut

Vierailija

vasekstomia vaihtiehto.

tarkoittaa siemenjohtimien katkaisua. kaikki toimii edelleen samalla tavalla. "mömmöistä " vaan puuttuu "simpat". ei siis tarvita edes kivesten poistoa.

lisäksi miehen vasektomiassa miehelle vähemmän haittaa, mitä naiselle tulee munajohtimien "klipsuttamisesta" . puhun nyt komplikaatioista, onnistumis prosenteista, toimenpiteen jälkeisistä kivuista.

Vierailija

Kävin sen poistattamassa lääkärillä, kun se ei sopinut minulle.

Poistaminen kävin minuutissa. Lääkäri jopa ihmetteli, että olikohan se ollenkaan paikallaan, koska lähti pois ihan pienestä nykäisystä. JOten luulen siis, etä raskaus voisi olla hyvinkin mahdollista, jos kierukka ei ole kunnolla paikallaan.

Uusimmat

Suosituimmat