Miten äitinä reagoit tähän? Löydät 16v poikasi vaatekaapista 3 tyhjää kaljapulloa.

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Olen työkseni päivittäin kanssa teinien kanssa tekemisissä ja tiedän, että aika monet 16-vuotiaan kyllä juo kaljaa. Omat lapseni vaikuttavat sellaisilta, että tuskin malttavat odottaa 18-vuotissynttäreitään ennen kuin juovat ensimmäiset kännit. En aio hakea enkä tarjoilla alaikäisille lapsille kodissani alkoholia (maistaa saa), mutta hyväksyn sen faktan, että lapseni saattaa siitä huolimatta saada jostain hankittua alkoholia. Aion keskustella asiallisesta alkoholinkäytöstä. Kolmesta kaljapullosta en siis mekkalaa nostaisi.

Vierailija

Sanoi ihan asiallisesti (kuin aikuinen aikuiselle) ,että hän toivoo, etten polttaisi ,koska hänkään ei polta. Pyysi sen jälkeen anteeksi, että oli mennyt kaivelemaan taskujani ilman lupaa.

Keino tepsi, enkä sen jälkeen polttanut. Syynä minusta se, että isä ei varsinaisesti kieltänyt, ei huutanut eikä motkottanut, vaan esitti perustellun toiveen. Ja pyysi anteeksi.

Vierailija

Varmaan sanoisin, että ei jätä kaljapulloja kaappiin, kun ne löyhkää ja tartuttaa vaatteisiin vanhan kalja hajun.

Jos nuori on vastuullinen, hoitaa hommansa (koulu) eikä oireita holtittomasta viinanjuonnista ole, jättäisin asian siihen. Laitontahan se 16-vuotiaan alkoholinkäyttö on, mutta kulttuurillisesti ihan normaalia.

Vierailija

siis kun olen itse vielä niin nuori että muistan kyllä kuinka ryypiskeltiin omppu-viiniä jo joskus 14-vuotiaina. Toki se tehtiin salaa, kun oltiin kaverilla yötä, tai sillon kun omat vanhemmat olivat poissa tai itse humalassa.

Mutta kun OMA lapsi juo... tuntuu että ihan eri asia =)

Kai se vaan on sitä elämää.

Täytyy koittaa saada lapsi kiinnostumaan muustakin, ettei joka viikonloppuiseksi ördäämiseksi mene. (kuten itselläni joskus silloin nuorena)

Jos on muita harrastuksia niin ei viikonloput jumiudu siihen että "mistä saadaan kaljaa"

Vierailija

että en löydä esim huumepiikkejä tai tyhjää vodkapulloa.

toi 3 kaljaa kai on aika pieni juttu ja määrä, ei ole hengenaarallista tuon ikäiselle.

kun ei pidä silti olla niin sinisilmäinen ja kuvitella ettei ne teinit koskaan kokeilisi mitään alta 18 vuotiaina...

Vierailija

No jutellaan miten paljon juo, missä ja kenen kanssa. Annan toiveen, ettei kännää joka viikonloppu. Ja muistutan, että AINA voi tulla kotiin, mistä tahansa ja missä kunnossa tahansa. Vaikka taksilla, jos ei muuten pääse.

Ja toivon, ettei mun tartte "löytää" noita pulloja, vaan poika pystyis itse sanomaan, että hänellä on tyhjiä pulloja. Toivon siis, että meillä on niin hyvä keskusteluyhteys, että hän voi reilusti kertoa tekemisensä!

Vierailija

Yrittäisin ehkä jutella asiasta pojan kans. Sanoisin että löysin kaljapullot kaapista. Yrittäsin vähän kysellä alkoholin käytöstä. Kertoisin mitä itse ajattelen. Että on ok ottaa silloin tällöin pari kaljaa mutta alkoholin kans pitää ollla varovainen ettei ota liikaa eikä tule riippuvaiseksi. Sanoisin ettei tarvi piilotella kaljapulloja.

Vierailija

En myöskään elä laput silmillä ja kuvittele ettei poika kävisi kavereiden kanssa pussikaljalla niin, kuin muutkin sen ikäiset jannut. Myös sinun lapsesi!

Lainaus:

Lainaus:

Meillä voi kaljat pitää jää kaapissa ja laittaa tyhjät pullot keräyskassiin.

Ai ala-ikäisetkin??? Mun mielestä Suomessa on ikäraja alkoholinkäytölle 18 v. ja jos ostat lapsillesi kaljaa, niin mitä se viestii sinusta kasvattajana? Mietipä sitä.

Vierailija

Itselläni kolme tyttöä ja mietin miten tulevaisuudessa sanoisin..

Juttelisin varmaan aika pitkään. Kyselisin ja pyytäisin ehkä tietoja paljonko on juonut, mistä saanut pullot tms.. Ja joo, kertoisin että on alaikäisiltä kiellettyä ja että jos poliisit saa kiinni niin mitä voi käydä. Ehkä kuitenkin eniten painottaisin sitä, että överikännejä ei vedetä! Siis että kaveria ei jätetä lumihankeen ja mitä voi käydä jos vetää överit.. Vaikea kyllä nyt asennoitua kun noi on 1-4v. tällä hetkellä ja tanssii nukkejen kanssa.. :)

Vierailija

Pitäisin pienen saarnan alkoholista eli kertoisin vaaroista.

Sen jälkeen mainitsisin että ei se ole mikään maailmanloppu kuitenkaan...

Vierailija

en olisi ihan kauhean järkyttynyt. pyytäisin pojan keskustelemaan ja kertoisin löydöstäni. kertoisin hieman faktoja alkoholinkäytöstä, sen että pienikin alkoholinkäyttö todistetusti esim pienentää aivoja ja aiheuttaa muitakin terveyshaittoja ja suurempi käyttö aiheuttaa jo suurempia terveysriskejä sekä riskejä joutua onnettomuuksiin ynnä muuta. kertoisin, että alkoholia voi silti nauttia pieniä määriä silloin tällöin kun tiedostaa, että se ei ole terveellistä, eikä sitä kannata tehdä edes joka viikko. sanoisin, että parempi kun kertoisi asioista kuin jättäisi kertomatta.. varmaankin sanoisin myös sen, että se on oikeasti laitonta ja jos poliisit hänet ja ystävänsä näkee niin kaataavat alkoholit maahan..

Vierailija

ja keskustelisin asioista. Ainahan asiat eivät ole sitä miltä ensin näyttää.

Meillä ainakin nuorilla on tapana siivoilla puskista pulloja ja viedä kauppaan. Meinaan rikkinäiset pullot ym. on ensinnäkin inhottavia koirien/kissojen tassuissa.

Ja rumiakin ovat tuolla puskissa.

Ja, kun on pienestä pitäen kasvattanut muksut välittämään ympäristöstä, niin ne osaavat kerätät muidenkin "roskat"

Meillä on mm. pulloilla osteetu pelikonoli, pelejä jne.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat