Perhe kasvaa, ruoanhinta nousee ja ruokakulumme pysyvät ennallaan! Muu kulutus...

Vierailija

Nyt kun lapsia on jo kolme olen oppinut tekemään parempaa ja parempaa ja useampia ruokia itse. Einesten osuus on pienentynyt. Napostelu on jäänyt, kun on helpointa istua koko perheellä yhtäaikaa pöydän ääreen ja ruokailla yhdessä. Juodaan kallista luomumaitoa ym, mutta ruokaan on mennyt viimeiset 5 vuotta aina vain noin 500 euroa/kk.

Muilla samanlaisia kokemuksia vai oletteko osanneet ja viitsineet jo ennen lapsia ruoanlaitot ym?

Entäpä muu kulutus? Kyllä kannatti ostaa kerralla hyvät uudet rattaat, sillä ne kestävät nyt jo kolmannella lapsella, sekä kauppakassinamme. Jokunen virhe ostos lastenvaatteissa on kyllä tullut tehtyä, mutta vaatteissakin on kannattanut hankkia laatua alennusmyynneistä ennakoiden seuraavan vuoden tarvetta. Esim tec-haalarit ovat olleet meillä käytännöllisiä ja kestäneetkin ovat.

Kommentit (10)

Vierailija

Ja jos en jotain osaa tehdä niin keittokirjasta löytyy ohjeet. Meillä on aina ruokalasku ollut pieni moniin tuttaviin verrattuna, vaikka lapsia on kolme ja hedelmiä ja vihanneksia käytetään paljon. Yksi missä olen tullut hyväksi on kierrättäminen.

Vierailija

Ruuanlaitto-opit olen minäkin jo äidiltä ammentunut, mutta vasta tehdessä taito ja viitseliäsyys lisääntyvät. Nyt leivon itse esimerkiksi 90% leivästämme, eikä se tunnu ollenkaan rankalta.

Ongelmana pidän sitä, että helposti tulee jumiuduttua niihin muutamiin ruokiin kerrallaan. Pitäisi tehdä lista kaikista mahdollisista ruokalajeista, ettei aina tulisi tehtyä niitä samoja.

Vierailija

En nyt erittele, että mitä kaikkea meillä tehdään samoin, mutta

Vihannesten määrää pyrin kasvattamaan edelleen. Viitseliäisyys on kasvanut pakostakin, kun olen huomannut, että muuta vaihtoehtoa ei ole. Eineksistä olisi melkein sama vaiva väsätä ruokaa viidelle. Helpostihsn sitä yhden annoksen tyrkkää mikroon, mutta että viisi! Eikä maistuisikaan enää...

ap

Vierailija

mutta tulomme putosivat niin radikaalisti hoitovapaan alettua, että oli pakkokin kiinnittää huomiota ruokalaskun suuruutene. nykyisin emme syö ulkona juuri lainkaan ja kaikki ruoka tehdään kotona. eineksiä käytän ainoastaan niinä päivinä kun olen ollut muka-kiireinen enkä ole ehtinyt tehdä ruokaa. maksalaatikko on heikkouteni, mutta olenkin ainoa joka meillä sitä syö.

nyt meillä tulee toinen vauva, joka tuskin ainakaan aluksi kasvattaa ruokamenojamme. voin tulla vuoden päästä kommentoimaan uudelleen ruokalaskua :0)

Vierailija

Jumiutuminen on minullekin tuttua. Siihen pitää löytyä säännöllisyys: joka viikko yhden pastaruoan, mutta joka viikko se on eri pasta. Joka viikko keittoa, mutta aina eri keitto. Yms. Täläl pääsee eroon jumista.

Esim. yritän joka viikko tehdä kerran etnistä ruokaa. Joka toinen viikko teen intialaista, joka kolmas viikko thairuokaa eli kookospohjaista. (Nämä ovat muuten halpoja ruokia, koska siihen voi käyttää mitä tahansa vihanneksi, mitä löytyy vaikka tarjouksesta)

Vierailija

Meillä menee suurinpiirtein aina saman verran ruokaan rahaa. Olen huomannut, että maito maksaa nykyään paljon enemmän kuin pari vuotta sitten. Mutta siinä kaikki.

Käyn viikottain kaupassa vain kerran ja aina se on 80-120 e. Ollut jo monta vuotta. Ja syömme hyvin ja terveellisesti: täysjyväpastaa, paistijauhelihaa, kalaa... Joka kerta ostan yhden eineksen, siis ihan halpoja verilettuja tai maksalaatikkoa. Käytän tosi paljon pakastevihanneksi, niitä Finduksen välimeren rataouillea yms. Ja tuoreita vihanneksi.

Vaikka itse olen ahkera kokki, niin silti olen sitä mieltä, että kaupat ovat selvästi tulleet vastaan hinnoissa. Onko se sitten niissä tarjouksissa vai missä, mutta en silti saa isompia ruokalaskuja, vaikka joskus ihan yritän.

No kerran pistin parastani, kun päätin, että nyt teen kunnon ruokalaskun. Sain 150 e aikaiseksi, mutta söimmekin sitten naudan sisäfilettä summuuta - perusruoasta ei ruokalasku ole noussut.

Sittarissa käymme ja meitä on 4 henkilöä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat