Missä ovat kaikki ne parjatut vanhemmat, jotka "eivät aseta lapsilleen rajoja"? Onko täällä ketään?

Vierailija

Kun mietin lähipiiriäni, niin en osaa varmuudella nimetä yhtäkään perhettä, joka ei laittaisi lapsilleen ihan terveitä rajoja. Perheissä myös annetaan lapsille aikaa ja rakkautta ja huolehditaan heidän perustarpeistaan.

Kuitenkin mediassa kohkataan jatkuvasti rajattomista lapsista, joista tulee sitten isona kouluammuskelijoita tai muuten vain onnettomia. Missä nämä perheet oikein ovat?

Kommentit (6)

Vierailija

Tuo lapsi on vaan sydäntä särkevän ihana, että vaikea siltä on mitään kieltää...:) Ikää 4v. ja luonne kuin enkelillä, niin helposti tulee hemmoteltua.

Vierailija

Minulla on yksi ystävä (kohta entinen) joka ei aseta minkäänlaisia rajoja lapsilleen. On vain asettavinaan, mutta kun kieltää, se kuuluu lapsen korvaan "tee lisää" ja koko tilanne vain pahenee. Mitä enemmän kiellät, sitä enemmän lapset tekee pahaa. En kutsu heitä enää lasteni syntymäpäiville, koska meno on täysin kuin villistä lännestä ja kaoottista. Muut ihmiset joutuvat komentamaan ystäväni lapsia, mikä mielestäni on häpeällistä, mutta äitiä ei hävetä, hän ottaa nokkiinsa kun muut ovat niin innokkaina kasvattamassa. Nyt heillä on ongelmia vanhimman kanssa (5v), ja päiväkodista on tullut palautetta ja ihan aiheesta, että lapsi ei tottele käskyjä, ei noudata sääntöjä eikä mitään muutakaan. Nyt tälle lapselle suositellaan toimintaterapiaa ja yritetään siirtää kouluunmenoa myöhemmäksi!! Ja ystäväni todellakin kuvittelee laittaneensa rajat, mutta niitä oikeasti ei tarvitse noudattaa, joten rajoilla ei ole mitään merkitystä. Lapset tekevät koko ajan pahaa ja kiusaa, mutta eivät koskaan joudu esim. pyytämään anteeksi tai minkäänlaiseen vastuuseen.

Meillä kotona joskus sanoin jostain tavarasta, minkä poika oli ottanut kirjahyllystä, että se ei ole lelu, sillä ei saa leikkiä ja nostin sen korkeammalle.

Vierailija

Jotain rajoja on joka tapauksessa pakko asettaa mille hyvänsä lapselle, ja jotkut vanhemmat luulevat asettaneensa niitä rajoja riittävästi vaikka näin ei ole asia.

Ei sellaista ole olemassakaan joka ei ollenkaan mitään rajoja asettaisi.

Vierailija

Eihän kukaan voi myöntää, että rajoja ei ole??? Minulla on lähipiirissäni montakin perhettä joissa ei ole lapsille selkeitä rajoja, ja kun lapsi tulee kotiin jälki-istuntolappu kädessä vanhemmat vain sanovat ettei opettaja osaa käsitellä haasteellista lasta (lapsi on riehunut tunnilla ja huutanut, ettei opettajalla ole oikeutta rajoittaa häntä).

Vierailija

Nostin tavaran korkeammalle ja sanoin ettei sillä saa leikkiä, niin eikös poika kiivennyt kuin apina ja äitinsä vain nauroi lapsensa älykkyyttä ja ketteryyttä. MInä olin raivoissani. Mitkään kiellot ei tehoa, siellä vanhemmat tarvitsisivat kuria. Ja kyllä, he ovat akateemisia, kumpikin yliopistolla töissä ja älykkäitä.

Vierailija

Jokainen lapsi jolla ei ole rajoja, on haastava!! Kasvatus on haasteellista, ei siinä mitään, mutta ei se lapsi oikeasti ole haastava, jos syy on siinä ettei kyetä asettamaan rajoja!!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat