Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kofeiini ja keskenmenot

Vierailija

Luin tuossa netistä juttuja siitä miten pieni määrä kofeiinia voi aiheuttaa keskenmenon. Jopa 2-3 kuppia kahvia voi nostaa kaksinkertaiseksi keskenmeno riskin ja alle 200mg voi nostaa keskenmenoriskiä 40%. Eikä pelkästään vaan kahvi sisällä kofeiinia vaan myös suklaa ja tee ja cokis. Minulla on 2 lasta ja kummassakaan en ole ajatellut tuota kofeiinia. Mutta kahvia en ole juonut koskaan raskausaikana ja teetä tosi harvoin. Cokiksen olen nyt sitten kanssa lopettanut kun kolmatta yritetään. Suklaa on siis ainut kofeiinipitoinen jota olen edellisissä raskauksissa syönyt ja jota syön nytkin aika usein. Mutta yritän syödä vähemmän. Minusta tuo on jotenkin vaan hurjaa tuo että jopa suklaa voisi lisätä runsaasti keskenmenon riskiä. En usko että kaikki äidit edes tietävät siitä mitään.

Kommentit (7)

Vierailija

Normaalisti juon 2-3 litraa päivässä (enkä muita nesteitä) joten aika kuiva olisin.

Mutta nyt saan taas menemään 2-3 kuppia.

t: rv 11

Vierailija

Huomattavasti pahempaa kuivumista esiintyy odottajilla, jotka oksentelevat, mutta tästä ei ole huomattu olevan haittaa.

Lainaus:

Teekin sisältää kofeiinia, saa vetää suklaata aika läjän että se kuivattaa niinkuin kahvi.

Vierailija

esikoista odottaessa täällä ulkomailla kahvista varotettiin kovasti, Suomessa taas kukaan ei ollut kuullutkaan että mitään vaaraa voisi olla! Mainitsin aikoinaan koko jutun täällä vauvapalstalla ja sain räkänaurut päälleni, vaikken mitään hysteriaa ollut lietsomassakaan vaan kunhan kerroin mitä mulle sanottiin täällä.

Toisaalta saunaankin täällä kielletään raskaana olevia menemästä. Saunassa nousee näet äidin pulssi ja riskinä voi olla lapsen hapen saannin aleneminen. Siis täkäläisten mukaan!

Tuttavapiirin lastentarhanopettajana työskentelevä äiti taas sai saikkua raskautensa alusta saakka, kun todettiin ettei hänellä ollut immuniteettia cytomegalovirukselle (muistaakseni). On ihan tavallista, ettei immuniteettia ole, ja lapsilta voi tartunnan saada helposti - ja sikiölle voi olla vaaraksi. Enpä ole silti kuullut että Suomessa sitä koskaan testattaisiin puhumattakaan että kukaan lastenhoitaja sen takia saisi raskausajan työkieltoa?

On näis eroja.

Vierailija

Itse en kuitenkaan ole välttänyt kahvinjuontia (kohtuu suurkuluttaja) kun on lasta yritetty. Tosin meillä on molemmat tärpänneet sen verran nopeasti, ettei ole juuri joutunut raskaaksi tulemista miettimään.

Mutta jo alkuraskauden aikana tuo mieliteko kahviin on loppunut, en siis ole pystynyt raskaana ollessa juurikaan kahvia juomaan.

Vierailija

että kaikkialla kuitenkin tuetaan äitien liikuntaharrastuksia, ja sykeraja on sellainen, että sen yli harvoin mennään saunassa, etenkään esimerkiksi Yhdysvalloissa tyypillisissä haaleammissa saunoissa. Olin kuvitellut, että tuo saunan kieltäminen liittyisi esimerkiksi nestehukasta nousevaan pyörtymisriskiin, kun monella odottajalla esiintyy huimausta ja tajunnan menetys voi aiheuttaa pahankin loukkaantumisen.

Lainaus:

Toisaalta saunaankin täällä kielletään raskaana olevia menemästä. Saunassa nousee näet äidin pulssi ja riskinä voi olla lapsen hapen saannin aleneminen. Siis täkäläisten mukaan!

Uusimmat

Suosituimmat