Vauvan opettaminen tuttipullolle

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tästä voi olla montakin ketjua, mutten nyt jaksanut niitä etsiä. Saa nostaa myös vanhoja ketjuja, jos joku sellaisen tietää.

Mutta asiaan:

Olen menossa 3 viikon päästä töihin ja mies jää kotiin tuolloin 3kk ikäisen pojan ja 2v isosiskon kanssa. Olemme koettaneet antaa säännöllisesti tuttipullosta maitoa pojalle, jotta ei tulisi hylkimistä, mutta niin vain tällä viikolla pullo ei ole kelvannut. Neuvolasta annettiin neuvo ottaa jo nyt yksi pullosyöttö joka päivään, mutta kun siis tänään yritettiin, poika taisteli 2h ihan väsyksiin itsensä, oksensi kaiken juomansa korvikkeen ja suostui ottamaan pumpattua äidinmaitoa vain minulta pullosta ja silloinkin huusi vähän väliä vastalauseitaan. Mieheltä ei lopulta suostunut ottamaan mitään... Kokeiltiin siis kolmesta erilaisesta pullosta niin pelkkää korviketta, pelkkää äidinmaitoa ja näiden sekoitusta.

Äidinmaito siis menisi paremmin, mutta pumppaaminen ei ole todellinen vaihtoehto, koska minulta heruu vain n. 10-20 ml kerralla, eli ei mitään toiveita saada tarvittavaa määrää vaikka pumppaisin joka päivä.

Auttaako sitkeä harjoittelu? tässä on tosiaan vielä kolme viikkoa aikaa treenata, eli jos joku on onnistunut opettamaan pullolle ilman, että imetyksestä on tarvinnut luopua (uskon siis, että kuka tahansa vauva alkaa syödä pullosta, jos tissiä ei ole tarjolla ollenkaan), niin ottaisin mielellään kaikki kokemukset vastaan!

Ainakin sen tiedän, et kannattaa kokeilla niin, että minä lähden ihan oikeasti pois kotoa, sitä kokeillaan viikonloppuna. Tänään olin saunassa ja mies yritti olohuoneessa syöttää, mutta ehkä poika tajusi että tissitkin ovat paikalla...

Kiitos jo etukäteen!

-Osse kera tissipojan 2kk+

Kommentit (7)

Vierailija

Meillä tyttö reilu 3kk ja pullolle pitäis opettaa. Olen itse maidottomalla yms.dietillä ja ltistus reilun viikon päästä. Todennäköisesti siis saamme erityikorvikkeen ja siitäkin haluaisin että tyttö oppis pullolle, ainakin osittain.

Mutta kun ei huoli ei huoli pulloa, eikä tuttia. Montaa eri pulloa kokeiltu, vaan ei onnistu:( Aventin pullot käyneet vanhemmille sisaruksille, mutta tämä neiti ei kelpuuta. Viime viikonloppuna ostettiin Tommee Tippeen pullo, kun niiden sitä tuttiosaa myös kehuttu, mutta ei. Isän sylissä sentään ei ruvennut huutamaan, mutta ei myöskään juonut. Kun minä yritin tarjota, niin huusi itsensä nukuksiin. Ja ollaan myös kokeiltu niin että olen lähtenyt pois kotoa, mutta silloinkaan ei onnistunut.

Allergialääkräi sanoi että kolmen päivän jälkeen rupee varmasti syömään pullosta, mutta miten sitä voi huudattaa lasta, ei kai mitenkään. Totuus kai kuitenkin on, että kyllä lapsi sen pullon suostuu ottamaan kun on tarpeeksi nälkä.

Multa nyt ei tullu sulle neuvoja, lähinnä tsempitystä kun itsellä sama tilanne. Kohta typykkä tuolta heräilee ja aion taas kokeilla ja vielä apteekin korvikkeella, saas nähdä miten käy.

Toivotaan että teillä rupeaa pullo kelpaamaan.

-Tiziana ja tyttö 13vkoa

Vierailija

Terve,

Meillä oli sama vaikeus, kun palasin töihin lapsen ollessa 4,5 kk.

Pystyin imettämään aamuisin, usein lounaalla ja illalla, eikä poika muutamaan viikkoon juonut juuri mitään tuttipullosta. Sitten aloitimmekin jo kiinteät ruuat, ja poika käytännössä joi aamuisin ja iltaisin rintamaitoa ja päivisin söi lähinnä kiinteitä.

Kun imettäminen väheni (eli kun vähensin imettämisen vain aamuun ja iltaan), tuttipullosuhdekin parani. Eli karusti: lapsella piti olla riittävän kova nälkä eikä vaihtoehtoja.

Minusta näytti, että lapsi osasi ihan hyvin imeä tuttipullosta, mutta ei vain halunnut. Mutta pakottaminen ei silti meistä onnistunut.

Ainakin maito piti aina lämmittää rintamaidon lämpöiseksi, jotta mitään meni alas.

Summa summarum, arvelen, että hankalan alun jälkeen lapsesi kyllä tottuu/oppii imemään tuttipullosta vähitellen.

Tsemppiä työn ja perheen yhdistämiseen!

Vierailija

minua alkoi kiinnostaa, miksi (mitä oireita) teillä epäillään allergiaa? Meillä on myös lokakuussa syntynyt tyttö. Neiti puklailee sairaanloisesti. Kymmenkunta vaatekertaa päivässä. Neidillä on myös pitkä kakkaamisväli 3-5päivää. Näiden lisäksi voimakkaita ilmavaivoja ja vatsanväänteitä. Iho on kaunis. 3kk neuvolassa terkka vihjaisi mahdollisesta (maito)-allergiasta ja suositteli kokeilla maidotonta dieettiä.

Kiitos, jos ennätät vastata=)

Vierailija

No meidän tytöllä meni posket ihan yhtäkkiä kauheen näköisiksi, kirkkaanpunaiset ja kuivat. Lisäksi iho oli muutenkin aika kuiva ja läikikäs, atooppiseksi ihottumaksi lääkäri sen heti diagnosoi. Ja ilmavaivoja. Ja yöt oli ekan pätkän jälkeen levottomia. Oon nyt ollut vajaa 2 viikkoa maidottomalla ja posket parantuivat parissa päivässä. Viikon päästä maito-altistus.

Ilmavaivat pahenivat viime viikolla vaikka olin maidottomalla, tyttö haisi koka ajan, piereskeli ja vatsaan sattui. Olin syönyt aika paljon viinirypäleitä, niistä kulema tulee ilmavaivoja. Nyt on ilmavaivat hiukan helpottaneet ja tyttö nukkuu jopa 6-8 tuntia putkeen, aivan ihanaa. Niin ja samoin kakkausväli piteni hurjasti kun aloitin maidottoman, nyt oon syönyt joka päivä muutaman kuivatun luumun ja heti auttoi.

Kun nyt vielä sais neidin syömään pullosta...

-Tiziana

Vierailija

nyt on useampi päivä treenattu ja alkaa jo sujua joten kuten. Aika monet noista Sokeritopan vinkeistä on kokeiltu, ja meillä parhaiten sujuivat nämä:

Lainaus:

- tarjoa korvike hoikan normaalia lämpimämpänä

Upposi huomattavasti paremmin kunnolla lämmitettynä, ei tietenkään kuumana.

Lainaus:

- korvikkeeseen voi ensi alkuun sekoittaa hiukan sokeria (sokerin määrää luonnollisesti vähennetään suht nopealla aikataululla)

Ei kokeiltu.

Lainaus:

- tarjoa pulloa tyytyväiselle, ei-nälkäiselle vauvalle (ikäänkun leikin varjolla)

Meillä ei tehonnut, tai no leikkiihän sillä, mutta ei juonut yhtään.

Lainaus:

- tarjoa pulloa unenpöpperöiselle vauvalle

Tämä toimi hyvin, eli otin pojan ulkoa unilta ja tarjosin maitoa vielä ulkovaatteet päällä, pipo silmillä :) Eka kerta, kun upposi hyvin.

Lainaus:

- tarjoa pulloa imetyksen päätteeksi

Tämä ei myöskään toiminut meillä, eli poika imi tissistä itsensä tyytyväiseksi eikä pullo houkutellut sen jälkeen edes illalla.

Lainaus:

- joku muu kuin äiti tarjoaa pulloa

Meillä itse asiassa se olin minä, joka sain maidon menemään, mieheltä ei oikein suostunut, ja nyt ei olla pariin päivään koetettu miehen kanssa, kun olen tarjonnut maitoa nimenomaan päiväsaikaan, ettei illat mene pilalle pullotappelun takia. Ja jatkossakin maitoa tulee saamaan pullosta nimenomaan päivällä.

Lainaus:

- älä tarjoa pulloa samassa asennossa jossa imetät

Tämä toimi myös, eli pidän poikaa melko pystyssä asennossa selkä minuun päin.

Lainaus:

- kokeile eri tuttiosia

Meillä ei vieläkään oikeastaan juo tuttiosalla, mutta NUKin luonnonkuminen nokka oli se oikea! Tämä oli myös esikoisen suosikki alle vuotisena imetyksen loputtua.

Lainaus:

- jos vauvalla ikää tarpeeksi, kokeile velliä

Ei meillä vielä ajankohtaista.

Eli kiitos kovasti vinkeistä ja toivottavasti toimivat muillakin! Lisäisin vielä, että tässä asiassa niinkuin monessa muussakin meillä näyttää auttavan äidin määrätietoinen asenne, eli en epäröi vaan syötän, eikä vauva pääse aistimaan äidin epävarmuutta uuden asian suhteen. Tiedä sitten onko sillä oikeasti vaikutusta, mutta meillä sama on toiminut aiemminkin esim. yösyöttöjen lopetuksessa, unikoulussa, tutista luopumisessa, päiväunien sisänukkumiseen opettelussa jne...

Toivottavasti muillakin nämä keinot tuovat avun!

-Osse ja jo vajaata desiä pullosta juova poju

Vierailija

tänään kokeiltiin taas päiväunilta heränneelle nälkäiselle pojalle, ja melkein 50 milliä suostui juomaan! Eilenhän poika ei ollut supernälkäinen silloin, kun pulloa ekan kerran tarjottiin, ja sitten alkoi olla vissiin liian väsynyt ja nälkäinen ja kiukkuinen syödäkseen (ei meinannut nimittäin enää imetyskään lopuilta onnistua).

Aika jännälle siis kuulosti minun korvaani tuo, että "leikin varjolla" oppisi, mutta voihan sekin toimia. Kokeillaan näitä ja pidän peukut pystyssä että muistaa vielä, miten syödään + suostuu syömään isiltä...

Harmittaa niin kamalasti, kun mulla maito ei pumpulle heru, sillä tavalla olisi ollut niin helppo opettaa pullolle äidinmaidolla joka päivä + kerätä varastoja pojalle, mutta niillä mennään, mitä on annettu. :)

Kiitos myös muille kommentoineille, toivottavasti lapsoset oppivat syömään kun ruokaa on tarjolla pullossa.

Vierailija

hei, kerään tähän sellaisia binkkejä joita muistan lukeneeni:

- tarjoa korvike hoikan normaalia lämpimämpänä

- korvikkeeseen voi ensi alkuun sekoittaa hiukan sokeria (sokerin määrää luonnollisesti vähennetään suht nopealla aikataululla)

- tarjoa pulloa tyytyväiselle, ei-nälkäiselle vauvalle (ikäänkun leikin varjolla)

- tarjoa pulloa unenpöpperöiselle vauvalle

- tarjoa pulloa imetyksen päätteeksi

- joku muu kuin äiti tarjoaa pulloa

- älä tarjoa pulloa samassa asennossa jossa imetät

- kokeile eri tuttiosia

- jos vauvalla ikää tarpeeksi, kokeile velliä

nämä mulla tuli mieleen. mun eka ei meinannut oppia pullolle sitten millään, kakkonen ja kolmonen on vartavasten heti syntymän jälkeen opetettu pullolle, ja pullosta on siksi juotettu lähes päivittäin (-> päivällä pumpattua maitoa on annettu illalla lisämaitona, tämä myös auttanut täyttämään vauvan mahan yötä vasten, ja varmistanut minulle, eli äidille, yhden ainakin neljän tunnin unipätkän....)

lykkyä tykö :)

:x :x :x

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat