Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesirokko esikoisen tarhassa...itse raskaana rv39

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

HEI!

Odotan toista lastani rv 39 ja nyt esikoisen päiväkodissa riehuu vesirokko. Miten se nyt onko aihetta huoleen?Itse olen lukenut, että vesirokko nimenomaan raskauden loppuvaiheessa on vaarallinen vauvalle jos äiti ei ole sairastanut vesirokkoa. Itselläni oli vain muutama näppylä silloin joskus lapsena, joten riittääkö tämä vai pitäisikö mennä tsekkaamaan vasta-aineet?

Entä jos esikoinen saa taudin juuri kun ollaan tulossa sairaalasta vauvan kanssa kotiin, pitäisikö hänet viedä muualle?

Onko jollain tietoa tai kokemuksia vastaavasta?

Kommentit (4)

Vierailija

Meilla kun kakkonen syntyi, esikoisen tarhassa oli vesirokkoa. Itse olen sairastanut ko. taudin lapsena (ihan kunnon oirein) joten tiesin etta olen immuuni. Mutta kun sairaalasta kysyin miten toimitaan, toivoivat etta esikoinen odottaisi itamisajan loppuun ennen kuin tulisi vierailulle sairaalaan, koska seka raskaanaolevalle etta ihan vastasyntyneelle voi olla ikava tauti. Juttelin sitten myos meidan omalaakarin kanssa kotiuduttuamme ja han sanoi etta jos aiti on ennen raskautta sairastanut ja imettaa, yleensa vauva on suojassa n. 3 ekaa kuukautta ihan aidin vasta-aineiden (seka kohdussa etta imetyksen kautta saatujen) takia. Sen jalkeen ei sitten valttamatta olekaan. Jos olet itse sairastanut erittain lievan taudin vuosia sitten on olemassa mahdollisuus etta saat sen uudelleen (tyokaverilleni, yli 40-vuotiaalle naiselle, kavi juuri nain vuosi sitten), eli voisi olla hyva tietaa onko sulla vasta-aineita vai ei (synnytyssairaalassakin voisi olla hyva kertoa etta saat sitten yksityishuoneen jos on olemassa mahdollisuus etta sairastut). Tosiaan aikuisella vesirokko voi olla todella rajukin tauti. Tsemppia, toivottavasti vasta-aineet loytyvat!

Vierailija

Kävin tsekkaamassa ne vasta-aineet ja eihän niitä ollutkaan-

Nyt sitten vaan pitää toivoa ettei vesirokkoa tule meidän perheeseen. Esikko ei ainakaan toistaiseksi ole sairastunut ja itse en ole häntä nyt tarhaan vienytkään enkä hakenut vaan mies on hoitanut tämän. Mitään ei kuitenkaan tässä vaiheessa tehdä kun ei ole varsinaista vesirokkokontaktia.

Mutta näinkin voi siis käydä että on sairastanut taudin niin lievänä, ettei ole vasta-aineita. Täytyy varmaan mennä hakemaan sitten myöhemmin rokotus jos tästä kriittisestä vaiheesta selvitään ilman rokkoa.

Vierailija

Meillä sairastettiin jouluna vesirokko. Päivähoidosta se tuli, aivan yllättäen - luultiin jo että meidän lapset olisivat sen lievänä sairastaneet kun ei aikaisemmin ollut tarttunut millään. Mutta nyt sitten, kuukausi ennen laskettua aikaa... Joten tiedän tunteesi, kun ei voi olla varma! Meillä kävi siinä mielessä hyvä tuuri että lapset sairastuivat yhtä aikaa ja ovat nyt jo terveitä, siis kun laskettu aika oli tänään. Esikoinen tosin sai ainoastaan noin 10 pientä näppyä, joten kun nuo ylläolevat kirjoitukset luin niin jäin miettimään, että saikohan varmasti riittävän suojan vastaisuuden varalle... Kuopuksella, joka siis aloitti taudin, oli noin 50 näppyä jotka kaikki melkoisen isoja, arpia ainakin jää rutkasti. Minulle sanottiin, että jos kotona on vesirokkoa sairaalasta kotiutumisvaiheessa niin eivät päästäisi kotiin, tai pitäisi lähteä mummolaan tvst. evakkoon. Vatsassa vauva on vielä turvassa jos äidillä on vasta-aineet, mutta ymmärtääkseni vauva voi sairastaa vesirokon sielläkin jos äiti sairastaa, ja se olisi 24.viikon jälkeen suht turvallinen mutta taas syntymän aikaan hengenvaarallinen. ¨

Toivotaan todella, että teidän muksu välttyisi tartunnalta! Meillä sen saaminen ainakin kesti niin monet "tartutuksetkin" että ihmettelin suuresti, miten se nyt lopulta sitten tuli. Se kyllä jäänee ikuiseksi arvoitukseksi...

eikkuli 40+0

Vierailija

Ajattelin kirjoitella omia kokemuksiani tosta kyselemästäsi vesirokkoasiasta. Ensinnäkin olen aina kuullut sanottavan, että kun vesirokko on kerran sairastettu, se on sairastettu, oli niitä näppylöitä yks tai ykstoista. Meidän perheessä tämä tapaus sattui, kun odotin kakkosta ihan viimesilläni. Isäntä oli muutamaa viikkoa aiemmin kotiutunut ulkomaan komennukselta ja vajaa kolmevuotias esikoinen sai vesirokon. Itse en hätkähtänyt, koska olin sairastanut sen kanssa tyyliin kakkosluokalla, ja anoppi sanoi, että miehenikin oli sen koululaisena sairastanut. Kuinka ollakaan ukko tuli sit normaalisti töistä perjantaina ja valitteli vetämätöntä oloaan, ja muutama tunti myöhemmin oli tosi kipeä, täynnä rakkuloita ja kova kuume. Minä tietysti kiikuttamaan päivystykseen, jossa järkytyksekseni hoitohenkilökunta tuli tutkimushuoneeseen hanskoissa ja maskeissa, ja alettiin kyselemään ulkomailta tulleista kirjeistä ja vaihtamaan surullisia kaikkitietäviä katseita, kun mies sanoi itse olleensa ulkomailla. Minä tietysti maha pystyssä sitten kyselemään, että pernaruttoako tässä ihan oikeasti nyt epäillään? Toinen lääkäri tuli, ja piti soitella anopille ja arpoa ja tutkia. Diagnoosi sitten oli, että mieheni on saanut vesirokon, toistamiseen, mikä ymmärtääkseni on äärettömän harvinaista.

No tauti parani aikanaan, kaikista kovimmalle taisi ottaa se kahden viikon karanteeni, johon miespolo laitettiin. Vesirokko kun on aikuisilla jopa hengenvaarallinen, ja siinä missä esikoinen tosiaan selvisi muutamalla rakkulalla, isänsä oli aivan täynnä niitä!

Tohon vastasyntyneen sairastamiseen en osaa valitettavasti sanoa mitään. Pienenähän sitä sanotaan, että vesirokko on hyvä sairastaa, mutta ihan niin pienenä... Tiedän, että eräs ystäväni on sairastanut ihan vauvana, ja hänellä oli sen verran raju, että jäi ihan arvet kasvoihin aikuisiälle asti. Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta kantaa asiaan. Oikein ihanaa loppuodotusta sinulle näin loppusuoralle!

-maalaisomppu-

Uusimmat

Suosituimmat