hidastunut kasvukäyrä+väsy+vatsakipu+hengenahdistus = ???

Vierailija

Kuusivuotias tyttöni on nyt viimeisen kuukauden ollut jotenkin tosi vaisu. Myös eskarissa tämä huomattu. Kun joululoma ei tähän auttanut, olen alkanut ihmetellä.

Nyt on kaksi viikkoa ollut eri tasoisia vatsakipuja lähes päivittäin. Eilen oli pahiten, makasi vain kyyneleet silmissä. Tänään on syönyt samaa ruokaa kuin eilen ja nyt riehuu pikkuveljensä kanssa. Ei oireita.

Kun oikein hengästyy, saattaa hengitys alkaa vinkumaan. Näin aika harvoin, mutta vinkuminen kuuluu selvästi ja hengitys vaikuttaa raskaalta.

Nyt juuri kävi neuvolassa ja kasvua ei olekaan tullut odotetusti! Vain 2½cm vuoden aikana! - jotain siis on vialla.

Onko kenelläkään hajua tällaisista oireista? Onko kenenkään lapsella ollut mitään vastaavaa?

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

mun tytöllä oli erittäin pahaksi päässyt maito-allergia, sitä ei vaan tajuttu vaikka lääkäreissä rampattiin.. laihtui, oli väsynyt ja veto poissa.. huulet oli ihan vaaleat ja muutenkin "kuin haamu"... vihdoin kun otettiin edes yhdet verikokeet niin hirvee anemia päällä...

teillä on tietty vielä toi hengenahdistus, no se on tietenkin mielenkiintoinen oire joka voi johtua toki astmasta mut ihan vaan alentuneesta fyysisestä kunnostakin.. eli kaikki yllä olleet arvailut keliakiat, allergiat, kilpirauhaset ym täytys nyt tutkia ja NOPEASTI.

meillä kun tilanne tutkittiin oltiin jo oikeasti semmosessa anemiassa että aikuinen olisi ollut teholla.. lapsi voi pitkään sairastaessaan pysyä suht hyvässäkin kunnossa, sitä ajattelee vaan että se on väsynyt... niin ja itse matkustettiin lopulta 150km että saatiin asioihin selvyys. se on kuitenkin sun lapsi!!!

Vierailija

hengenahdistus voinee johtua myös esim. vilja-allergiasta. Mä uskon, että meidän neuvolalääkäri kyllä topakasti hoitaa asiaa eteenpäin, jos on tarvetta.

Tänään on ollut hyvä päivä. Eilen oli huono. Samat ruuat (makaronilaatikkoa) eilen ja tänään, se on hämmentävää. Lapsi jaksoi illasta riehua eikä ahdistanutkaan. Leikkiä jaksaa. Mun mielestä on selkeästi vaisu ja hiljainen, liian kiltti ja rauhallinen. Kalpea. Mies ei tietenkään ole samalla tapaa huolissaan, eikä huomaa kaikkea - eihän ne miehet...

Jos tulee vielä eilisen kaltaisia päiviä, soitan kyllä neuvolaan (ja kartoitan yksityisten tilanteen) ja joudutan asioita. Jos päivät menevät kuten tänään, jaksanen odottaa sen 2½ viikkoa.

Vierailija

Neuvolassa nopeasti otetaan se hemoglobiini ja se näyttää ainakin paljon keliakian osalta.

Astma hoitamattomana pysäyttää kasvun, mikä tahansa sairaus tekee niin.

Vierailija

Siihen sopii mahaoireet ja vaisuus (oisko tyttö väsynyt)

Vinkuva hengitys... Kannattaisiko astmakin tutkia?

Mene lääkäriin ja pyydä ottamaan laaja verenkuva ja keliakiakokeet.

Vierailija

kai se voi olla sitäkin, mutta kasvu ei kai varsinaisesti astman takia yleensä pysähdy... kai?

Ei olla vielä tutkittu. Lääkärille on aika helmikuun alussa... ja siihen tuntuu olevan ikuisuus!

Vierailija

Meillä on vakuutus, joten ei ole rahasta kiinni. On siitä kiinni, että kun asuu periferiassa niin edes yksityiselle lääkärille ei saa aikaa varmasti alle kahden viikon. Toisekseen, tunnen neuvolalääkärin ja luotan häneen todella.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat