Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskooko moni todella, että röhkeys ja jääräpäisyys on avain menestykseen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tätä olen mielessäni kummastellut palstan kommenttien valossa pidempäänkin ja eilinen kalapuikkokommentointi nosti tämän taas pintaan. Jotkut olivat sitä mieltä, että olisivat ylpeitä kalapuikkopojasta, jos hän olisi oma, koska poika osaa pitää puolensa ja pitää oikeuksistaan kiinni. Oikeastiko te uskotte, että taipumattomuus, röyhkeä omien (todellisten tai kuviteltujen) oikeuksien puolustaminen, haluttomuus myöntää virheitään ja selvittää asioita ja hankalan tilanteen kärjistäminen äärimmilleen olisi joten ansiokasta ja kertoisi, että osaa pitää puoliaan?

Minun elämänkokemukseni on kyllä opettanut, että ihmisen ei tarvitse olla röyhkeä tai taipumaton puolustaakseen itseään. Neuvottelutaidoilla ja kompromisseilla pääsee paljon pidemmälle. Minä en tiedä, missä pärjäisi hyvin "minullehan ei kukaan perkele ala ryppyilemään"-asenteella, ei ainakaan tavallisessa arjessa tai työelämässä. Työelämässäkään poikkeuslahjakas ihminen voi pärjätä tietylle tasolle, vaikka olisikin varsinainen turpajäärä, mutta sitten tulee seinä vastaan. Ja meidän sukupolvellemme se seinä tulee vastaan paljon ennen kuin se tuli esim. suuria ikäluokkia edustaville jääräpäille. ja enpä usko, että arjessakaan kukaan oikeasti pitkällä tähtäimellä hyötyy siitä, että ostettuaan paikallisesta S-marketista pilalle mennyttä jauhelihaa vaatii asiaa selvittämään paikallisosuuskaupan toimitusjohtajan. Ihan yhtä hyvin tai paremmin pärjäävät ne, jotka osaavat asian selvittää ihan lihaosaston myyjän tai infotiskin kanssa. Samoin varmasti parempi jatkon kannalta, jos sen alakoululaisen liian alhaisen liikunnan numeron saa selvitettyä ihan opettajan tai edes rehtorin kanssa, eikä heti ensimmäiseksi pykää valituskirjelmää lääninhallitukseen.

Se, että jokainen pitää vain jääräpäisesti kiinni oikeuksistaan ei yleensä johda mihinkään hyvään, katsokaa vaikka Gazaan. Kompromissien teko, neuvottelu, asioiden selvittäminen hyvillä ja tehokkailla tavoilla ovat taitoja. Lapsi ei opi niitä itsestään, vaan ne pitää vähän kerrassaan opettaa. peusluonteeltaankin vahvatahtoinen lapsi oppii ne kyllä. Oikeastaan varsinkin vahvatahtoinen, koska hän haluaa erityisen paljon saada tahtonsa läpi ja on siksi valmis käyttämään toimivia konsteja. Ja röyhkeys ei ole normaalissa elämässä toimiva konsti. Se voi toimia hyvin esimerkiksi sekasorron ja sodan keskellä, se voi toimia paikoissa, joissa yhteiskunnan rakenteet eivät toimi ja se voi toimia siellä, missä sitä voi ryydittää väkivallalla, mutta tavallisessa nykyisessä suomalaisarjessa se ei toimi.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

lääninhallitukseen. Koulupuolellahan näitä tulee kai lähinnä eteen erityislasten tukipalveluiden kanssa, olen kuullut, että niiden kanssa saa tapella tosissaan, mutta kyllä niidenkin kanssa lähdetään ihan sieltä alimmalta tasolta liikkeelle ja erityisen tärkeää olisi osata pitää välit hyvänä juuri sinne alatasolle, vaikka sitten joutuisikin asian viemään ylemmäs.

Lainaus:

Röyhkeyteen en usko, mutta jääräpäisyyteen kyllä. On tilanteita, joissa itseään puolustaakseen on keskusteltava paitsi opettajan ja rehtorin, myös koulutoimenjohtajan, lääninhallituksen ja opetusministeriön kanssa. On tilanteita, joissa kompromissiin ei vain voi suostua, vaikka se olisikin taito. Ihan normaalissa suomalaisarjessa.

Vierailija

mulla on ollut pomona röyhkeä joustamaton häirikkö joka oli alansa johtavia auktoriteetteja euroopassa kunnes jäi vanhoilla päivillään kiinni rikoksesta

Vierailija

Lainaus:

röyhkeimmät ovat nimikkeellä director, tosin siinä vaiheessa olen huomaanut, että seinä tulee suurimmalla osalla vastaan

Vierailija

kuinka paljon kalapaloja oli tms. Kyse oli siitä, että kyseisellä lapsella ei ollut minkäänlaisia taitoja selvittää ristiriitatilannetta, vaan hän kärjisti sen sellaiseksi, että poliisit jouduttiin kutsumaan paikalle.

Koulussa opettajat voivat ihan hyvin olla väärässä, olla ennakkoluuloisia jne. Mutta mitään ei silti voiteta paiskomalla ruokatarjottimia, haistattelemalla, kieltäytymällä siivoamasta jälkiään (vaikka se tarjotin olisi pudonnut vahingossa, olisi lapsen silti pitänyt siivota, minäkin siivoan vahingossakin aiheuttamani sotkun), kieltäytymästä osallistumasta asian selvittelyyn kuraattorin kanssa jne.

Kysymyksessä oli nuori poika ja kuten sanottua, nuo taidot ovat vaikeita, mutta eivät ylivoimaisia 13-vuotiaalle. Minä juuri ja juuri ymmärtäisin, jos 5-vuotiaani toimisi noin, mutta häneltäkin odotan jo parempaa. pari vuotta sitten tuon tyyppinen käytös olisi häneltä ollut todennäköistä ja ikätasoista, ei enää.

Voit olla varma, että minä puolustan lapsiani viimeiseen asti, jos he kohtaavat suurta vääryyttä esimerkiksi koulun taholta, mutta toisaalta opetan heitä selvittelemään itse pikkuasioita ja kestämään sitäkin, että joskus maailma ei ole oikeudenmukainen ja esimerkiksi jos opettaja on ennakkoluuloinen, niin asian ympäri pitää vain työskennellä, mitään ei voiteta haistattelemalla, röyhkeydellä tai hanskojen tiskiin heittämisellä.

Minun lapseni, kuten kaikkien muidenkin, tulevat elämässään kohtamaan vielä monta epäreilua tilannetta ja niidenkin kanssa pitää osata toimia ja elää. Elämä ei lähtökohtaisesti ole reilua, mutta mitään ei voiteta sillä, että tehdään oma tilanne entistä tukalammaksi omalla typerällä käytöksellä.

Vierailija

neuvottelutaidottomat ja yhteistyökyvyttömät eivät pärjää. Eivät nämä kalapuikkopojat aikuisinakaan siedä auktoriteetteja sen enempää kuin koulussakaan ja eivät kestä edes ajatusta siitä, että joku olisi heidän pomonsa ja pitäisi tehdä mitä käsketään. Yritysmaailmassa kiipijä voi pärjätä, mutta ei auktoriteettivammainen ja pomojensa kanssa toimeentulematon kiipijä.

Vierailija

oikeuksien puolustaminen rakentavalla tavalla on vaikeaa. Oman teinimmekin kanssa väänsimme tuossa syksymmällä, kun hänen yhdessä kokeessaan oli opettajalle tullut virhe pisteitä yhteen laskiessa ja virheen takia pojan numero lähes numeron alempi kuin mitä olisi pitänyt olla. Asiaa vaikeutti se, että hänellä ei siinä seuraavassa perioidissa ollut tuon opettajan kurssia, joten asiaa ei voinut hoitaa luontevasti tunnin jälkeen vaan piti mennä koputtamaan opettajanhuoneen ovelle, kysyä ko. opettajaa jne.

Neuvoimme tarkasti mitä ja miten tehdä ja patistelimme hoitamaan asian. Lähes puolitoista viikkoa se otti ennen kuin hän uskallsi asian hoitaa. Opettaja oli ihme kyllä sitten niin ystävällinen, että korjasi paitsi koe- myös kurssiarvosanan, jonka oli jo ehtinyt antaa. Olisin täysin ymmärtänyt, että olisi jäänyt kurssiarvosana entiselleen noin viivästyneen asianhoidon takia.

Mutta siis, vaikealta tuntui pojasta, mutta todennäköisesti oppi jotain hyödyllistä.

Vierailija

on jo alkuasetelmassa valmiiksi tiedossa kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Se, jolla on auktoriteettia on oikeassa vaikka olisikin väärässä, olin ihan samaa mieltä parikymppisenä.

Elämä kuitenkin opettaa ja olen huomannut, etteivät auktoriteetit ole sen kummempia kuin muutkaan ihmiset. Opettajat ovat inhimillisiä ihmisiä asenteineen ja ennakkoluuloineen ihan siinä missä muutkin. Pari tällaista opettajaa on lapseni koulutiellä ollut ja jatkuva valitus oli päällä. Opettajien vaihduttua ilmapiiri on vapaampi ja kouluun meneminen mukavampaa.

Kalapuikko/-pala jupakka muistuttaa helsinkiläiskoulussa tapahtunutta appelsiiniveneiden liiallista rohmuamista. Tästäkin tuli valituksia, haloota en nostanut, mutta lapsi kertoi kuinka samoja (jo nahistumaan päässeitä) appelsiiniveneitä kaupiteltiin seuraavana päivänä oppilaille välipalaksi...

Vierailija

yllättävänkin aikaisessa vaiheessa. Jos ei ole yhteistyötaitoja eikä osaa neuvotella, niin eipä yleensä etene edes keskiportaaseen.

Lainaus:

yes yes kaverit tekee sen työn ja röyhkeimmät ottaa kunnian

Vierailija

"mutku niitä appelsiiniveneitä oli ylimääräisiä ja niitä oli sit seuraavana päivänä välipalallakin", "muahan ei kukaan määräile", "mähän teen mitä lystään, enkä välitä mitä muut urputtaa"-tasolla olevia ihmisiä, jotka ilmeisesti ihan oikeasti ovat sitä mieltä, että on ihan oikein ja kohtuullista alkaa riehua, jos joku kehtaa vaatia noudattamaan yhteisiä sääntöjä ihan vain ssen takia, että asianomaisesta ne säännöt ovat hölmöjä. Ja auktoriteetit ovat tietysti aina väärässä tai vähintään heidän pitäisi olla yli-inhimillisen taitavia ja kärsivällisiä ja pystyä selvittämään mikä tahansa tilanne.

Samaan aikaan toitotetaan, että ne auktoriteetit eivät ole muita kummempia ja silti heidän kuitenkin pitäisi pystyä neuvottelemaan ja rauhoittamaan täysin neuvotteluhaluton ja riehuva teini-ikäinen tuosta vain. Päättäisivät jo ovatko heistä ne auktoriteetit ihan tavallisia ihmisiä vai yli-ihmisiä, jotka pystyisivät halutessaan mihin tahansa.

Vierailija

kanssa olen ollut tekemisissä ja hän ainakin oli aivan yhteistyökykyinen ja osasi neuvotella.

Joku totesi, että pomona on ollut jäärä, joka oli Euroopan johtavia aukttoriteetteja. Olisiko ollut tiedemaailmassa? Yliopistoissa yleensä siedetään lahjakkailta ihmisiltä enemmän kuin yrityselämässä (jokainenhan tietää, että varsinkin aiemmin puolet teknillisten yliopistojen proffista oli juoppoja jne.) ja varsinkin ennen siedettiin. Tässäkin on suuri muutos menossa. On aika vaikea enää löytää yliopistoistakaan alle nelikymppistä lupaavaa uraa aloittelevaa, joka ei ole yhteistyökykyinen. Kuusikymppisissä ja vanhemmissa niitä on enemmänkin.

Ja voisinpa lyödä pullakahveista vetoa, että Petri Neittaanmäki ei tee yhtä korkeaa poliittista karriääriä kuin Paavu Väyrynen...

Vierailija

Totta kai röyhkeydelläkin on rajansa, mutta kyllä sillä aika pitkälle pärjää, jos yhtään on lisäksi muuten fiksu. Tämä olen yrityselämässä nähnyt, mm. ao. "pikkufirmassa".

Lainaus:

no jaa esim pikkufrimassa nimeltä Nokia Oyj

röyhkeimmät ovat nimikkeellä director, tosin siinä vaiheessa olen huomaanut, että seinä tulee suurimmalla osalla vastaan

Vierailija

mutta ennen pitkää tällainen ihminen tulee kompastumaan omaan röyhkeyteensä ja joustamattomuuteensa. Kyllä normaali työyhteisö, jossa ei ole tulehtuneita välejä arvostaa enemmän ahkeraa, sitkeää ja kaikkensa antavaa ihmistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat