3v kiukuttelee todella typeristä asioista - kuinka kauan vastaavat riidat teillä kestävät?

Vierailija

Parhaillaan kolmevuotiaani rääkyy toisessa huoneessa että mun pitäisi tuoda sille tietty tavara toisesta huoneesta. Olen ajoittain käynyt ehdottamassa että oltaisiin sovussa, mutta joka kerta se alkaa uudelleen vääntää siitä että mun pitäisi tuoda sille ko. tavara. Sen tuominen olisi mulle todella helppoa, mutta ihan periaatteesta en halua ruveta lapseni palvelijaksi tällaisissa asioissa. Sanon sille aina että sen kun menee hakemaan tavaran, se on sielläjasiellä, mutta lapsi sen kun rääkyy että mun pitäisi tuoda se tavara sille.

Olen sitä mieltä että olisi typerää antaa periksi ja siten viestittää lapselle että kiukuttelu kannattaa. Toisaalta tuntuu myös typerältä riidellä tällaisesta asiasta loputtoman kauan... En kuule sitä huutoa kovin pahasti jos laitan välioven kiinni, mutta silti on tietysti kurjaa olla tässä tilanteessa.

Miten teillä muilla uhmaikäisten vanhemmilla, kauanko tällaisista typeristä asioista väännetään, ja miten ne riidat päättyvät?

Kommentit (5)

Vierailija

Minä olen jos mitä keinoa yrittänyt eikä aina kaikki tietysti tehoa, mutta joskus kylläkin :) Ehdotan seuraavia, jotka ovat joskus tehonneet:

1. Huumoria - alat itsekin parkumaan pilke silmäkulmassa tietenkin

2. tavara takavarikkoon, jos ei lopeta, itse pysyt rauhallisena

3. ylättävä pusuttelu , kutittelu ja halittelu

4 . lapsen harhauttaminen jollain muulla asialla - heeej,,, tuu kattoo, ulkona juoksee tonttulauma :)

5. et ole vaan huomaavinas parkunaa

6. päiväunilla uhkailu

7. tai jokin ylläolevien ehdotusten yhdistelmä

Sodassa ja rakkaudessa kaikki keinot ovat sallittuja :)

Ja jos oman lapsen parkuna alkaa ärsyttää, kannattaa itsekin katsoa tilanteen koomisuutta. Mua ainakin alkaa joskus ihan naurattaa, kun katson, kun oma lapsi yrittää itsenäistyä ja olla niin iso ja määräävä. Tietysti sen huumorin pidän lapselta salassa, mutta onpahan itsellä hauskaa :)

Vierailija

Se tavara siis ei ollut lelu vaan minun torkkupeittoni, mutta kannatti silti uhata sen pois panemisella. Lapsi pelästyi ja lopetti rääkymisen, rääyttyään kolme varttia täysillä. Kyllä se edelleenkin vähän itkee, mutta on paljon hiljempaa ja kääriytyneenä siihen torkkupeittoon.

Vierailija

mutta yleensä käännän huomion johonkin muualle, jos juttu alkaa mennä jankuttamiseksi. Ihan turhaa jättää lapsi noihin liemiinsä, kun tuossa iässä ei kuitenkaan helpolla anneta periksi :) Pääasia, että lapsi ei opi pompottamaan!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat