Pesua odottavan sisävaipan säilyttäminen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei vaan!

Olen hiljan aloittanut kestovaippailun vauvani kanssa, ja ihan noviisi olen kaikin puolin. Osaisiko joku kokenut nopsaan kertoa, miten käytetyt sisävaipat (käytän vauvalla siis kuori- ja sisävaippaa) pitäisi säilyttää sen aikaa, kun odottavat pesukoneeseen pääsyä?

Ensin ne huuhdotaan? Sitten laitetaan jonnekkin astiaan? Pitääkö liottaa?

Yritin löytää kestovaippayhdistyksen sivuilta tietoa, mutta en löytänyt mitään selkeää ja yksityiskohtaista. Katsoin tosin aika hätäisesti.

Kiitos kovasti jo etukäteen!

t. Evisa

Kommentit (8)

Vierailija

meillä on noita bumGenius 3.0 taskuja ja ohjeena on "store in dry pail" :-) Siitä ymmärsin, ettei sovi liotella. Tuskin nyt vedessä uittaminen haittaa, kunhan ei etikkaa tms. laita sekaan.

Korjatkoon joku, jos olen väärässä! :-)

Vierailija

kuivasäilytyksessä voi hajuhaittojen korjaamiseksi käyttää teepuuöljyä.

Meillä ollut kans ämpäri ja kansi. Joskus olen laittanut suljettuunkin ämpäriin teepuuöljyä ettei pyörry kun kannen avaa :p

Vierailija

*kannellinen ämpäri*. tai itseasiassa kasikin ämpäriä kun yhteen ei mahdu kakki kunnolla. vaipat saatan huuhtaista (en aina) ja kannen alle vaan :) kunhan pesuväli pysyy kohtuullisena (max. 3 päivää) niin hyvin on pärjätty. edellisessä asunnossa pidin ihan vaan ilmavassa pyykkikorissa, mut nyt täällä on niin huono ilman liikkuvuus, että tuli hajuhaittoja...

Lainaus:

Noita vaippoja, mitä käytämme ei edes saa liottaa.

mitä vaippoja ei saa liottaa? olis kiva tietää kun meillä on vaarilassa tapana vaan laittaa likoomaan kaikki... oon ostanu vaipat käytettyinä, joten alkuperäisiä hoito-ohjeita ei ole missään.

Tiina :)

Vierailija

Eli pesuun menossa olevat vaipat sellaisenaan kannelliseen muoviastiaan odottamaan pesua (noin 3 päivän välein pestään). Jos on kakkatahroja, niitä hieman käsittelen sappisaippualla ja samalla tulee vähän huuhdeltua, mutta pissavaipoille en koskaan tee mitään.

Meillä kestoilija jo 1,5-vuotias, joten pissa kyllä haiskahtaa :) mutta pesukoneessa puhdistuu. Aina välillä kaikki sallitut osat (ei kuoria) pestään 90 asteessa.

Ihan alkuun säilyttelimme vaippoja avonaisessa ämpärissä, mutta kiinteiden myötä viimeistään taisimme siirtyä kannelliseen astiaan.

Vierailija

Meillä säilytetään likaiset taskuvaipat ihan avoimessa muoviämpärissä. En huuhdo enkä mitään. Pesuun laitettaessa vasta vedän imut pois jolloin kyllä tuoksahtaa.. Mutta vaikka ovat pari päivää siinä sangossa koskematta niin ei kyllä oikeestaan haise, vaikka on lattialämmitys...

Vierailija

Meillä on käytetty ämpäriä, johon kansi laitettu höllästi päälle ja myöhemmin poljinroskista. Pikkuvauvan pissavaippoja (lähinnä harsoja) en edes huuhdellut vaan nakkasin suoraan ämpäriin, mutta isommalla lapsella pissa jo haiskahtaakin. Koskaan en ole vaippoja liottanut.

Vierailija

on kannellinen ämpäri pesukoneen vieressä. Itse käytän taskuvaippoja ja imut huuhtelen. Sitten vaan ämpäriin. En liota koskaan. Noita vaippoja, mitä käytämme ei edes saa liottaa.

Joskus en jaksa edes huuhdella, heitän vaan ämpäriin ja ennen varsinaista pesua pyöräytän vaipoille huuhteluohjelman. Tuo kansi pitää kyllä hajut ämpärissä.

Vierailija

No, meillä on liki puolitoista vuotta käytetty BumGeniuksia, ekana 2.0:aa, ja myöhemmin myös 3.0 -versiota, aktiivikierrossa kymmenkunta tuollaista. Kaikki kakkavaipat (sekä BG:t että muut tasku-, AIO- ja sisävaipatkin) liotetaan meillä pesuun asti miedossa, väljässä pesuainevedessä, eikä yksikään vaippa ole kärsinyt ollenkaan. Laminoinnit on aivan kunnossa, samoin kumpparit. Ainoastaan tahrat loistaa poissaolollaan :D Pidän myyttinä ja urbaanilegendana tuota, ettei vaippoja voisi liottaa. Omien kokemusteni perusteella sanoisin: myth busted.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat