Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää! Miksi mun 5v lapsi reagoi itkun sijaan karjumalla ja raivoamalla?

Vierailija

On reagoinut aina karjumalla ja raivoamalla tilanteissa, joissa tyypillisesti useimmat lapset itkevät. Jos esimerkiksi pelkää, alkaa huutaa ja raivota. Jos satuttaa itsensä, suuttuu ja alkaa raivota. Jännitys, kilpailutilanteet, pettyminen jne laukaisevat lähes poikkeuksetta raivokohtauksen, miksi? Ihan vauvana ja pikkuisena itki, mutta silloinkin itku oli todella vaativaa ja raivoisaa.

Mulla alkaa olla takki aivan tyhjä. Mikä tämän lapsen käytöksen aiheuttaa?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Näin minä ainakin tein ja sieltä se apu löytyi.

Ja meillä tajusin, että apua tarvitaan vasta, kun olin jo ihan loppu.

Ja kyllä, temperamentikkaatkin neidit saadaan kohtuullistamaan käytöstään ja hillitsemään tunteitaan.

Eikä ole pilalle kohtuullistettu, mutta enää ei esim. tule päälle.

Vierailija

Lainaus:

minua ainakin helpottaa ihan se, että hyväksyn sen tosiasian, että tapa kuuluu pojan temperamenttiin, enkä yritä muuttaa asiaa.

Rankkojahan ne raivarit on ja opettelemme niiden hallintaa, mutta en ota suurempaa stressiä silti.

Vierailija

- Puistossa joukko lapsia innostuu leikkimään hippaa. Ei aikaakaan, kun lapsi saa raivarit, jos joku juoksee kovemmin.

- Lapsi säikähtää kadulla ohi ajavasta rekasta lähtenyttä törähdystä ja saa raivokohtauksen.

- Lapsi odottaa kovasti joulupukkia ja jännittää, taas tulee raivokohtaus.

- Lapsi kompastuu ja kaatuu, tulee paha vertavuotava haava polveen ja housut rikki. Lapsi saa raivokohtauksen, koska sattuu.

- Lapsi syö jotain itselleen todella mieluista ruokaa. Sen sijaan, että pyytäisi ja saisi lisää, saa raivarit tyhjenneen lautasen vuoksi.

ap

Vierailija

Meidän 5v on just tuollainen, enkä oikeastaan ole koskaan ajatellut, että olis jotain vikaa - hänen tapansa reagoida ja tottahan se on, että "hiukan" dramaattista tuo käytös on ;)

Vierailija

joko oksentamiseen tai siihen, että nenästä alkaa tulla verta. Kyse ei ole miestään pienestä kiehahtamisesta.

ap

Lainaus:

Meidän 5v on just tuollainen, enkä oikeastaan ole koskaan ajatellut, että olis jotain vikaa - hänen tapansa reagoida ja tottahan se on, että "hiukan" dramaattista tuo käytös on ;)

Vierailija

minua ainakin helpottaa ihan se, että hyväksyn sen tosiasian, että tapa kuuluu pojan temperamenttiin, enkä yritä muuttaa asiaa.

Rankkojahan ne raivarit on ja opettelemme niiden hallintaa, mutta en ota suurempaa stressiä silti.

Vierailija

Poika tarvitsee selvästi apua tunteitensa käsittelyyn! Kannattaa aloittaa nyt jo tukitoimet eikä vasta eskarissa tai koulussa.

Psyk.sh

Vierailija

Neuvolan th on vastavalmistunut (?) nuori lapseton nainen, joka tarjosi konsteiksi virikkeiden ja ulkoilujen lisäämistä, johdonmukaisia rajoja. Toiset nyt kuulemma ovat temperamentiltaan haastavampia ja iän myötä varmasti menee ohi. Ihan päivänselviä korulauseita tuntui latelevan eikä ollenkaan tunnu saavan käsitystä ongelman suuruudesta vaikka lapsi raivonnut joka neuvolakertakin.

Kuopuksen uhmaikä on aivan naurettavan helppoa tähän verrattuna. Todella huolettaa ja surettaa, kun itsestä kaikki ei tunnu olevan hyvin.

ap

Vierailija

Mitä tarkoitat opitulla käytösmallilla? On suvussaan aivan ainutlaatuinen reagtio, suurin osa ihmisistä on enemmänkin hiljaisia hissukoita ja liian kilttejä ja herkkiä. Mistä tuollaisen on voinut oppia?

Vierailija

sattuneesta syystä "hiukan" oli lainausmerkeissä...

No, ei meillä oksenneta mutta raivarit on rankkoja, ja täyttä kirkumista ja niitä saa kyllä joka päivä.

Meillä myös vanhempi erityislapsi, jolla ollut myös pahoja raivareita, silti tämä nuorimman touhu on jotenkin erilaista enkä ole huolissani..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat