Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumismuodon ongelma - mies: omakotitalo, nainen: rivari

Vierailija

Tilanne on tämä: asutaan nyt okt:ssa ja mä oon ihan kypsä... Mieski noituu kesäisin isoa ruohonleikkuu-urakkaa (tontti 1600neliötä) ja talvisin lumitöitä kun pihatietä on varmaan 20m ellei enemmänki. Kuitenki ku oon joskus ehdotellu, että ostettaisko rivariasunto niin on kuulemma sama ku kerrostalossa asuis. Pah.

Totta kai tässä omakotitaloasumisessa on paljon hyviäki puolia, mutta niin ois myös rivariasumisessa.

Onko muilla ollu ongelmaa päättää asumismuodosta ja mihin ratkaisuun ootte päätyny "kiistassanne"?

Ollaan asuttu nyt tässä 3 vuotta ja sitä ennen vuokra rivareissa eli niistäki on kokemusta, tosin ei silleen, että ite omistais osakkeen.

Kommentit (6)

Vierailija

ainakaan paritaloon. Ja rivareissakin on monessa talkoomeninki nurmenleikkuun suhteen...

Lumihommat ei näinä talvina ole kovinkaan iso ongelma... ainakaan keski-suomen korkeuksilla... etelässä vielä vähemmän.

Nurmikostakin osan vois muuttaa istuksille ja osan niittymäiseksi

Vierailija

Meillä käy traktori auraamassa pihatien, 60 €/vuosi. Nurmikko on apilaa, joten ei näytä pahalta vaikka olisi usemman viikon ajamatta.

Vierailija

Meillä rivari on joen rannalla, takapiha rajoittuu kaupungin rantaan, joka vapaasti taloyhtiön käytössä, Grillauspaikat ja savustuspöntöt ja venepaikka löytyy, omapihakin kohtuullisen kokoinen, jaksaa ajella ruohonleikkurilla ja pari kukkapenkkiä hoitaa kesäisin, sisällä' neliöitä 109. Hyvät varastotilat ja autopaikka. Sähkösauna menee päälle napista ja Kaikkia pikkuremppoja varten voi tilata talonmiehen tai huoltomiehen. Taloyhtiöhoitaa pihatien lumityöt. Ei mitään hinkua omakotitaloon. Varsinkin kun satun tietämään että mies ei oo mikään remonttireiska vaikka se itse luulee olevansa.

Vierailija

hieman hankala ongelma. Miten olisi paritalo? Tosin onhan niissäkin omaa pihaa, mutta usein paljon pienempiä..

Ja rivarissakin tietenkin pitää se oma läntti hoitaa, plus useinhan taitaa rivariosakkeissa olla vuorot, jolloin jokainen ajaa ruohon koko alueelta ja talvisin kolaa.. Eli silloinkin voi tulla aika iso alue hoidettavaksi, ei kuitenkaan niin usein kun omakotitalossa.

Tai sitten hankitte pienemmän tontin ja talon..

Me itse puntaroimme samaa jokunen vuosi sitten, mutta päädyttiin ostamaan tällainen suht helppohoitoinen pieni talo ja pieni tontti, alle tuhat neilöä. Ruohonleikkuuseen menee noin 20min. parin viikon välein kesällä ja kolattavaakaan ei ole talvisin kuin tosi pieni alue.. Ei kyllä ole luntakaan ollu pahemmin ;)

Vierailija

Meillä esim. on talossamme autotalli-katos ihan tien vieressä eli pakko ei ole hirveästi lumitöitä tehdä, mitä nyt sen verran että pääse sieltä talolle kulkemaan eli kulkuväylän kolaa. Itse asiassa meillä oli vähintään saman verran lumitöitä aiemmin rivarissa, jossa osakkaat itse hoitivat lumityöt.

Pihaankin voi itse vaikuttaa, tai vaikka hankkia päältäajettavan ruohonleikkurin jos kovin valtaisat nurmialueet on. Ja onko sitä pakko nyt niin stressata siitä nurmikosta - ei meillä ainakaan ihan jatkuvasti nurmikkoa leikata? Nurmikonleikkuu meillä otetaan kuntoilun kannalta, meillä ei edes ole moottorillista leikkuria, vaikka tonttimme on 1400 neliötä. Ajateltiin kyllä hankkia kun rivarista muutettiin, mutta ilmankin on pärjätty ja ekologisempaa näin.

Vaikka emme ole mitään erityisen innokkaita puutarhassamöyrijöitä, en kuuna päivänä vaihtaisi takaisin rivariin. Niin paljon plussapuoli okt-asumisessa on.

Uusimmat

Suosituimmat