Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa opiskelusta kätilöksi tai sairaanhoitajaksi! millaista oli?

Vierailija

millainen palkka? kuinka vaikeita pääsykokeet?

Kommentit (10)

Vierailija

sairaanhoitajaksi. Työ on kyllä mukavaa, mutta koska se on pääasiassa 3-vuorotyötä, en halua sitä lähteä tekemään pienten lasteni vuoksi. Siksipä katselen tässä myös lähihoitajan töitä, kun jonkun verran kokemusta on lähärin hommistakin. Määräaikaisuuksiahan nämä työt lähinnä on, se on ikävä puoli :-(

Palkka mulla on ollut kaupungin leivissä reilu 1800e (tein sillon lähihoitajan töitä, mutta sain sh:n palkan..). Ja sairaalassa kun tein sh:n töitä, palkka oli 1756e, ei lisiä, kun oli päivätyö.

Pääsykokeet ei ainakaan sillon olleet vaikeat kun hain opiskelemaan. En kyllä nyt muista tarkkaan mitä siinä oli kun on 8v aikaa.. Opiskelu oli ihan mukavaa aikaa. Paljon harjoittelua.

Vierailija

Lainaus:

Palkka 2200 ja risat. 3-vuorotyö joka minusta on loistava kun lapset pieniä. Eri asia sitten kun menevät kouluun, mutta en ymmärrä mikä jonkun mielestä tekee vuorotyön mahdottomaksi kun on lapsia?!

Mies myös sh joten saamme lapset hoidettua kotona kun teen vaan puolikasta työaikaa (pääasiassa yövuoroja). Ikinä en suostuisi tässä vaiheessa vaihtamaan päivätyöhön!

Opiskelusta en paljoa muista..

Ekan vastaajan kertomaa että työt lähinnä määräaikaisia en myöskään ymmärrä. Pääkaupunkiseudulla ainakin kyllä vakipaikan saa lähes heti,

Ja tällä hetkellä saan käteen peruspalkkaa vain vähän päälle 800e johtuen puolikkaasta. Mutta siihen päälle kuntalisät ja kotihoidontuki ja lapsilisät niin eipä tuossa häviä oikeastaan mitään kun miinustaa koko palkasta vielä hoitomaksut mitä tulisi 2 lapsesta kuussa. Tosin niitäkään ei paljoa tule koska lapset tulevat olemaan hoidossa n 10x*/kk

Vierailija

... palkkaus tietysti vaihtelee työaikojen mukaan. Itselläni peruspalkka nyt noin 2200 e, siihen kolmivuorolisät, eli yhteensä noin 3000 e/kk.

Vierailija

Ja aion vaihtaa alaa. Lähden opiskelemaan joko sairaanhoitajaksi, kätilöksi tai muuta hoitoalaa.

En kyl koe olevani liian vanha opintoihin ja alan vaihtoon. Mulla on kuitenkin vielä kymmeniä vuosia työelämää edessä. Et kyl ehtii.

Vierailija

Opinnot lukiopohjalta kestivät 4,5v. Alku oli aika tylsää ja vasta koulutuksen puolivälissä päästiin kätilö-asioihin. Harjoittelut olivat välillä rankkoja ja niitä oli paljon (vanhainkoti, sisätaudi, kirurginen, operatiivinen=leikkuri, synnytyssali, lapsivuodeosasto, vastasyntyneiden osasto, naistentaudit jne). Suoraan sanottuna toiset harjoittelupaikat olivat aivan kamalia (esim opiskelijat olivat alinta kastia, osaston henki oli tulehtunut), mutta toiset taas aivan loistavia. Kätilöllä on siis myös sairaanhoitajan pätevyys. Päivätöitä alalta on vaikea saada, joten jos ei ole valmis 3-vuorotöihin niin kannattaa todella harkita tarkkaan alaa. Toisaalta työ on mielenkiintoista ja antoisaa ja mahdollisia työpaikkoja on paljon. Minusta opiskelemaan oli kohtuullisen helppo päästä, kun tiesi mitä haluaa. Ja kyllä vanhemmankin kannattaa ruveta opiskelemaan alaa, jos silta tuntuu. Meidänkin ryhmässä ikähaitari oli 19-38v

Vierailija

Olen lopettelemassa opintojani... että työelämästä en osaa sanoa vielä mitään.. Itselläni ensimmäiset 2 vuotta olivat hyvin intensiivisiä ja tiukkoja koulun suhteen.. pitkiä päiviä koululla ja paljon kirjallisia töitä. Toisaalta työharjoittelut

rytmittävät mukavasti opiskelua ja saavat katseen kääntymään oikeaan työhön.

viimeiset 1 1/2 vuotta ovat olleet aikataulullisesti helpompia ja kursseja on vähemmän. Itse kun hain 4 vuotta siten kouluun oli psykologiset testit, kielistä koe , äidinkielestä koe ,sekä matematiikantesti. Mutta näihin ei tosiaan voi oikein valmistautua millään..

Mitäköhän muuta vielä kertoisin. Opiskelujen ohella olen tehnyt töitä alalla kokoajan,ja kokenu sen hyödylliseksi. Töitä olen tehnyt melkein kaikkialla missä olen ollut harjoittelussa, pitkiksellä, vuodeosastoilla, psykiatrialla, vanhainkodeissa ja teho-osastolla. Nyt opintojen loppupuolella on loytynyt oma paikka jo työmarkkinoilta.

Vierailija

muuten on ihan mukavan rankkaa koko ajan :) Perheellisenä ei voi muuta sanoa, kuin että rankkaa (kolmivuoroharjoittelut, iltaluennot yms)

Viimeistä vuotta mennään kätilökoulutusta ja opinnot ovat kiinnostavia

Vierailija

Palkka 2200 ja risat. 3-vuorotyö joka minusta on loistava kun lapset pieniä. Eri asia sitten kun menevät kouluun, mutta en ymmärrä mikä jonkun mielestä tekee vuorotyön mahdottomaksi kun on lapsia?!

Mies myös sh joten saamme lapset hoidettua kotona kun teen vaan puolikasta työaikaa (pääasiassa yövuoroja). Ikinä en suostuisi tässä vaiheessa vaihtamaan päivätyöhön!

Opiskelusta en paljoa muista..

Ekan vastaajan kertomaa että työt lähinnä määräaikaisia en myöskään ymmärrä. Pääkaupunkiseudulla ainakin kyllä vakipaikan saa lähes heti,

Vierailija

Tsemppiä vain opiskeluun. Ajattele, sulla on noin 30 työvuotta vielä jäljellä.

Kätilö- tai sh-koulun pääsykokeet eivät ole kovin haastavat, paljon mitataan hakijan arvomaailmaa, ajatuksia ihmisarvosta, itsemääräämisoikeudesta ym. Tällä pyritään saamaan oikeanlaiset ihmiset hoitoalalle.

Kaikki opiskelu on toki rankkaa, mutta myös antoisaa, kun tietää opiskelevansa oikeaa alaa.

Työ on monipuolista, antoisaa ja haastavaa. Mutta kolmivuorotyö on todella kuormittavaa, koko perheelle. Ikävät työajat ovat ainoa asia, joka on minut saanut joskus katumaan ammatinvalintaani.

Uusimmat

Suosituimmat