TÖNIMINEN osa koululaiselämää???

Vierailija

Olen ihmeissäni. Poika on ekalla luokalla ja jo koko syksyn tuntui, että välituntileikit ovat painimista, hippaa, jossa tönitään toinen kumoon jne.? Välillä on isompiakin mukana ja heittelevät näitä ekaluokkalaisia "leikkimielisesti". Nyt oma poika on kertonut useasti, että eräs ihan hyvä luokkakaveri tönii häntä missä sattuu. Siis ihan yllättäen, ilman leikkiä. Kaveri on omaa poikani huomattavasti isompi. Oma poika ei pistä kunnolla vastaan vaan antaa töniä. Pari kertaa on sattunut selkään, päähän jne.

Eilen taas vastaava episodi. Annoin pojan valita, että joko itse hoitaa asian (=sanoo kerrankin kunnolla, että ei tykkää tönimisestä ilman että se kuuluu leikkiin) tai minä soitan ko. kaverin äidille. Poika halusi itse yrittää mutta tiedän, ettei saa sanotuksi kuitenkaan.

Nyt kysynkin, että onko tämä kovinkin tavallista alakoulussa? Miten teidän lasten koulussa?

Kommentit (8)

Vierailija

juuri eilen kävin koululla ja siellä oli seinillä kiinalaiskommunistityyppisiä sloganeita tyyliin "Sanat ovat tekoja" ja "Älä koske toiseen ilman lupaa" yms. Mahtaa olla opettajilla skitso olo kun pannaan pitkin seiniä elämänohjeita joita kukaan ei noudata. Ihan hullun hommaa.

Vierailija

Niin kauan kuin se tehdään iloisella mielellä ja hymy huulilla, on asia hallinnassa ja kyse on leikistä eikä siihen tarvitse puuttua. Päinvastoin se on nuorten poikien normaalia kanssakäymistä. Sitten kun tönijällä alkaa nousta "kiilto silmiin" ja huumori katoaa, tulee tilanteeseen puuttua.

Suunnilleen tällaiset ohjeet oli Jari Sinkkosen kirjassa "elämäni poikana".

Vierailija

Meillä on ollut juuri sellainen isokokoinen ja kömpelö poika, joka pienempiä ja arempia alkuun on vähän pelottanut. Mutta kun ollaan tutustuttu paremmin, ja yhdessä asiasta juteltu, niin kyllä se on sitten selvinnyt. Ei meidän poika ole asiaa ainakaan pahalla ottanut, itse pitää tärkeänä sitä, että oppisi olemaan kavereiden kanssa varovasti. Ja mitä isommaksi on tullut, niin sitä paremmaksihan nuo sosiaaliset taidot ovat kehittyneet.

Ja mieluummin jutelkaa vanhempien kanssa suoraan, kuin päivitelkää selän takana. Ettei siitä tönijästäkään tehdä pahempaa kuin on, jos asia olisi selvitettävissä.

Vierailija

Mun poika on rauhallinen ja ujokin mutta kyllä mukana aina näissä fyysisissä leikeissä. Mutta on alkanut valittaa juuri tätä tönimistä, joka tapahtuu aivan yllättäen, silloin kun siihen ei osaa yhtään varautua.

Jos mun poika ei saa suutaan avatuksi, niin pitääköhän mun nyt sitten soittaa tämän pojan äidille? Oma poika tietysti pelkää, että kaveri suuttuu :(

Huoh, on tämä vaikeaa.

ap

Vierailija

Opettajahan siellä koulussa on vastuussa myös välitunneista ja jos siellä jotain sattuu, se hoidetaan ensisijaisesti koulussa. Jos tunnet toisen pojan vanhemmat hyvin tai pojta tapaavat paljon myös koulun ulkopuolella, niin on ihan asiallista puhua myös heidän kanssaan, mutta jos kyse siis on vain koulukäyttäytymisestä, niin opettaja on se eka taho.

Vierailija

tms. Meillä ainakin tehosi. Meillä poika kanssa perusrauhallinen,eikä muut aina ymmärtäneet milloin poika halusi tosiaan lopettaa painimisen. En kyllä lähtisi heti opettajallekaan soittelemaan, jos ei kerran ole kyseessä kiusaaminen.

Vierailija

Se paini usein alkaa yhteistuumin leikkimielisenä, mutta lipeää käsistä kun jompi kumpi satuttaa (yleensä ensin vahingossa) vähän liikaa ja toinen ei tykkääkään enää...

Nämä on lapsia vielä ja tuo on osa sitä, miten he opettelevat tunnustelemaan toisten ihmisten ajatuksia ja toiveita ja niiden muuttumista kesken matkan.

Lainaus:

juuri eilen kävin koululla ja siellä oli seinillä kiinalaiskommunistityyppisiä sloganeita tyyliin "Sanat ovat tekoja" ja "Älä koske toiseen ilman lupaa" yms. Mahtaa olla opettajilla skitso olo kun pannaan pitkin seiniä elämänohjeita joita kukaan ei noudata. Ihan hullun hommaa.

Vierailija

koko ajan painia tai nyrkkeilyä tai hippaa. ja sitten keskustellaan siitä, että oliko se "leikkimielistä yhtestuumin" vai leikkimielistä vain toisen mielestä ja missä vaiheessa se leikkimielisyys muuttui joksikin muuksi kun se joskus muuttuu. Mun poika on nyt viidennellä ja sama on jatkunut ekaluokasta asti. VÄhän päästä sttuu johonkin, kun leikki menee vähän liian pitkälle tai toinen ei ole yhtä nopea tai liukastuu tai kompastuu tai jotain.

Ja se on tätä siis myös niiden kilttien ja kunnollisten murtomaahiihtoa ja partiota harrastavien perhepoikien kanssa, ei pelkästään niiden riidanhaastajien jä häiriköitten. Aivan kaikkien. (Tai olisko tällä luokalla yksi poika joka ei paini eikä hippaile. Hän on sitten vastineeksi ehkä vielä ikävämmin kova soittelemaan ilkeitä "pila"puheluita...)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat