Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kinkkinen ongelma! Miten sanoisit ystävälle tässä tilanteessa:

Vierailija

Ystävän teini-ikäinen (15 tai 16 v.) tyttö haki meillä ollessaan tavaran X kaupasta, jonka olin unohtanut ostaa. Annoin 20 euroa, tavara maksoi 11 euroa. Tyttö toi juuri sen minkä piti, mutta ei antanut vaihtorahoja. Kauppa oli talomme naapurissa, eli palvelus ei ollut mielestäni suuren suuri - ja samalla tyttö toi äitilleen tupakkaa.

Olenko pikkumainen, kun haluaisin (ainakin osan) vaihtorahoista takaisin?

Miten te toimisitte vastaavassa tilanteessa, antaisitteko asian olla? Vihjasin tytölle rahojen riittävyydestä, ja hän totesi vain että hyvin riitti....

Niin ja oma taloudellinen tilanteeni: jäin vasta työttömäksi.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Omaan mieleen ei koskaan ole tullutkaan pitää vaihtorahoja jos olen toisen puolesta jotakin ostanut, enkä ole koskaan moiseen edes törmännyt. Tyttö on vähän hajamielisen oloinen ja ajattelin, että äitinsä jossakin vaiheessa asiasta huomauttaa jos ei tyttö itse tajua (äiti kuuli rahasummat).

Onko nyt myöhäistä jo? Tämähän tapahtuikin jo eilen...

ap

Vierailija

Vähän noloa mennä nyt enää mitään sanomaan.

Mutta ensi kerralla voit vain ystävällisesti pyytää tytön palattua että "saisinko ne vaihtorahat".

Vähän sellaisella kohteliaalla asenteella kuin toinen olisi muka unohtanut (eikä tivaten niinkuin toinen olisi ehdoin tahdoin pimittämässä mitään).

Vierailija

Ja kerro ettei sinulla ole tapana maksaa aivan pienistä palveluksista.

Olen huomannut, että jo 4-vuotiaan lapseni kaverit pyrkivät ulosmittaamaan kaiken irtoavan hyödyn itselleen. Minua ärsyttää suunnattomasti, jos ilmekään ei värähdä, kun sanon lapselle, että sinä sait jo osasi ja tuo jäjellä oleva on koulusta pian tulevalla Matille noin esimerkiksi. Ja se pokka, jolla kinutaan lisää. Tai kun oma lapseni antaa jotain omastaan lahjaksi, niin toinen pyytää, että saisiko loputkin. Älytöntä. Laita lapselle rajat!

Vierailija

mutta meiän äiti pisti, siskon kanssa kun mä olin jotain kaheksan. Muistaakseni kipsan täti vähän hämmästynyt oli, mutta myi silti. Tää kyllä oli sillon kahekskyt luvulla.

Mainittakoon että meidän perheestä ei kukaan polttanut silloin (eikä nyt, selittää ehkä äitin "hullun" käskyn) ja tupakit meni talkoissa olleelle siskon kummille.

Lainaus:

mutta harvemmin kukaan äiti laittaa 15 vuotiasta tupakkaa ostamaan

Vierailija

idea on minusta ihan hyvä--

Tietysti tollaset asiat hoidetaa heti.

Ja noloja on minusta tässä tilanteessa tämä tyttö ja äiti. Jokainen nyt tajuaa et vaihtorahat tuuaan takaisin, jos ei erikseen toisin sovita. Ihan perusasia, mikä jokaisen tulisi tajuta.

Vierailija

Teinien tiedossa on ollut iät ajat ne varmat paikat mistä saa tupakat ilman papereita. Mutta ei sitä pumpulissakasvaneet ilmeisesti ymmärrä...

Vierailija

Mutta jatkossa. Kiitä tuotteesta ja pyydä vaihtorahat takaisin tyyliin "kuinkas paljon sitä vaihtorahaa jäikään". Sitten kun tyttö (toivottavasti) antaa 9e takaisin niin annat vaikka euron hänelle siitä vaivanpalkaksi.

Vierailija

tottakai moni takertuu tuohon tupakkajuttuun, koska sen takia juttusi ei kuulosta uskottavalta!

Jos asia sinua häiritsee laita vaikka viestiä tytölle tai tytön äidille ja kysy jäikö eilisestä kauppareissusta rahaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat