Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paha, jos lapsi saa vain yhden lämpimän aterian päivässä?

Vierailija

Meidän perheessä mies on Norjasta, jossa kaikki - lapset mukaan lukien - syövät vain yhden lämpimän aterian päivässä. Tapa on siirtynyt meillekin. Arkisin lapsi syö hoidossa, me vanhemmat työpaikoilla. Hoidon jälkeen aika usein syömme leipää ja hedelmiä, illalla lapsi syö kyllä pääsääntöisesti lämpimän puuron iltapalaksi. Joskus on jäänyt ruokaa esim. viikonlopulta, jolloin lämmitän lapselle loput lounaaksi. Viikonloppuisin teemme aina ruokaa, mutta vain kerran päivässä.

Mitenkähän vahingollista tämä on lapselle? Tuntuu, että kaikissa lähipiirin perheissä syödään kaksi lämmintä ateriaa (+puurot päälle).

Kommentit (13)

Vierailija

mutta pitää vaan huolehtia riittävän säännöllisestä ruokailusta.

Itsekään en syö viikonloppuisin kuin yhden lämpimän, noin klo 15. Mutta jos ajattelet, että lapsi syö lounaan pk:ssa jo klo 11, niin aika paljon saa leipää mussuttaa, ettei olisi nälkä iltaisin.

Vierailija

Lainaus:

Lapsiparat mussuttavat leipää lounaaksi. Näin myös jossain päiväkodeissa. -- Norjan malli ei ainakaan meitä kiehdo yhtään.

Näin äitinä joka täällä barbaarisessa Suomen ulkopuolisessa maailmassa tekee lapsilleen joka aamu lounaslaatikon mukaan kouluun... No, ei se ole maailmanloppu. :)

Täysjyväleipää jonka välissä juusto, leikkele, maksamakkara, tms. + maito + porkkana, muutama kirsikkatomaatti, omena, kurkunpaloja tms. Noudattaa hyvin nätisti ravintoympyräää. ;)

Suomalaiset lapset eikä aikuiset ei ole sen terveellisempiä kuin muut euroopalaiset - itse asiassa ylipaino on paljon yleisempää kuin esim. asuinmaassani - joten enpä oikein tajua miksi minun kannattaisi ihannoida suomalaisia ruokailutottumuksia?

Vierailija

Ei meilläkään syödä kuin yksi lämmin ateria päivässä enkä mä huomaa mun lasten siitä mitenkään kärsineen. Mietin vain, että miten se ruuan lämpimyys edes vaikuttaa mihinkään.

Vierailija

Lapsi syö joka päivä yhden lämpimän ruuan, toisinaan saattaa syödä toisenkin kerran. Mut minä ja mies syödään korkeintaan kerran päivässä "lämmintä" ruokaa. En ole kokenut ongelmaksi.

Vierailija

Lapsiparat mussuttavat leipää lounaaksi. Näin myös jossain päiväkodeissa. Tosin kouluun viedään omat leivät ja päiväkodeissa sen tarjoaa päiväkoti (tosin kuukausittain maksettavaa erillistä ruokarahaa vasten)

Norjan malli ei ainakaan meitä kiehdo yhtään.

Vierailija

Pitää vaan huoletia, että saavat riittävästi proteiinia. Puurot ja leivät kuitnekin pelkkää hiilihydraattia. Hyvä täytteet leipiin siis.

Vierailija

No ei sillä ruoan "lämpimyydellä" tarkoiteta välttämättä sitä, että ruoan tulee olla lämmin (vrt kylmä ruokaisa salaatti), vaan sitä, että tulisi syödä kaksi kunnon ateriaa päivässä. Leivän puputtaminen ja pelkkä välipalojen syöminen ei ole sama kuin kunnon ruoka, välipalat ovat usein ravintoarvoiltaan huonompia.

Vierailija

eli vain yksi lämmin ateria päivässä (jos ei aamupuuroa laske), yleensä klo 16-17 (lapset kotihoidossa).

Suomalainen kahden lämpimän aterian mallihan on varsin epätavallinen jos muuhun maailmaan vertaa. Tarvittavat ravintoaineet voi koota/tarjota niin monin eri tavoin.

Vierailija

syödään vain yksi lämmin ateria päivässä, samoin käsittääkseni naapurimaissa. Käytännössä se tarkoittaa leipälounasta (jonka toisinaan korvaan puurolla).

Kunhan vaan pitää huolen siitä että ateriat on muuten terveellisiä, säännöllisiä ja täysipainoisia, niin ei se ruuan lämpötila paljon asiaan vaikuta. Sivusta katsoen täälläpäin tuntuu että monet jättää helposti kasvikset tosi vähälle, ja leiville vedellään vaan kaikenlaisia suklaarakeita jne. Meillä syödään täysjyvä- tai ruisleipää ja vihannekset tai hedelmät kuuluu osana leipäateriaan(kin).

Uusimmat

Suosituimmat