Jos on tarkkavaisuushäritiö ja tavallsiella luokalla, voiko saada kokeista aina

Vierailija

täysiä pisteitä? Ts. voiko oppia hyvin ja omaksua tiedon niin erinomaisesti? Ja keskittyä kokeisssa niin hyvin? Luokalla jotkut oppilaat tekevät kokeet ns. ositetusti eli joka tehtävän jälkeen käyvät tarkistuttamassa kokeet avustajalla ja samalla saavat hengähtää. Oma lapseni tekee kokeet "putkessa" ja saa aina kaikki oikein. Kuitenkin tunnilla opettajan mukaan pitää patistella tekemään tehtäviä ja ihmettelenkin miksei oma lapseni saa tehdä kokeita ositetusti....

Kommentit (12)

Vierailija

iän myötä tilanteenhallinta kehittynyt! Meidänki lapsi (tokaluokalla) jaksaa jo lukea pitkiä kirjoja ja tosiaa kokeet menee hyvin. ap.

Vierailija

Tarkkaavaisuushäiriö VOI olla sellainen, että pystyy silti keskittymään jos on oikeat olosuhteet - toisille se on rauhallinen ympäristö, toisille jotain tarpeeksi kiinnostavaa ja haastavaa, mihin keskittyä, kolmansille taas tietty stressitilanne (tämä on aika harvinaista kyllä, eikä yleensä samallakaan ihmisellä päde kaikkiin erilaisiin stressitilanteisiin vaan vaan toisiin).



Eli sun lapsellasi voi olla tarkkaavaisuuhäiriö, mutta tarkkaavaisuushäiriö ei tarkoita tyhmyyttä. Niinpä hän voi silti oppia tarpeeksi hyvin saadakseen täysiä pisteitä kokeista. Hän ei todennäköisesti opi aivan samalla tavalla kuin muut, mutta mitä sen on väliä, kun hän kuitenkin on löytänyt tavan, jolla oppii. Ehkä hän ei pysty keskittymään tehtävien tkeoon koulussa, mutta oppii tehdessään kotona läksyjä tai ehkä hän oppii juuri sillä tavalla, että saa välillä hengähtää säheltämällä jotain omiaan.



Kokeessa on sitten juuri sopiva haaste siinä kokonaisuudessa ja hän saa sen tehtyä kunnolla. Jos hänelle annettaisiin tilaisuus hengähtää kokeen välissä kuten muille, se ei ehkä enää toimisikaan niin hyvin - siinä välissä voisi tulla muita ajatuksia ja ne voisivat viedä keskittymisen omille teilleen. Jos tämä järjestely kerran toimii lapsellesi, niin älä ihmeessä mene pilaamaan sitä vaatimalla hengähdystaukoja - sitäpaitsi ennen pitkää niiden muidenkin lasten tähtämisessä on tehdä koko koe yhtä mittaa.

Vierailija

se viittaa tarkkaivaisuushäiröön jos ei osaa keskittyä tehtävään. Mutta itse siis mietin, että kun kerran on niin hyvä kokeissa ei tarkkaivaisuuus voi kovin huono olla. Siis kuvittelen näin, mutta tietääkö kukaan? ap.

Vierailija

liittyvää tarkkaamattomuutta. Minun lapseni ope sanoi lapsestani, että on vaan sellaine haaveilija, runotyttö. Ei ole puhunut mitään tarkkaavaisuushäiriöstä, vaiikka siis haaveilee tunnilla. On myös hyvä koulussa.

Vierailija

ala-asteella, eli tein tehtävät ja kokeet aina tosi nopeasti ja yleensä kaikki oikein. Vietin loppuajan höpöttäen vierustovereille halusivatpa he kuunnella tai eivät. Eli tarkkaavaisuus voi olla ihmisillä erilainen. Kyllä minäkin jo yläasteella osasin istua ja tuijottaa ikkunasta ulos saatuani aina tehtävät ensimmäisenä tehtyä.

Vierailija

joka on huono keskittymään 'tylsään' asiaan, toimii tehokkaasti ja hyvin kun on kiinnostunut. Eli jos koe on haastava ja kiinnostava juttu, ei tarvitse apua keskittymiseen, mutta helpot laskut tylsällä tunnilla eivät riitä kiinnittämään huomiota.



Omalla pojalla oli samanlainen tilanne nuorempana. Lukaisi tuhatsivuisen kirjan parissa päivässä, mutta ope joutui huomauttelemaan keskittymisestä vielä toppuluokallakin (jolloin todellakin luki yli tuhatsivuisia kirjoja). Nyt iän myötä oma tilanteenhallinta on kehittynyt.

Vierailija

Meillä 4lk tarkkaavaisuushäiriön omaava poika. Poika tekee kokeet "eristyksissä", yksin siis, toisinaan pienessä ryhmässä. Kokeet menevät näin paremmin, mutta täysiä ei ikänä ole tullut, korkeintaan 9+, useimmiten 8. Jos tekee luokassa kokeen numero on yleensä 6 tai 7. Luokassa tehtynä ei pysty keskittymään vaan open mukaan tuijottelee muita, ja kun joku on saanut kokeen tehtyä meidänkin poika lopettaa kokeen teon. :(



Onneksi on saanut nyt paljon lisäapua ja tukea vaikka ei olekaan erityisluokassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat