Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos ette ole tyytyväisiä kouluruuan määrään tai laatuun, käykää allekirjoittamassa addressi

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

ja väitän, että se on terveellisempää ja monipuolisempaa, kuin monella lapsella kotona. Lisäksi se on pääsääntöisesti oikein hyvää!!

Vierailija

kouluruokailu.

Mielestäni on turhaa syyllistää koulua jos ei kotona ole ruokaa lapsilleen. Lapsi on koulussa alle kolmasosan vuorokaudesta yläasteella ja alakoulun puolella todella vähän.

Suurin ongelma on edelleen se kotiruokailun puutteellisuus. Kaikki ei saa kotonaan edes aamupalaa, välipalaa, päivällistä, iltapalaa.

Itse nostaisin tästä ennemmin älämölön enkä allekirjoita tuota adressia.

Tutkitusti on todistettu että päiväkodeissa ja taatusti kouluissakin lapset saa ravitsemuksellisesti parempaa ruokaa kuin kotonaan. Monissa haastatteluissa nuoret kertoo avoimesti etteivät syö koulussa koska ei ole pakko ja osa vain närkkii jotain eivätkä syö kunnolla. Joukossa tyhmyys tiivistyy, ovat laumasieluja ja on suorastaan muotia olla vähällä ruoalla.

Laihduuden ihannointi on kierouttanut suuren osan nuorista (myös aikuisista) ja monet elää aliravitsemustilassa parhaassa kasvuiässään.

Vierailija

jos ette halua lapsillenne terveellisempää ja monipuolisempaa ruokaa:O

Jos varoja tulisi lisää, olisi mahdollista vaihtaa ne einespullatkin laadukkaampiin!

Vierailija

etteivät lapset syö lautasmallin mukaisesti.

Nää kouluruuan parjaajat saavat mun sappeni kiehumaan. Ootteko koskaan ajatelleet millainen etu se on? ARGH!

Vierailija

Joitain rajoituksia kyllä on, mutta ne koskevat lähinnä lettuja, jugurtteja, vanukkaita, jäätelöä, karjalanpiirakoita tms. ruokia. Mutta sitä perusruokaa on kyllä niin paljon kuin vain jaksaa syödä.

Kaikenlasita on nähty. Kerrankin tarjolla oli prinssinakkeja. Eräskin poika lastasi lautaselleen komean kasan pelkkiä prinssinakkeja. Valehtelematta siinä oli kaksi prinssinakkipakettia. Töräytti vielä päälle komean kasan ketsuppia.

Vierailija

Olen ajatellut varustaa lapset koulupäivään myös välipalalla jonka annan mukaan kotoa..

(Esim. hedelmä/välipalakeksi tms huoneenlämmössä säilyvä..)

Jos ala-asteella koulupäivät ovat pääsääntöisesti klo 9-13 niin silloin ei tarvitse kouluruuan lisäksi muuta.. katson että kotona on aina odottamassa sopivaa välipalaa..

Vierailija

aina pitää olla onnellinen kaikesta ilmaisesta, vaikka se ei vastaisi tarpeita.

Ehdottomasti enemmän rahaa kouluruokaan! Miettikää nyt. Budjetti on sama mutta ruuan hinta nousee-> ruuan laadusta ja määrästä on jo nyt jouduttu tinkimään, joten mitä se on tulevaisuudessa?

Vierailija

Kävitköhän kakkonen edes lukemassa tuon? Vai miksi vaivauduit kommentoimaan. Hyviä pointteja oli tuossa tekstissä, eikä puhuttu koko vuorokaudesta.

Vanhemmat siitä ruuasta on "vastuussa", joten voimme myös esittää mielipiteitä!

Vierailija

Niissä eines lihapullissa ei ole proteiinia nimeksikään. Paljon vähemmän kuin lasillisessa maitoa. Kukaan ei tarvitse sitä energia-, suola- ja jauhomäärää, mitä niissä pullissa on. Jotta niistä saisi sen yhden piimälasillisen määrän proteiinia, olisi niitä syötävä epäterveellisen paljon. Eli siis einespullapäivinä on terveellisempää juoda lasillinen piimää niiden pullien syönnin sijaan. Ei puhe ollut koko päivän proteiinimäärästä.

Ja ne einespullat tulee pysymään listalla niin kauan kuin oppilaille annetaan sanavaltaa ruokalistaan.. Itse sen poistaisin, mutta kun oppilailla pitää saada olla sanavaltaa siihen.

Minun mielestäni asia ei nyt ole ongelma, koska näitä einespulla/makkara/kalapuikkopäiviä mahtuu kuuteen viikkoon kaikkia yksi. Eli ei kovin usein. Muuulloin ruoka on ravinteikasta ja maistuvaa. Ja siis todellakin terveellistä. Mutta toki lautasmalli täytyy muistaa.

Minun mielestäni koulun ei tarvitse kantaa huolta nuoren koko päivän ruokailuista. Yksi ilmainen ateria ja yksi maksullinen välipala riittää. Nämä toteutetaan sillä ajatuksella, että lapsi saa kotonakin ravitsevaa ruokaa. Täytyy vanhemmilla olla lastensa elämästä edes jotain vastuuta. Ei kaikkea voi kaataa koulun niskaan!

Lainaus:

Ei kukaan voi juoda piimää niin paljon, että saisi proteiinintarpeen täytettyä sillä!

Mikä ihme valio-maa tämä suomi on?

Ja se litra piimää, joka pitäisi juoda että saisi proteiiniä riittämiin, maksaa varmasti enemmän kuin ne lihapullat.

Vierailija

Vantaan yläkouluissa etenkin- näistä on kokemusta!

Minusta on naurettavaa että täällä itketään sen perään kun keittiö vähän säännöstelee esim. kalaa tai lihaa- oppilaille on hyväksi tietää oikea annoskoko jotta osaisivat jatkossakin ottaa lautaselleen SOPIVASTI ruokaa, ei viittä pihviä kuten iso osa pojista. Kouluruokailu on kuitenkin "vain" yksi päivän 4-5 ateriasta ja varmasti kotona voi sitten syödä tukevammin/terveellisemmin jos koulun "antimet" eivät maistu.

Minun puolestani kouluissa voitaisiin tarjota vaikkapa puuroa kerran ja keittoruokia kahdesti viikossa, tulisi säästöä mutta ihan kunnollista ruokaa tuokin olisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat