Missä vaiheessa vauva/ lapsi saa alkaa nukkua mahallaan?

Vierailija

Nukutus kuitenkin aina ensimmäisen ikävuoden aikana selälleen (tai kyljelleen jos selälleen ei millään onnistu).

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Jos tapauksia olisi vaikka 18, joista selällään nukuttaminen "pelastaisi" 30-50 %, niin mikä prosentti (promille) = riski, suhteutettuna tuohon 50 000?

Joten eiköhän nyt lopeteta tää turha keskustelu.

Vierailija

niin annoin hanen nukahtaa (minun lasnaollessa) mahallaan, ja sitten kaansin hanet varovasti selalleen. Tama oli mun mielesta hyva ja riskiton kompromissiratkaisu, koska 10 minuutiia jotka nukahtamiseen yleensa meni vatsallaan (tiedan, oli onnekas!) vahdin vieressa.

Vierailija

Lainaus:

niin kuinka moni niistä oli mahallaan kuollessaan?

Näillä suosituksilla tuskin yksikään. Eli se siitä.

Kas kun kaikki eivät tee asioita suositusten mukaisesti.

Vierailija

Miksihän minä uskon enemmän kv. tutkimuksia jotka systemaattisesti sekä mm. Yhdysvalloissa, Isossa-Brittanniassa, Ranskassa ja Saksassa toteavat että selällään nukuttaminen on vähentänyt kätkytkuolematapauksia 30-50% per vuosi enkä Käpy ry:n sanomaan että asiasta ei ole tarpeeksi tutkimuksia joten ei voi sanoa että auttaako selällään nukuttaminen vai ei.

Hyvänen aika - jos esim. Yhdysvalloissa selällään nukuttamisohjeiden jälkeen kätkytkuolemien määrä tippui 50% per vuosi niin kyllä sillä nukuttamisasennolla on pakko olla väliä vaikka vuosissa olisi ollut jotain muitakin eroja.

Vierailija

Jos Jenkeissä syntyy 100 kertaisesti lapsia per vuosi niin kai nyt niitä kätkytkuolematapauksiakin on himpun verran enemmän kuin Suomessa???

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

uni jää sen takia niin levottomaksi. Eivät mahallaan pääse säpsimään.

Uni on levollista meille kaikille.

T: se neljättä mahallaan nukkujaa oottava

Vierailija

useat tutkimukset, myös suomalaiset, todistavat, että kätkytkuoleman riski on selvästi suurempi, jos vauva nukkuu vatsallaan. Tuollaisella "jos on tarkoitus" -uskolla voi tietysti perustella vaikka autoilun ilman vöitä tai vaikka ikkunasta hyppäämisen, jos siltä tuntuu. Meillä luotetaan moneen kertaan todistettuun faktaan.

Lainaus:

on teillä ihme ajatukset.

Kyse ei ole aikuisen unesta, vaan siitä että se vauva itse nukkuu paljon paremmin ja levollisemmin vatsallaan. Sopii kokeilla.

Vierailija

Kyllä ne nykyajan lapset saavat olla ihan tarpeeksi vatsallaan koska nykyisin taas korostetaan paljon enemmän kuin aikoinaan sitä että valveaikaan vauvan tulee saada vatsallaanoloaikaa.

Ja juu, kokemusta on. Eka lapsi syntyi -93, seuraava -04 ja vika -07.

Vierailija

... Tämä on kiinnostava väite - puhtaan tieteellisesti. Toivottavasti palstaa lukisi joku neuropsykologi tms., joka osaisi ottaa kantaa. Minulla on kuitenkin sellainen mielikuva, että refleksit eivät ole opittavissa, opetettavissa, poisopittavissa tai poisopetettavissa. (Jos ne olisivat, ne eivät olisi refleksejä.)

En nyt ihan tarkkaan ymmärrä, kuinka rytminen liiketerapia tms. voisi aidosti _poistaa_ refleksejä tai miten liiketerapia nyt opettaisi säätelemään refleksejä vauvoilla, joilla motorisen korteksin ja aivojen etuosien kytkennät eivät ole vielä hyvin jäsentyneitä... Esim. hengitysrefleksiä voi oppia säätelemään (hengityksen pidättäminen), mutta se vaatii kehittyneitä aivojen etuosia.

Eikä refleksejä voi "POISTAA" - ne POISTUVAT. Sitä en osaa arvioida, missä määrin selällään nukkumisella on yhteyttä niskarefleksiin...

Mutta mun on vaikeaa nähdä, MITÄ yhteyttä niskarefleksillä on OPPIMISVAIKEUKSIIN.

Vierailija

mutta monissa tilastoanalyyseissä noin 65 prosenttia kätkytkuolemaan kuolleista vauvoista on nukkunut vatsallaan.

Osa on toki jo sen ikäisiä että ovat kääntyneet itse vatsalleen vaikka heidät olisikin nukutettu selälleen.

Lainaus:

niin kuinka moni niistä oli mahallaan kuollessaan?

Näillä suosituksilla tuskin yksikään. Eli se siitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat