Mun pitäisi karsia kodistamme pois puolet irtotavaroista ja vaatteista. Mistä aloittaisin?

Vierailija

Tarvitseeko lapseni esim 4 samankokoista lakkia tai hanskoja. Omia puseroita minulla on vähintäänkin 70kpl ja housua 30kpl. En raaskisi luopua mistään

Kommentit (12)

Vierailija

ja oikeasti on pakko ostaa jos löytää kivat vaatteet, eihän sitä tiedä vaikka joutuu työttömäksi tai muuten ei ole enää varaa ostaa mitään

Vierailija

"suuren puhdistuksen". Oikeasti, edelleen minua jaksaa hämmästyttää, miten vähän ihminen todella tarvitsee, kunhan vaatteet ovat istuvia, hyvälaatuisia, mätsäävät eri tavoin yhteen ja niiden väri on oikea.

Ehdotan, että siivousta aloittavat alatte varovaisesti. Ottakaa pois ensin vain ne rytkyt, joita ette missään tapauksessa koskaan tule pitämään, ei siis komeroista kaikkea yhtäaikaa ulos, vaan ensin jätesäkkiin ne 15 vuotta vanhat collegepaidat ja muinaismalliset farkut, kuinka hotteja ne aikoinaan olivatkin. Tämä säkki uffalee tai roskiin.

Kun tilaa tulee lisää, näette paremmin ja voitte tiivistää kampaa. Seuraavaan säkkiin menee sitten kirpparikamat tai oikeat hyväntekeväisyyskohteet.

Edelleen kun tilaa toimia on enemmän, käykää läpi alusvaatteet, sukat, sukkahousut, t-paidat ja sensellaiset. Jättäkää vain primatavara, kulahtaneet rintsikat ja reikäiset alkkarit roskiin.

Sitten kengät. Nyt OIKEASTI laatusilmä käteen. Jätä kengät vain jos ne ovat ehjät, mukavat, malli miellyttää vaikka olisikin vanha malli. Kengät kestävät retsoilua paremmin kuin farkut, kunhan ovat hyvälaatuisia.

Nyt kun vaatehuoneenne ovat lähest tyhjät, näet mitä sinulta puuttuu. Hankkikaa ne ja vain ne. Jos huomaat tarpeen, laita muut siihen kuuluvat asuosat päälle kauppaan. Näin saat juuri tarvittavan osan.

Sitten kun vaatekaappi toimii, hallitkaa sitä niin, että jos ostatte uudet housut, laitatte vastaavat pois. Sama kaikkien vaatekappaleiden kanssa. Näin komero ei koskaan ole vanhentuneiden rytkyjen hautuumaa.

Vierailija

Paikkaat sitä ostelemalla ja hamstraamalla. Kohtaa pelkosi, tee se vaikka rentoutusmusiikin ääressä samalla kun käyt kamojasi läpi. Kun saat luovuttua kamoistasi, luovut samalla peloistasi.

Rahasi voit sitten käyttää tulevaisuudessa vaikka matkusteluun.

Vierailija

mulla hieman samaa ongelmaa tosin sillä erotuksella, että raskisin kyllä luopua KAIKISTA niljakkaista vanhoista lumpuista, mitkä tukkivat vaatekomeroni, mutta kun ei ole varaa ostaa kerralla komerollista uusia vaatteita, niin en voi. :(

Uskon viimeinkin "löytäneeni tyylini" ja harmittaa, etten pääse kertarysäyksellä sitä toteuttamaan. Elämä jatkuu siis vielä pitkään (ainakin osittain) virttyneissä trikoorytkyissä laahustaen...

Vierailija

Mulla on vaan 5 housut, siinä on jo ns siistit mukana.

Laita vaatteeet hyväntekeväisyyteen tai huutonettiin myytäväksi. Saat hyvän mielen itsellesi, kun lahjoitat. Jos myyt huutonetissä, niin laitat rahat säästöön ja ostat niillä sitten jotain tosi kallista ja vain sellaista mitä tarvitset tilalle.

Vierailija

Lakit ja hanskat ei paljoa tilaa vie. 4 hanskat on hyvä olla jos katoaa hanskoja.

Lakeissakin riippu siitä ovatko kaikki yhtä paksuja. Pitää olla erikseen pakkasille lakki ja syyslakki. Jos tulee esim. täitä on hyvä olla lakki jota ei ole käytetty.

Omia vaatteitasi voi hyvinkin hävittää puseroita 30kpl ja housuja 10kpl.

Minulla ole kuin 3 housut + 3 pitkikset ja puseroita 5 + t-paidat ja topit. Hyvin pärjään kun pesee pyykkiä useasti.

Vierailija

Eilen taas ostin itselleni 3 kpl farkkuja 6kpl puseroita ja yhdet suorat housut. Oli ihan pakko ostaa kun puserot maksoivat 1€ kpl ja farkkuja oli pakko ottaa useat kerralla koska olen läski ja sopivia on tosi hankala löytää eli pakko ostaa jos kohdalle hyvät sattuu. ap

Vierailija

ja turha roina kuten irtokynttilät kierrätykseen ja

turhat astiat-

ja matot

ja paperikansiot

ja vanhat kirjat ja lehdet

t. toinen orava

(ks hesarin eläintesti, jos ehdit-

testaa oletko sinäkin orava, joka säilyttäääää...)

Vierailija

Itse saman urakan läpikäyneenä toimin seuraavasti:

- liinavaateet. Jokaiselle perheenjäsenelle kaksi lakan-tyynyliina-pussilakanasettiä plus pari vierasvaraa.

- kirjat. Jätin vain ne, joita tiedän lukevani vielä joskus tai käyttäväni muuten arjen avukseni. Kaikki muut lahjoiatin kirjastoon.

-koriste-esineet, kipot, maljakot yms. Ne, joista oli iloa, jäivät, kaikki muu annettiin kirppikselle. Myös pelottavat häälahjat ja muu sälä, mitä siihen saakka oli säilyttänyt "pakosta".

-vaatteet. Kaikki "ihan kivat" jutut menivät kirpparille, ainoastaan vaatteet joista oikeasti pidin, jäivät kaappiin. Vuoteen käyttämättömät vaatteet lähtivät, samoin ne, joiden kohdalla epäröin.

-laukut, reput, meikkipussit, pätee sama kuin vaatteisiin.

Keittiössä karsin myös kovalla kädellä. Mitä vähemmän roinaa, sitä enemmän Elämää!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat