Millä viikolla kaksosraskaudet yleensä loppuvat???

Vierailija

Saimme tänään tietää odottavamme kaksosia ja nyt olisi ihan kauheesti kysyttävää konkareilta!!!

Meille sanottiin että täytyy henkisesti alkaa varautumaan ´siihen että tulee keskosia ja raskausaika on vaikea.

Onko teillä millaisia tarinoita??

Meillä on erimunaiset kaksoset, oliko se nyt niin että se on turvallisin vaihtoehto??

Pitääkö minun ottaa nyt jotenkin enemmän rauhallisemmin kuin yhden odotuksessa??

Olen ihan pihalla, esikoinen on, kaksosia ei ole suvuissa eikä lähimaillakaan, ei ole ketään kenen kanssa jakaa tätä....

Kommentit (10)

Vierailija

Minulla on nyt 5kk kakoset, identtiset sellaiset. Ja johan varoiteltii RISKIRASKAUDESTA ja nyt näin jälkikäteen vähän harmittaa kun liikaa toiseltiin asiaa. Minulla ennestään myös lapsia. Raskaus aikana tosiaan maha kasvoi vauhdilla, pahoinvointia oli 14v ja väsymys oli jotain ennenkuulomatonta ja kesti ihan loppuun asti, muuten voi todella hyvin. Lääkäritkin ihmettelivät miten voin niin hyvin. Halusin käynnistyksen 38+4, kun pelkäsin että jotein menee huonosti. Synnytys meni hyvin "tavallaan", melkein joudun viime hetkillä leikkaukseen mutta en sitten joutunutkaan. Synnytys kesti vain 4h. En tahdo pelotella synnytyksellä vaikka se minua mietitytti eniten koko raskaudessa ja lääkärithän eivät luvanneet leikata ja sopeudun ajatukseen. Nyt jos odottaisin uudestaan kaksosia pakottaisin keisarinleikkaukseen, sillä se oli niin hilkulla ettei toiselle meinannut käydä jotain. ja siis synnytin ilman kipulääkkeitä, niitä minulle ei annettu, josta olin todella vihainen :)

Elämä on ollut vauvojen kanssa liian helppoa, tietysti kun on jo kokemusta vauvoista ja vauvoilla ei ole ollut mitään koliikkia yms. Imetin 4kk. Imetys onnistui heti ensimetreillä, siitä olen tyytyväinen ja enemmän minä olen näitä halinnut ja pusutellut kuin muita vauvojani ikinä:) joten turha sitäkää on murehtia. Nyt innolla odotan kun oppivat ryömimään ja kävelemään, että miten äitiä sitten viedään :)

Mutta siis onnellista odotusta, älä stressaa mutta itse en tehnyt mitään koko raskausaikana, otin todella rennosti (en uskaltanut) lapsetin olivat hoidossa melkein loppumetreille asti., joka oli todellakin minun pelastus, en tiedä olisinko muuten selvinnyt raskausajasta ja pelkäsin koko ajan keskenmenoa, jota ei onneksi koskaan tullut, kiitos varmaan siitä kuin nukuin nukuin ja nukuin:)

Vierailija

Syntyivät käynnistyksellä rv 36+4. Olen siinä käsityksessä, että jos lapset ovat vain oikein päin, synnytys tapahtuu useimmiten alateitse.

Raskaus meni ihan hyvin 30 viikolle asti. Kaikkialla sanotaan, että kaksosraskaudessa jäädään saikulle rv24 tienoilla, mutta ei mulle mitään sellaista ehdotettu ja kun vointi oli ihan ok, olin töissä tuonne asti. Maha kasvoi kovaa vauhtia ja paino nousi vauhdilla. 20 viikon tienoilla supisteli inhottavasti kävellessä ja siitä lähtien otin tosi rauhallisesti. Ajelin bussilla pienetkin matkat ja huilailin illat.

Sitten 30 viikolla alkoi hillitön kutina, joka johtui raskaushepatoosista. Jouduin sairaalaan tarkkailuun, mutta arvot saatiin lääkkeillä hallintaan ja pääsin välillä kotiin. Sitten 34 viikolla alkoi verenpaine nousta ja päädyin sairaalaan loppuajaksi.

Kaksosten kanssa on ollut työntäyteistä mutta ihanaa. Imettämisen kanssa oli ongelmia ja siihen mun mielestä pitäisi jokaisen kaksosäidin henkisesti varautua. Olin kuvitellut tietysti täysimettäväni lapsia, mutta sitten pikkuiset eivät jaksaneetkaan imeä ja tottuivat saamaan maidon pullosta. Kunnollinen rintapumppu oli tosi tarpeen, että saivat edes vähän äidinmaitoa.

Nyt nuo ovat hauskoja 1-vuotiaita taaperoita, jotka leikkivät ja kikattelevat yhdessä. Kun lapset olivat ihan pieniä, tuntui surkealta, kun ei koskaan ehtinyt esin syömisen jälkeen sylitellä rauhassa, kun aina oli se toinen odottamassa vuoroaan. Nyt juuri ajattelin, kun katsoin lasteni yhteistä touhua, että ihan varmasti kaksosuudessa on enemmän plussia kuin miinuksia!

Vierailija

Odotan kolmatta lasta ja vatsa on aivan järkyttävän kokoinen. Nyt olis rv 12+1, äitiyshousut vetäisin jalkaan jo vk8.

Vyötärönympäryksen perusteella olen ollut ekassa raskaudessa samankokoinen vk 22 ja tokassa vk 19.

Samoissa lähtömitoissa olin tämänkin raskauden alkaessa, mutta nyt vauvamaha on jo ihan selvä, ollut jo muutaman viikon.

Pelkään että tulokkaita olisikin kaksi, vaikka tottakai otettaisiin ilolla kaikki vastaan, mutta ajatuksena aika hurja.

Huomen päivällä on kyllä ultra, mutta jos joku kerkeisi ennen sitä kertomaan jotain olisin todella onnellinen!

Ja onnea kovasti ap:lle ja muille kaksosten äideille

Vierailija

En ollut sitä aikaisemmin huomannutkaan, pitää vaan rekisteröityä ensin:)

Olipas hienoja tarinoita teillä, toivottavasti meilläkin menisi noin hyvin.

Esikoisen odotus meni todella hyvin ja käynnistettiin 42+3, joten ainakaan sen perusteella ei olisi ihan kamalaa pelkoa pikku-keskosista, kait..

Miten teillä on maha kasvanut?? Itselläni siis nyt viikkoja 14+2, ja maha tuntuu valtavalta.

Mites se kaksosten synnytys??? Onko siis mahdollista synnyttää alateitse vai tuleeko helpommin automaattisesti leikkaus??? Pelottaa ajatuskin leikkauksesta, vaikka hölmöähän tässä vielä on miettiä sitä, kun aikaa on vielä reilusti ja toivotavasti nyt edes päästään sinne asti.

Mites olette jääneet äitiyslomalle??? Jäädäänkö kaksosraskaudesta aikaisemmin vai ensin sairaslomalle??

Kysyttävää on kamalastim, täytyy kait mennä tonne monikkopalstalle ja katsomaan noi linkit mitä on annettu,.

Tiedonjano on valtava, on niin uusi ja ihmeellinen asia!!!

Vierailija

Mulla oli A tulossa pää edellä ja B oli perätilassa, mutta meinasivat ettei olisi ollut mikään este alatiesynnytykselle.. Kun kuitenkin noita viikkoja oli jo aika reilusti kasassa eikä paikat alkaneet pehmetä, päädyttiin leikkuriin. Lääkkeellistä käynnistystä eivät ilmeisesti hirveesti monikko-odottajille tee, ja mulle vielä vähemmän kun mahassa oli arpi esikoisen hätäsektiosta.

Mä en tuosta sairaslomasta osaa sanoa, itse olin kotihoidontuella odotusaikana..

Voi että, toivon kyllä kaikkea hyvää teidän huimasti kasvavalle perheelle! On ne kaksoset vaan jotenkin huippujuttu.. :)

-ihna-

Vierailija

2 synnytti alateitse, B oli poikittain perätilassa, mut lantiossa oli tilaa ja sain synnyttää alateitse. B tuli jalat edellä... Synnytys käynnistettiin ja homma oli kuudessa tunnissa ohitse. Saikulle jäin rv24, kaikki oli hyvin mutta lääkäri määräs. Äippäloma on pidempi, olikohan 60 päivää... Aloitin normisti 30 päivää ennen la.

Maha oli aika mahtava, loppuaikoina piti isännän ajaa autokin parkkiruudusta pois, jos joku oli ajanut liian lähelle viereen, että mamma mahtui kyytiin =D.

Positiivisesti vaan ajattelet ja kuuntelet itseäsi ja omaa oloasi ja elät raskautta päivän kerrallaan. Olet tiukassa seurannassa koko raskausajan, joten nou hätä :)!

Vierailija

Kaksoset syntyvät keskimäärin rv37. Omani, tyttö ja poika syntyivät rv39+4. Mene tuonne keskustelujen monikko-osioon, sieltä saa vertaistukea :). Helsingin monikkoperheillä on myös hyvät sivut, käy myös suomen monikkoperheiden sivuilla. Tietoa löytyy paljon, kun googletat. Kaksplussan sivuillakin on oma osio monikkoperheille. Onnea odotukseen :), tunnen aina lämpöä sydämessä kun kuulen että joku odottaa kaksosia :).

Vierailija

Mun kaksoset leikattiin ulos rv39+2, kun ei näkynyt mitään merkkiä synnytyksen alkamisesta ja alkoivat olla jo aika reippaan kokoisia molemmat.. Tyttö tuli ensin, 3520g ja poika 3190g. Eli eivät kaikki ole keskosia.. Nuokin molemmat isompia kuin esikoinen aikoinaan :) Mäkin oikein hamstrasin pieniä vauvanvaatteita, että on sitten edes jotain jos oikein etuajassa tulevat.. No jäipä käyttämättä kokonaan ne pienimmät :) Hyvä tietysti jossain määrin varautua, onhan se keskosuuden riski suurempi kuin yksösraskaudessa.

Nyt ovat jo melkein vuoden ikäisiä, ens viikolla on synttärit :) Tää vuosi on ollu työntäyteinen mutta IHANA!! Kyllähän nuo saavat tuhoa ja toimintaa aikaiseksi enemmän kuin yksi lapsi, ja nyt kun jo kävelevät molemmat, niin toinen on pahanteossa kun toiseen keskittyy.. Ja esikoinen vielä hämmentää soppaa lisää :)

Raskausaika oli mulla tosi helppo. Siis ihan piece of cake. Niin oli kyllä esikoisenkin odotus.. Turvotusta jonkin verran loppuaikana, mutta ei sen ihmeempää vaivaa. Veriarvot yms. olivat itse asiassa paremmat kuin esikoista odottaessa. Äitiyspolilla käydessa nauroivat mulle, kun sissinä kipitin korkkareilla vaikka maha oli jo ihan valtava, mutta kun mä halusin näyttää nätiltä :) Yhtä lasta odottavat kulkivat siinä kohti jo terveyssandaaleissa, ja mä sen tuplamahani kanssa hienostelin.. Ja viimeisellä viikolla ennen leikkausta ajoin autolla mun kotiin ja takaisin esikoisen kanssa, kun kotona oli tylsää, matkaa suuntaansa melkein 100km. Ei kaksosraskaus siis välttämättä mikään kauhistus ole, ei kannata pelätä!

Kysele jotain, niin tiedän vastata paremmin.. Siis jos on jotain tiettyä :)

-ihna-

Vierailija

Lääkäri joka geminiraskauden totesi että, kaksosraskautta seurataan tiiviimmin äitipolilla mutta ei ollut puhettakaan että, olisi "pelotellut" millään asialla. Jälkeen päin kertoi että, tiesi minulle heräävän kysymyksiä. Mutta koskaan ei sanonut mitään tuon tapaista että, pitää alkaa henkisesti varautua tai blaa bla blaa. Paljon onnea ap:lle =)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat