Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko tämän takia estää lapselta mummolavierailut?

Vierailija

Lapseni on 3-vuotias ja on joskus äidilläni hoidossa päivällä, joskus öisinkin. Äitini asuu yksin ja haluaa joskus pojan hoitoon omaksi huvikseen. Hän tarjoaa kuitenkin pojalle vain "huonoa" ruokaa, suolaisia ja rasvaisia ranskalaisia, pakastepizzaa, eineksiä, tosi harvoin vihanneksia jne. Ruokajuomana on limua tai vettä. Lisäksi hän ostaa poikaa varten paljon sipsejä, karkkeja jne. Olen sanonut, että tuo ei ole lapsille sopivaa ruokaa ja tarjoutunut jopa tuomaan tarvikkeet terveellisempään ruokaan ja sanonut, että maito on EHDOTON ruokajuoma. Kuitenkin hän syöttää vain sitä epäterveellistä ruokaa... Tiedän, ettei tuollaisen ruoan syöminen silloin tällöin tee pahaa, mutta nyt poika on alkanut kaupassa huutaa kokiksen ja pizzojen perään, enkä todellakaan halua syöttää niitä kotona!

Mitä sinä tekisit?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Jos harvoin niin minusta täysin ok! Me käydään mummolassa noin kerran kahdessa kuukaudessa ja saavat siellä syödä ihan mitä mummo tarjoaa..

Mutta lapselle vaan sanot että mummolassa on eri säännöt kun kotona. Jos siis niitä herkkuja kaupassa vinkuu.

Vierailija

jos ei nyt joka päivä siellä käy syömässä niin so what? Jos ruokavalio on muuten kunnossa, niin en usko että silloin tällöin syötynä tuollaiset herkut on vaaraksi. Ja kaupassa sanot sille lapselle vaan että meille ei osteta tuollaisia!

Vierailija

Toisaalta itse pyrin terveellisessä ruoassa ja herkuissakin varomaanfanaattisuutta ja lapset ovat vanhemmiten alkaneet saamaan karkkia tms joskun kun on synttäreitä tms. (Vierailevat jo kavereiden synttäreillä)

Vierailija

Mä olen aika monessa asiassa valmiin tekemään kompromissejä, jos se tarkoittaa sitä, että lapsillani on mahdollisuus nauttia isovanhemmistaan.

JOs kyseessä on oma äitisi, niin tuskin ruokavalio on yllätys? Tai tuskin äitisi oli kaikkien terveellisten elämäntapojen toteuttaja kun sinä olit lapsi.

Vierailija

Kävimme ennen noin kerran viikossa äidilläni, olimme useamman tunnin kerrallaan. Mutta koko sen ajan lapset mussuttivat ranskalaisia, eineslihapullia, pitsaa. pullaa, jätskiä ja karkkia, enkä hyväksy että kerran viikossa mässätään sillä tavalla. Siispä käymme nykyään joka toinen viikko tai harvemminkin.

Ikävää on, että ruoan takia joutuu viilentämään mummin ja lastenlasten välejä, mutta kun puhe ei mene perille. Ehkä pari viikkoa mummi muistaa, ja sitten meno on taas sama.

Sympatiani sinulle ap!

Vierailija

ja olisin todella pettynyt jos noin kävisi! Yrittäisin kyllä puhua äitini kanssa vakavasti ja veisin vaikka valmiit ruoat lapselleni mummolaan. En haluaisi missään nimessä kieltää lapsen ja isoäidin suhdetta, mutta olisin kyllä todella pettynyt; tuntuisi siltä että äitini ei kunnioittaisi minua ja lastani yhtään.

3-vuotias on kyllä aika pieni syömään tuommoista ruokaa...

Vierailija

mutta muuten saisi noita eineksiäkin syöttää, kunhan lapsi ei ole nälkäinen ja pelkästään syö karkkia.

Tosin meillä 5-vuotias ei vieläkään suostu juomaan limua, eikä syö pizzaa eikä esim. valmislihapullia, joten ap:n mummon pitäisi ainakin meidän lasten kohdalla keksiä jotain muuta:) Kotona meillä ei moisia juurikaan syödä, mutta kieltämättä lähes joka perjantai syödään shipsiä (lapset vähemmän, aikuiset enemmän). Jos ruokavalio on muuten terveellistä, niin ei se viikonlopun herkuttelu ihan pahasta voi olla, ja meillä rajoitetaan kyllä määrää.

Vierailija

Kun olin lapsi ja nuori, söimme tavallista terveellistä itsetehtyä ruokaa, vihanneksia jne. Nyt kun äiti asuu yksin, hän ei varmaan jaksa kokata vain itselleen ja syö vain eineksiä. Olen kerran vienytkin sinne ruokaa, mutta syömättä jäivät :(

ap

Vierailija

Jotkut eivät vain ymmärrä. Silloin tällöin ok, mutta jatkuvasti tekee jo haittaa arjelle.

Uskoisiko millään puhetta? Sääli olisi sekin, jos vierailut loppuisivat, mutta entä jos uhkaisi (ei lapsen kuullen).. Tai auttaako tuokaan, jos on kyse valtataistelusta, "minuahan ei tytär määräile".

Vierailija

Kaksi vaihtoehtoa

a) terveellinen ruoka ja lapsi tulee kylään

b) nykyinen ruokalinja ja lapsi ei tule kylään.

Ongelma ei ehkä vielä ole suuri, mutta mihinkään se ei katoa, vaan kasvaa lapsesi mukana. Joudut varmaan vähän tinkimään ruoasta, esim eineslihapullat voinevat jäädä mummolan pöytään, kunhan on edes pari kurkkusiivua ja maitoa eikä limsaa ja sipsejä.

Vierailija

eikö teillä tosiaan ole suurempia huolenaiheita kuin ruoka? Kun näen päivittäin kaupassa, mitä kaikkea yläasteikäiset ostavat ja syövät, samaan aikaan kun koulussa olisi tarjolla terveellistä ruokaa, minkä jättävät syömättä,, niin tämä keskustelu tuntuu vähän hassulta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat