Onko nyt hyvä aika perustaa yritys?

Vierailija

Mun mies jäi työttömäksi juuri ja on jo pitkään haaveillut oman rakennesuunnittelufirman perustamisesta. Nyt olis miehen mukaan hyvä aika laittaa firma pystyyn ja kyllä mä uskon miestä kun se kuitenkin on aina meidän kaikki raha- ja talousasiat hoitanut, mutta pari mun kaveria on toista mieltä. Yksi epäili, että riittääkö uudelle firmalle töitä kun rakentaminen kuulemma vähenee. Miten, saako mies työttömyysrahaa ollenkaan jos se perustaa sen firman?

Kommentit (14)

Vierailija

Voisihan miehesi toimia niin, että yrittää saada toimeksiantosuhteita ja tehdä suunnittelutyötä free lancerina eli niin, että työ kestää vain sen hetken kuin kestää, siitä on sovittu yksittäinen palkkasumma (ei siis kuukausipalkkaa) ja työn teettäjä maksaa hänelle sen (sivukuluineen).

Vierailija

perustaan uutta yritystä. Rakennusala kärsii kovasti ja uusia rakennustyömaita ei aloiteta.

Ja varsinkin uusi toimisto jää nuolemaan näppejä näistäkin vähistä rakennusurakoista.

Vierailija

juuri perustamassa yritystä. Ei tosin rakennusalaa lähelläkään. Mutta suosittelen myös tuota uusyrityskeskusta. Antaa paljon tietoa, tukea ja apua ilmaiseksi. Kannattaa käydä ensin se kolmen tunnin infotilaisuus "minustako yrittäjä" ja jos vielä tuntuu, että haluaa perustaa firman, niin varata aika henkilökohtaiseen neuvontaan. Sielä käydään läpi liiketoimintasuunnitelma, rahoitussuunnitelma jne. Tuo liiketoimintasuunnitelma on tosi tärkeä tehdä kunnolla, kaikki rahoittajat ym haluaa ihan ekaks nähdä sen! Ja starttirahan hakemiseenki tarvitaan kunnon lts. Ja jo starttirahan saaminen on pieni lupaus siitä, että ihan mettään ette ole menossa: sitä ei myönnetä mahdottomalta tuntuville yrityksille tai jos esim ostarilla on jo kaksi pitseriaa, kolmas yrittäjä ei saa starttirahaa :)

Tuolla neuvonnasa osaavat kyllä sanoa, jos budjetti on persiillään ja rakennatte pilvilinnoja. Sekä paljonko laskennallisesti pitäisi saada laskutettua per päivä/viikko, kun ottaa huomioon verot, juoksevat ja kiinteät kulut, eläkemaksut, vakuutukset jne jne

www.uusyrityskeskus.fi

Välttämättä ei ole huono aika perustaa rakennusalankaan yritystä, sillähän sitä laman selkää taitetaan, että yritetään ja kulutetaan.

Onnea matkaan ja tsemppiä yrittäjyyteen!

Vierailija

Miehesi tietää saavansa asiakkaita, tuntee alan/väen omaa kontakteja jne. miksi ei?

laskusuhdanne on sellaista massahysteriaa, johon ei kannata lähteä mukaan jos se ei oikeasti itseä kosketa. Joku tekee aina paljon rahaa oli aika miä tahansa. Yrittäjänä ei tukia tule, mutta esim. starttirahaa voi hyvinkin saada. ja muista, että kukaan tällä foorumilla ei tiedä yrityksen realistisia mahdollisuuksia miestäsi paremmin.

Vierailija

Mun mies kyllä arvioi, et aika helpost pääsis sellasiin 30000 vuosituloihin, mut onko se sit kuitenkin turhan positiivinen. Mies on niin innoissaan siitä yrityksestä, että en tiedä mitä sille sanon. Mä en tiedä millä ihmeellä me sit eletää jos ukko ei saa työttömyyskorvausta ollenkaa. Itse kun olen kotihoidontuella ja lapsia on kaks.

Vierailija

Pitää olla työtön että saa työttömyyskorvausta, se että miehesi yritys ei saa tilauksia ei ole työttämyttä.

Suomessa yrittäjä voi saada työttömyyspäivärahaa neljän kuukauden kuluttua toiminnan keskeyttämisestä eikä osakeyhtiömuodossa harjoitettua toimintaa voi keskeyttää.

Vierailija

ainakaan mitään rakennussuunnittelutoimistoa, sellaisesta ilmeisesti oli kyse?

Jos nyt perustaisin yrityksen perustaisin grillikioskin, lohturuoka käy kaupaksi huononakin aikana.

Työttömyyskorvaustakaan ei saa jos on yrittäjänä.

Vierailija

muut kulut päälle(kirjanpitäjä, netti, puhelin...). Yrittäjän ansioksi katsotaan yrityksen tuotto, vaikka miehesi ei koko tuota summaa itselleen nostaisi. Saisiko kirjallisia tilauksia etukäteen? Tietäisi siis varmasti saavansa ainakin ne työt.

t: yrittäjä

Lainaus:

Mun mies kyllä arvioi, et aika helpost pääsis sellasiin 30000 vuosituloihin, mut onko se sit kuitenkin turhan positiivinen. Mies on niin innoissaan siitä yrityksestä, että en tiedä mitä sille sanon. Mä en tiedä millä ihmeellä me sit eletää jos ukko ei saa työttömyyskorvausta ollenkaa. Itse kun olen kotihoidontuella ja lapsia on kaks.

Vierailija

Lama osuu rakennusalalla ja vanhatkin yritykset sillä puolella on vaikeassa tilanteessa, saati sitten sellainen uusi, jolla ei ole vielä asiakassuhteita eikä tunnettuutta.

Työttömyysrahaa ei saa yrittäjänä.

Menkää lähimpään uusyrityskeskukseen (löytyy varmaan googlaamalla) ja puhukaa siellä asioista ja suunnitelmista. Ne kyllä neuvoo.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat