Erityisopetuspäätös

Vierailija

Mitä haittaa ko. päätöksestä voi olla? Näkyykö se todistuksesta tmv?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

kaupunkihan voi uhata vaikka millä, mutta aina tulee ajatella lapsen etua. Hänelle suotuja annaettuja etuisuuksia ei vain noin vain oteta pois, hojks:iin kirjataan kaikki. Avustajaahan ei saa automaattisesti, se tulee aina hakea kirjallisesti , siis oma hakemus+ lääkärin yms. suositukset mukaan. Saat juridisen päätöksen, ja siinä jos se kielteinen niin todetaan että nykyisten resurssien tulee tarjota kaikki mahdollisuudet, niin sitten taas hojks tarkistus ja uusi valitus kuntaa. Ilman kirjallista vastausta ei voi kun vinkua. Myös luokan opettajan lausunto olisi hyvä saada.

Vierailija

meidän pojalla on HOJKS ja siinä lukee että "luokka-avustaja on tukena ja pienryhmäopetusta saa tarvittaessa". EIpä ole juuri näkynt, Kaksi vuotta olen kysynyt näiden perään, mutta kuulemma muut tarvitsevat enemmän. Olen pyytänyt, että erityisopetuspäätös purettaisiin, jos kerran tukea ei nähdä tarpeelliseksi, mutta tähän en saa ymmärrettävää vastausta. Paitsi sen että pitäisi olla koulupsykologin ja mahdollisesti lääkärin lausunto, mutta koulu ei ehdi/halua näitä järjestää.

Meillä siis lapsi käy koulua samalla tavalla kuin muutkin, pärjää ihan nyvin ja on silti "erityisoppilas" koska ensimmäisellä luokalla oli vaikeuksia ehtiä kouluun, muistaa läksyjä yms.

Vierailija

Mäkin on anatnut tehdä erityisopetuspäätöksen lapselleni, koska hönbellä oli ekalla luokalla ongelmia ehtiä kouluun ja muistaa tavaroita jne. Koulupsykologi testasi pojan, ja hän sai älykkyystesteissä älykkään tai erittäin älykkään lapsen tuloksia. Sosiaaliset taidot olivat vain "keskvertoa". Tehtiin lisää tutkimuksia, joiden perusteella minulle ehdotettiin, että lapsi saisi add.diagnoosin "koska tämä ei ole selkeä tapaus ja ainakaan adhd:n piirteet ei täyty". Minulle asia myytiin koulussa niin, että ottamalla diagnoosin, saadaan siiten apua koulun käyntiin. Ja terapiaa. SIlloin ajattelin että se on hyvä juttu. Mutta koulussa apua ei lapsi ole saanut. Terpaiassa lapsi on käynyt läpi isäsuhdettaan, jota isä ei jostakin syystä ehdi/halua hoitaa. Poikani saa - on aina saanut - vain kiitettäviä numeroita, Haluaisin purkaa tämän erityisopetuspäätöksen, mutta koulu ei halua. Olisimme halunneet vaihtaa toiseen, ykistyiskouluun, koska luokan ilmapiiri on todella huono. Yksityiskoulu ei ota vastaan erityisoppilaita, joten se tyssäsi siihen. Jos nyt antaisin jollekin ohjeen erityisopetukseen liittyen, olisi se että suostu vain jos ongelman ovat 1) todellisia, 2) johtuvat lapsestasi, 3) haittaavat lapsen koulun käyntiä todella paljon.

Vierailija

Tulee näkymään päästötodistuksessa mutta ei haittaa koska lapsi ei mene lukioon ja siitä jatko-opintoihin. Muussa jatko-opinnossa siitä taas ei ole haittaa meidän tilaanteessa.

Vierailija

koska toinen taho suosittelee ja toinen ei. Kukaan ei oikein kerro mihin kaikkeen se oikein sitten vaikuttaakaan...



Onko jossain muuten määritetty, että lapsi voi saada tukea vain, jos on tehty erityisopetuspäätös? Eli poissulkeeko erityisopetuspäätöksen tekemättä jättäminen esim. avustajan?

ap

Vierailija

Eli ei oikeastaan tarvitse opettajalta lisäresursseja, jos saa avustajan resursseja pukemiseen, ruuanpilkkomiseen, apuvälineiden esilleottamiseen ym. Pärjää siis normaaliopetuksessa vallan mainiosti, eikä tarvitse tukea tai mukautusta itse opetukseen.



Ehkä tuo on vain hämäävä tuo sana "erityisopetus", jos sillä tarkoitetaan myös muuta kuin opetuksellista apua (eli juurikin avustusta).

ap

Vierailija

Poikamme on tänä syksynä aloittamassa koulun ja haimme hänelle erityisopetuspäätöstä ja paikkaa erityisluokalle.



On hyvin, HYVIN yksilöllistä, mikä on kullekin lapselle paras ratkaisu. Ihanteellista varmaan olisi, jos kaikki lapset voisivat opiskella max kymmenen lapsen luokilla ja saada tarvittaessa avustajan. Erityisoppilaatkin oppivat muilta lapsilta, ja jos muut lapset kaikki ovat jollain tavalla "erityisiä", sosiaalinen oppiminen ON hankalampaa - se siis puoltaa inkluusiota eli opiskelua normaaliluokassa.



MUTTA käytännössä luokissa on jopa yli 30 lasta (ei ekaluokilla, mutta esim. tutun as-lapsi tungettiin yli 30 lapsen luokkaan kolmannella ja ääniyliherkälle lapselle se on murhaa!). Siellä on pelkkä ryhmän koko on liikaa monelle sellaiselle lapselle, jolla on keskittymisen vaikeuksia tai ääniyliherkkyyttä.



Ja voitte varmaan itse räknätä, miten "henkilökohtaista" opetusta ja opastusta opettaja siellä ehtii antaa. henkilökohtaisia avustajia ei ainakaan stadissa saa ilman suoranaista hengenvaaraa... ei tule kuuloonkaan esim. asperger-lapsilla. Luokka-avustajaa integroitu lapsi näkee 3-4 h viikossa luokassa eli sekin on monelle ihan surkean riittämätöntä.



Siksi ainakin me päädyimme erityisopetukseen.

Vierailija

Ja pojalla erityisopetuspäätös. On normaalissa luokassa ja tällä erityisopetuspäätöksellä on saatu luokkaan yhteinen avusta tietyksi tuntimääräksi viikossa. Ja tästä on lapselle hyötyä vaikka ei henk.kohtainen avusta olekaan. Jos lapsella on erityisopetuspäätös niin koulun pitää kohdentaa resurssit (=avustaja) kyseisen lapsen luokkaan. Jos ei näin tapahdu, itse vanhempana vaatisin näin tapahtuvan.



E-päätöksellä ei vammaistukea saa. Käsittääkseni sen saa, jos lapsi tarvitsee jatkuvaa lääkärinhoitoa, kuntoutusta jne ja lapsi on normaalia työläämpi tapaus vanhemmille. Hakemus tarvitsee aina lääkärin kirjoittaman C-lausunnon ja hoidontarpeen on pitänyt jatkua yli 6 kk.

Vierailija

Meillä lapsi sai erityisopetuspäätöksen heti ekaluokasta alkaen...eli aloitti siis ns. pienryhmässä. Olisi periaatteessa voinut aloittaa normaaliryhmässäkin, mutta onneksi meillä järki voitti ja lapsi oli 2 ekaa luokkaa pienryhmässä, jossa sai tarvitsemaansa kielellistä kuntoutusta ja opettajalla oli aikaa opettaa yksityiskohtaisemmin ja ottaa vaikeudet huomioon.

Siirtyessään yleisopetuksen ryhmään kolmannella luokalla taidot olivat ihan normaalikoululaisen tasolla, ja perustaidot oli saanut hallintaan, sekä kielelliset esteet voitettu. Nyt erityisopetuspäätös purettu, kun pärjää normaaliopetuksessakin, vaikka tietysti toiset aineet tuottavat enemmän tuskaa.

En voi kyllä kuin suositella jos koette että siitä mitään iloa olisi lapsen oppimisen kannalta, se se vasta ikävää on jos jää luokalleen tai on jatkuvasti eäonnistuja, kun ei pärjää normaaliryhmässä jossa ei ole aikaa yksilölle.

En kyllä lukenut minkäikäinen lapsesi on, vanhemmiten siitä voi tietysti seurata leimautumista että on erityisopetuksessa, mutta pienillä aisa ei todellakaan ole niin.

Vierailija

jos kaikki opettajat, sivistystoimen viranomaiset jne toimisivat ilman ennakkoluuloja ja lapsen vanhempien kanssa aidossa yhteistyössä, ei merkintä olisi ongelma. MUTTA KUN näin ei ole, vaan "ERITYISOPPILAS" on monen ns asiantintijankin mielestä sama asian kuin "ONGELMALAPSI".

Muuttaminen on hankalaa.

Koulun vaihto on hankalaa.

Jos luokassa on vaikka kiusaamista, on HYVIN VAIKEAA vaihtaa toiseen kouluun...



Mielestäni erityisopetuspäätös tulisi tehdä vain silloin kun tilanne on todella vakava ja perusteellisesti tutkittu. Vanhemmille pitäisi kertoa missä kaikissa reksitereissä asia näkyy, kuinka kauan merkintä näkyy, kuinka erityisopetuspäätöksen saa purettua (muutenkin kuin se 14 pv:n valitusaika), mille tahoille tieto menee eteen päin, mitä tapahtuu jos perhe muuttaa jne.

Vierailija

vain se näkyy, jos mukautetaan joidenkin aineiden oppimääriä - useinhan ei mukauteta, vaikka erityisopetuspäätös tehtäisiinkin. Erityisopetuspäätöksen saaneet oppilaat voivat myös opiskella ihan tavallisissa luokissa tavallisissa kouluissa. Tai sitten erityisluokissa tai pienluokissa tai jotenkin muuten. Haitta on lähinnä siinä, että kunta VOI käytää päätöstä paerusteena ajaessaan sijoitusta erityisluokkaan vanhempien tahdon ja lapsen parhaankin vastaisesti. Se ei ole oikein, eikä päätös sinänsä tarkoita sijoitusta erityisluokkaan, mutta viranomaisetkin tekevät joskus väärin.



Eriasia on sitten onko päätöksestä myöskään mitään hyötyä. Sen nojalla opetusministeriö maksaa kunnalle oppilaasta 150% valtionosuuden, eli puolitoista kertaa sen verran rahaa kuin tavallisesta oppilaasta. Tuo raha ei kuitenkaan välttämättä tule sen kyseisen oppilaan hyväksi koskaan. Se ei tule välttämättä edes sen oppilaan koululle. Avustajaa ei saa. Erityisopetuspäätös tarkoittaa, että lapselle on pakko tehdä HOJKS, mutta siitäkään ei välttämättä ole hyötyä. Parhaimmillaan siihen on kirjoitettu lapsen käyttämiä apuvälineitä ja esim keinoja saada hänet tekemään koe onnistuneesti esim antamalla lisäaikaa tai jakamalla koe osiin tai vastaavaa. usein kuitenkin hojks koostuu henkilötiedoista ja diagnoosista ja se siitä. HOJKSin tai täsmälleen samat asiat sisältävän HOPSin voi tehdä myös oppilalle, jolla ei ole erityisopetuspäätöstä.



SInänsä erityisopetuspäätös ei aiheuta lapselle sairauden tunnetta, koska lapsen ei tarvitse tietää sellaista paperia olevan olemassakaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat