Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olenko nipo?

Vierailija

opetan yliopistossa. Äsken kävi just vastaanotolla nuori opiskelijapoika, jolla pysyi pipo tiiviisti päässä koko ajan.

Mun teki mieli sanoa sille, että pipo pois kun puhut naiselle ja sisällä, mutta pidin suuni kun tämä on sentään yliopisto ja sekin aikuinen ihminen. Toisaalta, tämä ON sentään yliopisto ja joitain alkeellisia käytöstapoja täälläkin sentään voisi olettaa ihmisillä olevan...

Kommentit (13)

Vierailija

Jos jonkun päätä erityisesti palelee, niin voin laittaa lämmitystä kovemmalle, mutta olen tottunut siihen että sisällä ei olla pipo päässä.

Vierailija

Minusta hatun/lippiksen/pipon päästä pois ottaminen on ihan peruskäytöstapoja pojille.

Minä sanon aina meidän pojille(3 ja 6), että pipo pois päästä, kun mennään sisälle, vaikka kauppaankin. Minusta se ei ole iso vaiva, mutta perusjuttu, joka opetetaan.

Minusta oli aikoinaan ihanan huvittavaa, kun asuin kerrostalossa ja olin saanut lapsen. Samassa kerrostalossa muut asukkaat olivat 70+ ikäisiä ja olivat hyvin ystävällisiä ja kohteliaita minulle. Jos tulin kadulla kohti kotia ja iäkkäämpi mies näki minun tulevan. Hän jäi pitämään ovea niin kauaksi aikaa auki, että minäkin pääsin samalla avauksella ja sitten vielä oven kohdalla nosti hattua päästään tervehtiäkseen minua.

Mutta kun opiskelin ammattikorkeakoulussa ja hyvin miesvaltaisella alalla, niin siellä oli yllättävän monella koko ajan joko lippis tai pipo päässä siis sisällä.

Vierailija

miehet ottavat hatun pois tervehtiessään ja sisätiloissa puhutelleessaan kunniallista naista. Piikaa tai huoraa tervehtiessä ei tarvitse ottaa.

Ja ei varmaan tee hyvää työllistymiselle.

Vierailija

olen nimittäin ollut tämmöisessä tilanteessa ennenkin, mutta musta ei vaan ole huomauttamaan aikuiselle miehelle tai koko luontosalilliselle ihmisiä, että "Pipo pois". Pelkään nolaavani toisen ja minusta nolaaminenkin on sivistymätöntä ja sitäpaitsi nämä raasuthan pelkäävät minua muutenkin.

Kauan sitten takavuosina tunnettu emeritusprofessoriluennoitsijavieras piti luentoa. Yhdellä onnettomalla hölmöllä oli kännykkä, jota hän ei ollut sulkenut. Se soi. MIES VASTASI EIKÄ EDES POISTUNUT LUOENTOSALISTA vaan me kaikki jouduimme kuuntelemaan hänen puheluaan ja luennoitsija joutui keskeyttämään luentonsa siksi aikaa. TÄmä luennoitsija totesi puhelun loputtua että "Näin tärkeitä ihmisiä minun luennoilla ei ennen ole ollutkaan". Keksikää mulle jotain saman kaltaista näiden pahuksen pipojen kanssa!

Vierailija

Minä kyllä komennan opiskelijat riisumaan piponsa luentojen aikana. Joskus joku koettaa nurista, mutta minun luennoillani ei pipot ole päässä. Yleensä tilanne on kuitenkin aika nolo sille opiskelijalle, eikä koskaan ole tarvinnut toista kertaa saman opiskelijan piposta huomauttaa.

Minusta myös yliopisto-opettajilla on velvollisuus kasvattaa lapsia, jos heillä ei ole käytöstapoja. Kyllä minua nolottaisi, jos joku ulkopuolinen tulisi meille luennoimaan ja luentoa kuuntelevilla opiskelijoilla olisi pipo päässä.

Vierailija

Jos kundi käy luennoilla tai harkoissa, niin mitä jos pitäisit kaikille yhteisen aloituksen käytöstapojen merkityksestä, erityisesti kun ollaan opiskelemassa sivistyksen kehdossa? Siinä voisit sanoa esimerkkeinä nyt vaikka tervehtimisen, päähineet pois päästä, kiitos- ja anteeksi. Ja jos haluat kytkeä siihen vielä jotain, niin sanot, että jo pelkillä hyvillä käytöstavoilla pärjää työelämässä kohtuullisesti.

Mä olen käynyt useammankin kerran omassa yliopistossani pitämässä työelämäluentoja ja mä olen nostanut kyllä esiin pukeutumisen. Joillain ei ole mitään käsitystä asiallisesta pukeutumisesta. Meillä oli (ihan tavallisessa toimistossa) kesurina yksi tyttö pari kesää sitten, joka toistuvista huomautuksista huolimatta katsoi asialliseksi pukeutua narutoppiin, hameeseen, jossa on halkio yläreiteen asti, läpinäkyvään hellemekkoon tms. Yliopisto-opiskelija vielä. Hänelle ei tarjottu töitä uudestaan, vaikka muuten ihan osaava olikin.

Vierailija

Tämä siksi, että annoit opiskelijan pitää sen piponsa päässä.

Itse olen myös yliopisto-opettaja, enkä antaisi opiskelijoiden käydä luonani pipo päässä (ellei olla ulkona). Olisin vain tokaissut, että täällä otetaan pipot pois päästä kun tullaan sisälle juttelemaan. Olisi hyvä, että edes joku opettaisi niitä käytöstapoja, jos kotona/koulussa ei niitä ole vielä ehtinyt oppimaan.

Vierailija

Voiko aikuisille ryhtyä opettamaan perusasioita? Tottakai se tilanne on nolo opiskelijalle - ehkä jopa liian nolo. Ja taas tulee kommenttia, että luennoitsija aliarvioi opiseklijoita.

Naiset saa mun puolestani pitää hattunsa sisälläkin. Miehet ei.

Vierailija

Opiskelijat ovat aikuisia, eivätkä heidän käytöstapansa kuulu opettajalle enää.

Mitä haittaa siitä piposta on? Varsinkaan jollain massaluennolla. Mua ei vois vähempää kiinnostaa, mutta olenkin humanisti ;)

Vierailija

Minusta yliopistossakin tulee noudattaa soveliasta käytöstä, ja jos joku ei näin tee (osaa/älyä tehdä), niin siitä on ihan soveliasta huomauttaa.

Lainaus:

Opiskelijat ovat aikuisia, eivätkä heidän käytöstapansa kuulu opettajalle enää.

Mitä haittaa siitä piposta on? Varsinkaan jollain massaluennolla. Mua ei vois vähempää kiinnostaa, mutta olenkin humanisti ;)

Uusimmat

Suosituimmat