Haaveissa talo, paljonko uskaltaa ottaa lainaa 2400 euron nettotuloilla?

Vierailija

Onko kenelläkään kokemuksia lainanotosta vastaavalla tulotasolla? Vai onko parempi haudata haave...omarahoitusosuutta ei juurikaan ole.

Kommentit (11)

Vierailija

lainaa olisi tarjottu noin 130 tonnia, 124 päätin ottaa. Täytyy kyllä sanoa, että tää on aikalailla sopiva summa. Suuremmasta lainasta tulisi jo aika iso kuukausierä.

Vierailija

elämäntilanne nyt se, että vain toinen on ansiotyössä. Korot ovat nyt alhaalla ja pankki tarjoaa lainaa jopa 5 vuoden kiinteällä korolla. Talousasiantuntijat ovat ennustaneet, että korot tulevat vielä alaspäin, joten alhainen korko houkuttelee haavelilemaan...

Vierailija

suunnilleen samat nettotulot, mies 1600€ ja mun kh-tuki n.400 plus kahdesta lapsilisät, eli nettotulot 2200€.

Ostettiin talo, pankista ilman omarahoitusta lainaa 67 000€. Hyvin on pärjätty, lyhennys 500€. Minulla nyt tulot pari sataa korkeammat kun teen osa-aika töitä.

1/3 tuloistahan se lainanlyhennys maksimissaan saisi olla. Oltaisi mekin varmaan saatu isompikin laina, mutta täällä maaseudulla kun tuollakin saa jo ison talon ja palan metsää ;)

Vierailija

riippuu tietty mistä päin taloa etsitte. Noilla tuloilla ottaisin max 100k€ lainaa 20 vuodeksi. Silloin asumiskulut lainoineen ja korkoineen olisi n 1000€/kk. Eipä sillä juuri taloa saa....

Vierailija

Mulla omaa rahaa reilu 70te ja tulot n. 2200e/kk plus lokkeilevan ukon tulot, ostaa ruokaa mut lainaan ei voi osallistua.

Lupasivat vain 80te tai ihan max 100te, viime viikolla olin pankkiin yhteydessä

Vierailija

Otin saman luokan tuloilla reilut 120 000. Enemmän olisin uskaltanut ehkä ottaa, jos olisi selvä tulonkehitys näkyvissä. Hurjintahan isoissa summissa on se, että korkojen nousut tuntuvat paljon selkeämmin, vaikka kuinka olisi tasaerälyhennys. Korkoja laskiessani ottaisin huomioon erityisesti sen, että jos korkojen osa lyhennyksestä on iso, jouston mahdollisuudet vähenevät.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat