Miten menikään...lomat ennen hoitovapaata?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen toisella äitiyslomalla nyt ja keväällä olisi tarkoitus jäädä hoitovapaalle. Miten se käytäntö menikään..? Ensin kannattaa (?) "pitää" kertyneet vuosilomat pois (eli saa lomarahat ym.) ja vasta sitten aloittaa hoitovapaa. Vai aloitetaanko hoitovapaa heti riippumatta siitä saako lomakorvauksia työpaikalta välissä vai ei? Vai miten kaikki menikään... auttakaas te jotka muistatte ! Kiitti!

T: Peggy -75

Kommentit (9)

Vierailija

Kiitos kaikille kommenteista!! Selkeyttivät kovasti ja muisti palaa pätkittäin :) Varmaan tuon loman pitäminen kannattaa ja niin taisin tehdäkkin aikanaan esikoisen jälkeen (ja silti siis Kelan kannalta hoitovapaa alkoi heti äitiysloman jälkeen). Sitä vaan aloin vielä pohtimaan, että voidaankohan tuona loma-aikana esim. irtisanoa, vai olisiko parempi suoja, jos aloittaisi hoitovapaan heti äitiysloman jälkeen..?! Tähän tuskin osaa kukaan kommentoida, vaiko?! No, yhteyttä liittoon vaan sitt tässä joku päivä.

Vierailija

taitaa olla työpaikka kohtaista, koska

multa loppuu äitiysloma 14.1.09, jonka jälkeen pidän vuosilomaa 30 päivää ja sitten jään hoitovapaalle.

Töistä anon vapaata tän 30 päivän vuosiloman jälkeen, kotihoidontukea haen kelasta heti 15.1.09 lähtien, koska lapseni ei mene kunnalliseen hoitopaikkaan.

Vierailija

Kyllähän työntekijä on vuosilomansa aikana täysin verrattavissa muuhun työvoimaan, eli äitiysloman ja vanhempainvapaan aikainen irtisanomissuoja ei ole ainakaan samassa mittakaavassa voimassa. Eri asia on, kuinka moni työnantaja ryhtyy sitten oikeasti irtisanomaan työntekijäänsä, jonka tietää jäävän hoitovapaalle... Käsittääkseni asia on niin, että jos hoitovapaasta on ilmoitus tehty työnantajalle niin sitten olisi aika riskaabelia ryhtyä irtisanomaan muutaman viikon loman aikana...

Jäin itsekin miettimään tätä asiaa, olisiko jollain varmaa tietoa?

Vierailija

Lomalla ja hoitovapaalla ei voi olla yhtäaikaa, mutta Kela maksaa kotihoidontuen myös loma-ajalta, jos lapsi on yli kuukauden poissa päivähoidosta. Myös työssäolijat voivat saada kesälomien ajalta lasten kotihoidontukea, jos lomat on pitkät, kuten esim. opettajilla.

Vierailija

Lomat tosiaan kannattaa pitää jos vaan voi eikä ottaa pelkästään rahana. Loma-ajaltakin kertyy vuosilomapäivät.

Ja voit olla yhtäaikaa hoitovapaalla ja vuosilomalla. Hoitorahan maksun edellytyshän on, että lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa :) Näin minulla oli 2007-2008 vaihteessa. Jäin siis suoraan äitiyslomalta hoitovapaalle. Pidin samaan aikaan 32 päivää vuosilomia. Sen jälkeen hain hoitolisää (se on tuloihin sidonnainen).

Ehkä kannattaa kysyä palkanlaskijalta ja vielä Kelastakin.

Vierailija

itselläni äitiysloma loppuu parin kk päästä. Jään siitä suoraan lomalle, eli pidän ennen mammalomaa jääneet pitämättömät lomat pois.

Olen reilu kolme viikkoa vuosilomalla ja tällä ajalla myös olen kotihoidontuella.

Lapsella ei siis ole hoitopaikkaa vaan hoidan hänet kotona.

Ehtona kotihoidontuelle on ettei lapsi ole kunnallisessa tai yksityisessä päivähoidossa.

Vierailija

eli siis hoitovapaa alkaa virallisesti vasta pidettyjen lomapäivien jälkeen, mutta Kelalta saa jo tuona loma-aikana sitä samaa tukea, mitä saa sittenkin kun hoitovapaa virallisesti alkaa (tietty on vielä joitakin lisiä joita voi hakea, mutta itse en sitä todennäköisesti saa)...

Mutta tuosta irtisanomissuojasta ei varmaan ole kellään tietoa / kommenttia..?

Vierailija

ja käsittääkseni kannattaakin pitää, koska lomalla oleminen kerryttää taas uutta lomaa. Valtiolla ainakin lomat pidetään lomana. Työpaikkakohtaista taas varmaan lienee pitääkö pitää ennen hoitovapaata vai voiko pitää myöhemmin saman lomavuoden aikana. Yleensä lomia ei voi siirtää seuraavalle lomavuodelle, jos hoitovapaa kestää kauan.

Vierailija

Minulla loppui eilen äitiysloma ja olen tänään ensimmäistä päivää hoitovapaalla, tuoretta tietoa siis :)

Hoitovapaa on aloitettava heti äitiysloman perään, lomia ei voi pitää siinä välissä. Itse olisin halunnut tehdä niin, mutta ei se onnistukaan, siksi työnantaja maksaa minulle kertyneet lomat lomakorvauksena. Lomarahojen saamisen edellytyksenä on yleensä se, että palaa lomalta töihin, joten ne jäävät saamatta. Ja hoitovapaalta ei kerry lomaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat